Totaal aantal pageviews

dinsdag 9 juni 2020

Vuurtoren


Als je vlak bij ons huis de dijk op gaat, kun je een heel eind over die dijk lopen.
De dijk langs het Markermeer bedoel ik.
Er is een paadje. Er komen geen fietsers en op dit vroege tijdstip ook nauwelijks wandelaars en je hebt er een prachtig uitzicht over het Markermeer.
Af en toe moet je er even af,  als je deze richting neemt, maar een grote onderbreking is dat niet.

We hebben in de afgelopen periode vaker over de dijk gelopen dan in de veertig jaar hier voor en het is echt mooi.

Helaas loop je nu ook tussen de grassen. Of helaas is dat niet natuurlijk, maar voor mij wel, want ik heb er echt last van gehad. Geprobeerd met een mondkapje en dat hielp een beetje, maar  toch niet zo dat ik het nog een keer ga doen. Voorlopig dan hè

Een van de laatste keren liepen we tot deze vuuurtoren.
Daar kun je ook echt niet verder, ja zwemmend, dat zou kunen, maar dat deden we niet.
Ik zeg vuurtoren, maar officieel heet het niet zo. Het heet een havenlicht. Een lichtopstand.
Dat klinkt  lang niet zo leuk vind ik. Het ding is gebouwd in 1977. En ik vind het echt mooi.
Als je de dijk op gaat en  de andere kant op loopt, kun je nog veel verder lopen. Dat is heel anders. Geen zicht op de stad. En er zijn schapen en dus ook hekken. Niet allemaal gaan ze open, soms moet je er overheen klimmen. Ook een prachtig stuk, met heel veel vogels.



27 opmerkingen:

Miriam zei

Ja, ik ken dit stuk dijk en vind het ook heel mooi!

izerina zei

Wat moet dat mooi zijn zo in alle vroegte

sjannesblog.com zei

Mooi! En helemaal zo vroeg in de ochtend!

Nietzomaarzooo zei

Mooie plek. Altijd bij water.

Ageeth Mooij zei

Havenlicht, twee mooie woorden in één!

Elizabeth zei

Prachtig! En wat een adembenemend uitzicht op die laatste foto...

Emie zei

Altijd zo mooi als je in dit dicht bebouwde land alleen maar natuur ziet.

klaproos zei

een schitterende plek, jammer dat je zo'n last had van het gras bertie

Judy zei

Mooi zo in het vroege licht. Havenlicht vind ik net als Ageeth een mooi woord. Maar lichtopstand ook, zie er een hele vriendelijke demonstratie bij.

Onliemie zei

Wat een gelukzakken zijn jullie dat dit moois vlak om de hoek ligt. Dat is echt genieten. Jammer van de allergie.

Els04 zei

Hoe mooi! Jaloers ;)

Mevrouw W. zei

Mooi, toch zeker zo in het ochtendlicht. Heel erg sfeervol.

Sjoerd zei

Alleen al voor de foto's zou ik daar naar toe lopen. Schitterend zoals dat licht tegen de achtergrond staat.

Kitty zei

Prachtfoto's weer!

Jolande zei

Ontzettend vervelend dat je zo last hebt van grassen, maar de "vuurtoren" is mooi.

Jeanette Renting zei

Mooie plaatjes. En bijzonder dat je er nu vaker loopt dan de afgelopen 40 jaar. Maar je wilt wel eens een andere route waarschijnlijk. En zo ontdek je steeds weer iets nieuws, gebeurt mij ook regelmatig.

Willy zei

Prachtig stukje bij jullie.

biebkriebels zei

Een wandelingetje over de dijk is altijd heel rustgevend, het wijde gezicht over het water en de lucht erboven met vliegende vogels geeft een gevoel van vrijheid. Zo'n mooi lampje hebben we hier niet :)

nicole orriens zei

Wat mooi zeg, dat havenlicht! Ik wist niet dat het zo heette!

Matroos Beek zei

Die is echt mooi. Staat ook prachtig op de foto.

schrijfselsvanmij zei

Mooi, dat licht

miekequilt zei

Wat een mooie plek daar. Lijkt me heerlijk om daar zo te wandelen

blauwruitje zei

Ha die ken ik. Ik vond het wel jammer dat het een havenlicht wordt genoemd en geen vuurtoren.

Riane zei

Ik vind havenlicht wel een mooie benaming. Vooral omdat het gevoelsmatig niet op een vuurtoren lijkt.

Mooie foto....

Marleen zei

Mooi met het ochtendlicht.

In de weer zei

Prachtig, vooral met dat licht !

Marthy zei

Ik vind het wel mooi dat havenlicht, prachtig op dat punt.