Totaal aantal pageviews

vrijdag 19 juni 2020

Judaspenning

Ik heb echt geen idee, waarom hier nou weer zo'n rare sprong staat. Krijg het ook echt niet weg.
Enfin:

Zondag wandelden we natuurlijk ook weer vroeg en we deden een veel vaker gewandelde wandeling. Toch was er een verrassing. En dat is eigenlijk altijd zo.  Kijk:



In het aan Hoorn grenzende Berkhout, is een mooi park. En in dat park zijn  bloemenlinten q. Bij  ons vorige bezoek nog niet in bloei. Maar nu wel en hoe.

Judaspenning, margrieten en nog veel meer. Echt zo mooi.
Judaspenning, dat is wel een bijzondere naam. Ik heb ooit gehoord of gelezen waar die naam vandaan komt:
Judas, een van de discipelen was degene die Jezus verraadde. Voor dertig zilverstukken.
Judas kreeg spijt en hing zichzelf op. Het geld viel volgens het verhaal op de grond en daar  waar het tercht kwam, daar groeide toen de Judaspenning

Ik weet trouwens niet waarom een klaproos klaproos heet en een margriet margriet.

23 opmerkingen:

Onliemie zei

Mooie foto's zo met dat mistige op de achtergrond en een goed verhaal. Altijd leuk. Heb je al de nieuwe blogger toegepast? Omdat de foto pas zichtbaar is wanneer ik je bericht aanklik? Niet op de iphone wel op de laptop? Raar.

Bertiebo zei

Nee, ik heb niks gedaan, maar toch verandert er van alles, ik zie het

miekequilt zei

Ik zie gewoon je verhaal en de leuke foto's.

miekequilt zei

Aha, ik zie nu wat jullie bedoelen. Heel raar. Ik zie nu ook dat mijn nieuwe blogbericht niet bij jou en anderen staat. Verdorie wat een gedoe

Judy zei

Judaspenning, ik heb ze wel eens geschilderd. In het Engels heet het 'honesty'. En in het Italiaans 'geld van de paus', vertelde een Italiaanse blogvriendin mij. 'Pope's money' schreef ze, maar hoe het in het Italiaans heet weet ik niet.

nicole orriens zei

Wat een prachtige bloemen! Het verhaal van de Judaspenning ken ik wel. Ik heb ergens wel te doen met die arme Judas, en nog meer met zijn moeder...

Nietzomaarzooo zei

Het is duidelijker te zien waarom ze judaspenningen heten als ze zaden gaan krijgen. Van die platte bladeren, met daarin het zaad. Als het gedroogd is, prachtig mooi zilverkleurig ook. En ja, dat verhaal achter de naam kende ik ook. Mooi he.

Anita Willems zei

Mijn moeder heeft judaspenning in de tuin. Elk jaar geeft ze me een paar takken als de schijfjes er aan zitten.

Sjoerd zei

Buiten die rare sprong in de tekst zie ik niet vreemds.

schrijfselsvanmij zei

Ik zie niets vreemds.
Ik had judaspenning in mijn tuin, maar nu niet meer. Geen idee waarom, natuur is soms eigenzinnig

Emie zei

Probeer bij een ontluikende bloem van de klaproos de schutblaadjes weg te halen en de bloem klapt in een keer open. Dat is mijn verklaring voor de naam. Ik ken trouwens iemand die klaprozen zo mooi vindt dat hij ze applaus bloemen noemt.

Ferrara zei

Wat een prachtig veldje. Ooit had ik een kaardenbol (die lange stengels op de achtergrond) in de border, die zou ik graag terugzien.

Ageeth Mooij zei

Het zijn kadootjes in de tuin, ontzettend eigengereid kiezen ze hun plek! Wel bijzonder dat je nu bloeiende judaspenning vindt, want bij ons in de tuin en in het wild zijn ze al geruime tijd uitgebloeid.

Marleen zei

Het is ook zo'n mooie tijd nu in de natuur. We worden steeds maar getrakteerd buiten.

biebkriebels zei

Mooi al die bloemen die zomaar opduiken. Houd mijn hart vast voor de nieuwe blogger, heb het nog niet geprobeerd!

Willy zei

Mooi verhaal bij de judaspenning. Ik zie verder ook niets vreemds. Heb al even de nieuwe blogger uitgeprobeerd en het viel mij mee. Ik kon alleen eerst de aanduiding voor nieuwe post en tekst uitlijnen niet vinden.

Floor zei

Mooi de Judaspenning, die had ik vroeger ook in de tuin.
Als de zaaddozen er in zitten snap je waarom het zo heet.
Judas kreeg zilverlingen en daar lijken de glanzende platte zaaddozen ook op.
Die moet je dan niet afknippen dan zaaien de planten zich meestal wel uit.
Misschien over een tijdje nog eens terug gaan en wat zaaddozen verzamelen als ze rijp zijn voor in je tuin.

Willy zei

Zag later pas wat je bedoelde. Je hebt waarschijnlijk tijdens het opstellen van het bericht op jump break geklikt. Je kunt het eenvoudig herstellen. https://www.youtube.com/watch?v=__YcTJzwcfo

Mormorsweb.blogspot.com zei

Klaprozen kregen waarschijnlijk de naam omdat ze ineenklappen als je ze plukt. Hier bij ons heten ze Valmuer (walmoe-er).

Matroos. Beek zei

Prachtige foto’s.
Ik vraag me ook af of de bloem Margriet er eerder was dan de naam. Zijn al die meisjes naar de bloem genoemd? Of is de bloem genoemd naar ene Margriet? En zo ja, wie was die Margriet?

Iris Flavia zei

Interesting story behind the name.
Juda´s Pfenning... it´s fun to try and figure out what you write without google, some words sure match German pretty close.

Marthy zei

Judaspenningen, mijn vader nam ze altijd mee naar huis. Dan werden ze gedroogd en dan haalden we voorzichtig de velletjes er af waarna de takken in zo'n tinnen vaas gingen.

In de weer zei

Ik moest ook eerst wat aanklikken voordat ik je foto’s en de verdere tekst kon zien.
Mooie foto’s trouwens !