Totaal aantal pageviews

zondag 21 juni 2020

Overal is wat te zien.

Schermerhorn.... een dorp in mijn omgeving. Er zijn jaren geweest dat ik er niet kwam. Wel reed ik er menigmaal voorbij, op weg naar het strand. En we zijn ook wel aan de andere kant van de weg de molens gaan bekijken. Drie mooie exemplaren staan daar.


Maar nu, in tijden van Corona en in ons eigen autoloze tijdperk, nu fietsen we en we wandelen. We gingen fietsen naar De Rijp en wandelen in de Eilandpolder en fietsen naar Egmond. En in alle gevallen fietsten we door het dorp Schermerhorn. Als ik dan in het voorbijgaan een flits zie van zo'n beeld, roep ik heel hard: Stoppen. Mijn man stopt dan altijd heel lief en ik ga een foto maken. En nog een:


Leuk hè en vooral de houding van deze duikster. Ik kon er niet dichterbij komen, dus ik weet niet wie de maakster is. Vast een vrouw. En ik weet ook niet waarom het daar staat, jammer genoeg.
Verder is er nog een nette kerk in een dorp en er staat een lantaarn voor een onopvallend wit huis. Voor een mooie lantaarn stop ik ook altijd.

Pas toen zag ik dat er ook nog een gevelsteen zat. Eentje die dringend gerestaureerd moet worden.

En ik zag nog een steen in de gevel, een aanwijzing voor de functie van dit gebouw:

Een  Huys van Regt om Vreed en Vryheyt te bewaaren,
Toen ook begreep ik wat er op de gevelsteen  is afgebeeld.
Jullie ook?

21 opmerkingen:

miekequilt zei

Jazeker. Ik weet het. Maar Ik ga het niet verklappen. Wat een enig beeld trouwens van die dame die wil duiken.

izerina zei

Salomo met zijn oordeel over dat kindje?

Sjoerd zei

De twee voor mij geven het al aan... Dat beeld is schitterend, staat het ook bij water, dat kan ik niet goed zien?

Judy zei

Ik zag het ook, de gevelsteen. Die dame is prachtig!

Floor zei

Is vast een gebouw waar recht werd gesproken en mensen dus wel- of niet werden veroordeeld vroeger.
Dat heerlijke beeld herken ik wel. Heb dat beeld op Texel in een winkel gezien, maar dan in het klein.
Zelf heb ik er twee gekocht uit de zelfde serie. Daar zal ik je even een foto van sturen per mail.

klaproos zei

en daar genieten wij van mee, heerlijk om zo rond te toeren

Iris Flavia zei

Google translate sure made me smile, it translated your hubby is acting "sweetly" :-)
Love the lady, wish we had the ocean here to swim in, I don´t like those public swimming pools.

Nietzomaarzooo zei

Die gevelsteen 'zag' ik inderdaad ook, vooral in combinatie met de tekst. Die zwemster, zo enig. Was ze op ware grootte?

biebkriebels zei

Dat zwemstertje is zo leuk gemaakt, de gevelsteen zal wel een rechtspraak zijn.

Kitty zei

Ik wist 't, van die gevelsteen. Heb nog even gecheckt, en jawel, ik wist het echt. :)

Jeanette Renting zei

Leuk beeld, het staat aan het water toch, aan de vlonder te zien?
Misschien heb je hier iets aan: https://www.destentor.nl/regio/dikke-dame-blijft-agressie-oproepen~a1e003bf5/

Emie zei

Ook al zo'n geduldige echtgenoot. Die mannen hebben wat te stellen met ons.

sjannesblog.com zei

Wat is er toch veel te ontdekken dicht bij huis.

Marleen zei

De duikster lijkt wel één van de dikke dames, erg leuk.

Marthy zei

Leuk is dat toch, van alles zien onderweg, je ogen de kost geven.

Bertiebo zei

Dankjewel

Ferrara zei

Tuurlijk weet ik wat die gevelsteen aan afbeelding heeft en je hebt gelijk, aan een opknapbeurt toe. Kostenplaatje ...
Meneer F. stalde vandaag de auto op een 'pechplaats' om mij de gelegenheid te geven een foto te maken.
Ik zou voor hem hetzelfde gedaan hebben.

Neeltje zei

Geweldig beeld van een duikende dame.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

die dikke dame... ik vind haar geweldig!
Geef mij maar een goed gevulde duikster in plaats van zo'n magere spriet.
Ik geniet hier van.
jammer, dat je niet dichterbij kon.

Groetjes!

Els04 zei

oh die duikster!

blauwruitje zei

Haha bij ons is het meestal mijn man die stop roept en ik die lief staat te wachten. Er zijn zoveel leuk dorpjes in de omgeving die je op de fiets kunt verkennen. Wij zijn ze ook aan het ontdekken.