Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 juni 2020

Mondkapjes

Onze Hoornse mode-ontwerper Sepehr Maghsoudi, zag een gat in de markt en ging mondkapjes ontwerpen.
En hoewel ik lokale initiatieven zou willen ondersteunen, kocht ik geen designkapje voor 19 euro.
Mijn lieve schoonzus Eugenie, maakte voor mijn man en mij een wasbaar mondkapje, heel schattig, met bloemetjes. Ze zijn nog niet gebruikt.
Maar ik ben graag op mijn toekomst voorbereid. Het leek ons dat we, afhankelijk als we zijn van het OV, er meer nodig zouden hebben, dus we bestelden ook gewone mondkapjes. Van die wit-blauwe.
Ik dacht dat ze wel overal uitverkocht zouden zijn, maar nee hoor. Genoeg voorraad blijkbaar.
Bovendien kan je overal,  naast design,  ook gewoon leuke kapjes kopen. Zelf gemaakt door mensen die daar handig in zijn en er ook nog wat aan verdienen. Slim.
Ook mensen die er een slaatje uit willen slaan, door onredelijke prijzen te vragen,  maar ja,  dat heb je altijd.

Enfin, voorlopig ga ik er nog geen gebruik van maken, want ik ga echt niet met het OV.
Dat kan nog wel eens een hele tijd duren.

Toch heb ik er al eentje gebruikt.
Vorige week kreeg ik ineens een gigantische hooikoortsaanval.  Een paar dagen later bedacht ik dat ik tijdens een wandeling, als het echt grassig is, zo'n  kapje best even op zou kunnen zetten. Dat heb ik gisteren gedaan. Het zat niet lekker, omdat mijn bril inderdaad heel erg besloeg. Maar ik kreeg geen grote aanval, wel een kleintje.
Mijn man heeft nooit last van hooikoorts.  Hij gaat ook nog niet in de bus zitten, of in de trein.
Mijn man klust. En als hij dan bijvoorbeeld gaat schuren, zet hij een mondkapje op.
Geen design, dat  niet. Maar erg indrukwekkend...


26 opmerkingen:

KnutzEls zei

Design of niet, wij gaan ook nog niet met het OV. Frits is wel heel indrukwekkend. Had hem bijna niet herkend.

Judy zei

Ik heb er twee van stof en 10 wegwerp. En ov, voor mij ook voorlopig niet. Je ziet ze overal, de huisvlijt mondkapjes. Maar design had ik nog niet gezien. Er komt een mode in. :)

Floor zei

Jouw man ziet er inderdaad heel erg indrukwekkend uit zo.
Ook een deftig mondkapje. Je bril beslaat inderdaad met zo'n ding op, dat is lastig.
Zelf ga ik ook maar niet in het openbaar vervoer, maar wanneer zou het veilig zijn???

izerina zei

Dat van het mondkapje om een hooikoorts aanval te verminderen ga ik doorgeven

klaproos zei

heel indrukwekkend je echtgenoot,

te gek voor woorden een kapje voor 19 euro..
pffffff

ik heb er een van mijn oude pyjama, wel zo mooi :-)

nicole orriens zei

Hij ziet er inderdaad professioneel uit! Wat superfijn dat je door het kapje geen last kreeg van hooikoorts zeg!

Anoniem zei

Je bril insmeren en uitsmeren met een drupje afwaszeep, dan voorkomt een beslagen bril. 😉

Onliemie zei

Hier in België worden er meer kapjes gedragen. Al het winkelpersoneel en omgekeerd vind ik het dan respectvol om het ook te doen. Heel veel mensen dragen ze trouwens bij het boodschappen doen. Je wil een ander niet besmetten en al zeker niet de koopwaar. Voor je de supermarkt ingaat ook even handen ontsmetten en alle winkelkarretjes worden telkens ontsmet. Op school dragen we allemaal kapjes. Even in de winkel is te doen maar uren op school? Het is om te stikken. Hier werd er een grote voorraad gemaakt. Niet om te verkopen maar gewoon om uit te delen. Fijn om een beetje te kunnen "helpen" in deze rare tijd.

