Totaal aantal pageviews

zondag 7 juni 2020

Selfie

Gistermiddag heb ik een hele poos allerlei zelfportretten van kunstenaars zitten bekijken.
Ik hou erg van portretten en dus ook van zelfportretten. In deze collage zie je een paar grootheden.
Frida Kahlo natuurlijk. Zij schilderde er heel wat. Daaronder Judith Leyster. Een van de weinige vrouwelijke kunstschilders in de zeventiende eeuw. Dan in het midden Gustave Courbet. 'De wanhopige', zo  heet het portret. Dan nog Charley Toorop, Philip Akkerman en Rembrandt.
Philip Akkerman is wel heel speciaal. Die schildert eigenlijk alleen maar zelfportretten. Hij heeft er duizenden gemaakt.

Ik kwam op het idee doordat ik mijn cursus kunstgeschiedenis nog eens zat door te nemen.
Daarin kwam naar voren dat deze meneer hieronder, waarschijnlijk de allerallereerste selfie maakte. In ieder geval is het het oudste bewaard gebleven zelfportret.
Jean Fouquet is zijn naam. Hij maakte het in 1432.
Tot die tijd was het not done en diende de kunst een heel ander doel,  namelijk de kerk, het geloof. Signeren was ook nog niet gebruikelijk.
Kijk, dat zijn weetjes die ik leuk vind.

Wat een mooi portretje hè. Het is een medaillon en sierde de lijst van een tweeluik dat hij schilderde.



Zelf kan ik niet schilderen, maar ik kan wel foto's maken. Selfies maak ik echter zelden.
Ik ging in 'mijn archief' op zoek naar een selfie. Ik vond er slechts een.
Daarentegen zijn er wel een heleboel selfies van mijn man en mij samen.
Niet dat mijn man die per se wil hoor. Maar ik wel. Heel vaak.
We hebben daardoor selfies uit ieder land waar we ooit waren. En van allerlei uitstapjes. En dan maakt mijn man altijd de foto, omdat hij langere armen heeft en niet zo bibbert.  Dat zie je dus ook duidelijk op alle foto's. Denk die uitgestrekte arm erbij.
Deze maakten 'we' in Brussel, dertien jaar geleden. Ik heb alle samenselfies apart in een map gezet. Leuk overzicht.

17 opmerkingen:

Miriam zei

Leuk om te lezen, juist ook omdat ik zelf vaak de portretten in de schilderkunst een beetje oversla. Maar als je daar wat minder goed naar kijkt, dan zie je natuurlijk ook minder. Wel houd ik erg van de "grapjes" waarbij de schilder zichzelf portretteert bijvoorbeeld als een van de omstanders.

Judy zei

Leuk die zelfportretten! Je hebt altijd je eigen model bij de hand.
Wat een leuke foto van jullie!

Onliemie zei

Leuk jullie selfie. Wij zijn ook niet zo van selfies doen. Gewoon omdat we daar elke keer zo gek en gespannen op staan. We hebben dan blijkbaar beiden een ontzettend groot hoofd en een rare grimas op ons gezicht. ;-) Misschien moeten we toch maar eens oefenen want het is wel leuk. Zoals de pubers : heel veel oefenen voor de spiegel. Haha.

klaproos zei

leuk om te zien Bertie,
die van jullie is de leukste in deze serie,

Bleubeard and Elizabeth zei

I couldn't get your translator to work, Bertie, but I used my own. I was fascinated to read about the first self portrait. I agree that prior to that, art was either for the church or for a rich patron. You picked several good ones. When I think of self portraits, I always think of van Gogh. This was most interesting.

Emie zei

Wat een leuke foto van jullie. Bij ons lukt het nooit, wij verkrampen altijd. Ik ben stiekem wel benieuwd in hoeveel rubrieken jij je foto's onderbrengt. Het moeten er tientallen zijn. Honden op schilderijen, uithangborden, gevonden voorwerpen zijn er drie die me te binnen schieten.

Sjoerd zei

Leuk om te lezen over al die portretten, Ik heb een litho van Jan Toorop(1915 de mijnwerker), de vader van Charley Toorop, ophangen. ik ben niet zo van de selfies, maar portretten vind ik ook mooi.

schrijfselsvanmij zei

Ik heb alleen selfies samen met iemand

sjannesblog.com zei

Wat een leuk blogonderwerp. Kregen wij meteen een kunstgeschiedenis-les, leuk!

mar zei

Leuk om de samenselfies in een map te doen.

Mevrouw W. zei

Ik ben erg slecht in het maken van selfies. Ik heb er een paar waar ik samen met anderen op sta en die gaan dan weer wel.
Jullie selfie is leuk. En de andere zelfportretten ook.

Marthy zei

Selfies, ik maak ze bijna nooit, ben er niet goed in. Die zelfportretten van schilders vind ik er mooi

Ferrara zei

Leuk die zelfportretten en je uitleg. Selfies ben ik niet aan begonnen. Meneer F. en ik staan, tot verbazing van schoondochter, amper op vakantiefoto's.

Iris Flavia zei

That is some Selfie, from 1432! Oh, and Frida...
It´s fun to try and understand your blog by myself, but to be honest... I need google translate ;-)

Marleen zei

Op vakantie maken we ook vaak selfies op allerlei plekken. Zonder selfiestick, dat vind ik ondingen,
.

mirjam kakelbont zei

'De wanhopige' van Gustave Courbet vind ik de allermooiste!
Mijn aanleg voor het maken van selfies is niet ontwikkeld (-:
Leuke blog!

Els04 zei

Tof! Wij hebben er ook veel samen, amper alleen. Maar niet in ene map, dat is een goed idee!