Els04 zei

Ohja, met je bril is dat zooo lastig! Herkenbaar!

Nietzomaarzooo zei

Heb er ook een hele lading gemaakt. Voor wat vrienden en familie. En nu voor mijzelf bezig. Maar door die huisvlijt is er bij ons nergens gewoon elastiek te koop. Kreeg gelukkig van een lieve blogger wat elastiek opgestuurd. En ook nog stofjes.


schrijfselsvanmij zei

Ha, die Frits :-)
Mondkapjes zijn hier verplicht in winkels, bij artsenbezoekers, etc, dus kijk niet meer vreemd van op als mensen er mee over straat lopen.

Emie zei

Je man is onherkenbaar, voor de kleinkinderen misschien zelfs angst aanjagend?

Ferrara zei

Ik heb ze nog niet gekocht en blijf voorlopig uit het OV. 19 euro vind ik wel een smak geld ook als is het design, onooglijk blijven die dingen toch wel.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ja... daar ga je met een grote boog omheen!
En dat moet ook!

Groetjes!

Jolande zei

Ik ga nooit met het OV maar ik heb wel mondkapjes gemaakt voor de Happy Family. Ik heb er nu steeds eentje in mijn tasje zitten voor je weet maar nooit.
Frits ziet er prachtig uit hahaha

Neeltje zei

Geweldig! 🤣

Sjoerd zei

Ik blijf voorlopig nog weg van drukke plaatsen. Ik voel me er gewoon niet veilig... Ik heb een stelletje mondkapjes bij de etos vandaan. Als het echt nodig is zet ik die op. Maar voorlopig mijd ik die plaatsen.

biebkriebels zei

Ja wat een ellende die kapjes, ik heb een setje gekocht hier voor "je weet maar nooit" maar het voelt zo naar op je gezicht. Voorlopig maar geen OV...

Kitty zei

Rare snuiter heb jij in huis, hahaha, weet je wel zeker dat het Frits is?
Wij hebben een pakje maskers van de HEMA in huis, voor jeweetniet...

Mirjam Kakelbont zei

Dien heeft voor mij een mondkapje gemaakt, een lichtblauwe. Ik voel me verwend! Altijd handig voor als ik met het OV wil. Voorlopig zoek ik de drukte niet op. Geef mij de lege polder maar.
Leuke foto van je man!

guusje zei

Oh wat een goeie tip wat betreft hooikoorts. Ga het meteen uitproberen.
Het is de piek van het graspollenseizoen en dat merk ik maar al te goed. Officieel mogen wij nog niet met het OV en blijf ik me maar braaf aanpassen. We vallen nu eenmaal in de categorie kwetsbare oudjes die niet goed kunnen uitleggen wat de noodzaak van hun reis is. C'est la vie!

Marthy zei

Ik heb een pakje gekocht, niet voor het OV, dat hebben wij niet direct nodig en afgezien daarvan, ik zou er zeker voorlopig nog niet instappen. Maar voor als we in Frankrijk zijn. Het is me niet helemaal duidelijk of ik daar in de supermarkt nog een mondkapje moet dragen dus ik neem ze maar mee, een mens kan maar voorbereid zijn.

Marleen zei

Ik heb inmiddels ook mondkapjes thuis maar ga voorlopig ook echt nog niet met het ov. Jouw man ziet er strijdbaar uit zo.

blauwruitje zei

booming business die mondkapjes

RIanne zei

Hier liggen al een tijdje 4 wegwerpkapjes in de kast. In de verpakking. Ik heb ze nog niet nodig gehad.
Enzo'n stofmasker ligt hier ook nog ergens in de schuur stof te vangen.

Mrs. T. zei

Ik heb er nog geen gedragen want het OV, daar zit ik zelden in. Maar ik heb er toch maar een paar gekocht, want stel dat we ze (ineens) nodig hebben, dan hebben we ze in ieder geval in huis.