Totaal aantal pageviews

zondag 14 juni 2020

Roodkapje

Hoera... drie nieuwe, oude Roodkapjekaarten. Nieuw voor mijn verzameling, maar oud vanwege het jaartal. De eerste twee zijn uit 1943. Midden in de oorlog dus. Met een postzegel van anderhalve cent. Leuk is de poststempel: Bewaar uw oud papier. Uit oud wordt nieuw.  En dat in 1943



De kaarten zijn uit een serie. Ik had er al een uit die serie en nu dus zomaar twee erbij.  Echt leuk.
De kaarten zijn getekend door Willy Schermelé. Ik heb al eens een  blogje aan haar gewijd. Hier. Ze kon echt fantastisch tekenen.
Maar deze kaarten vind ik minder goed getekend. Misschien komt het door de oorlog. Niet dat het  me  uitmaakt hoor, het maakt het  juist leuk.

De derde kaart is een kaart om na te borduren in kruissteekjes. Het is zo duidelijk dat ik het zo zou kunnen borduren. Maar ja, ik verzamel geen borduurwerkjes van mezelf. Dus hoewel ik graag borduur, is die kans niet groot. I
In mijn verzameling zit wel een geborduurd Roodkapje. Van een Russische postcrosser.
Enfin déze kaart is van de Stichting Steunfonds Hendrik Pierson/Fiom.
Dat vind ik  interessant al heeft het niks met Roodkapje te maken.
De naam van de stichting is een eerbetoon aan Hendrik Pierson. Hij was een dominee die zich ook als directeur van de Heldringstichting inzette voor prostituees.
Hij opende ook een huis, een toevluchtsoord voor ongehuwde aanstaande moeders. Tegenwoordig is de doelgroep breder, niet alleen meer moeders, maar álle alleenstaande ouders en hun kinderen.
Dit zijn de nrs. 188, 189 en 190 van mijn verzameling!

En dan nog even over gisteren. Ik knapte al op toen ik zag dat het er bij lezers nog gewoon uitzag. En wat later zag ik dat het op mijn laptop ook nog gewoon was. Ook op mijn oude telefoon. Het zit hem dus alleen in mijn telefoon. Daar is alles zwart met groen en daardoor bijna onleesbaar. Alleen op mijn blog trouwens. Geen idee wat ik er aan zou moeten doen. Als het overal zo was zou ik moeten stoppen, want ik kan nauwelijks zien wat ik doe. Maar dat is dus niet zo. Ik heb dat blogje (nou ja, probeersel) weggehaald, maar de aardige reacties had ik gelezen hoor, dank!

18 opmerkingen:

Sjoerd zei

Wij blij... Ook mooi dat je weer drie kaarten in je verzameling hebt. Nog 10 te gaan, maar die komen er ook wel.

miekequilt zei

Gelukkig, je bent er nog. En met een prachtige aanwinst. Geweldig zeg.

Onliemie zei

Dat fout gaan heb ik blijkbaar toch gemist. Ik lees bij Blogger dat ze iets nieuws hebben, een nieuwe versie, maar ik durf er nog niet op klikken. Was het daardoor?
Ik heb in ieder geval niks gemerkt dus dat komt vast wel in orde. Als het alleen je telefoon is misschien eens helemaal uit zetten en weer aan?
Jouw verzameling kaarten groeit nog steeds. Geniet er maar van. Waarin bewaar je ze eigenlijk? Een boek of een doos?

klaproos zei

heerlijke nieuwe aanwinsten voor je, wat een prachtige collectie krijg je zo bertie,

gelukkig is alles goedgekomen hé

blauwruitje zei

Wat blijken er veel kaarten met Roodkapje te zijn. En misschien niet heel goed getekend maar dat ze al zo oud zijn, vind ik al bijzonder.

Willy zei

Leuk om er weer wat kaarten bij te hebben.

Jolande zei

Hartstikke leuk die drie Roodkapje kaarten, de 200 komt steeds dichterbij.

Die fout heb ik ook gemist, maar een aantal van mijn blogs zien er nu anders uit en ik krijg het niet meer zoals het was, ik schreef het gisteren ook op Wonderful World.
Zulke dingen vind ik vreselijk irritant, maar ik ben blij dat het bij jou dus opgelost blijkt te zijn.

Kitty zei

Dat blogje heb ik gemist, maar wat leuk dat je weer drie roodkapjes gekregen hebt! Óp naar de 200!

Nietzomaarzooo zei

Op mijn telefoon zag ik jouw blog ook normaal. Maar gelukkig nu 'opgelost'. Je bent er weer. En met nog een aantal fraaie Roodkapje kaarten rijker.

Iris Flavia zei

That´s really interesting with the paper to keep back then even!
I´ve never heard of Hendrik Pierson, thank you, it´s so interesting to learn about history in blogs around the world!

Judy zei

Wat raar, zeg, groen en zwart, ik las zoiets ook al op een ander blog. Maar blij dat alles weer goed kwam.
Leuk, die oude kaarten!

lien zei

Wat een mooie aanvulling op je verzameling!!

Marthy zei

Zou het kunnen komen door dat nieuwe 'ínterface' van blogger. Ik heb daar erg veel moeite mee, krijg mijn foto's niet goed geladen.

Ferrara zei

Gelukkig het probleem beperkt zich tot de telefoon. Techniek ggggrrrrr. Leuke kaarten met een stukje geschiedenis.

Jolande zei

Marthy ik denk dat het daar inderdaad aan ligt want ik heb er ook moeite mee, maar ik heb daar het volgende op gevonden:
Ik type nu een regel tekst, sla dat op in concept, ga naar bewerken en dan laden de foto's wel goed.

Emie zei

Geen probleem en rare dingen geconstateerd hier. Wat enig toch dat je zomaar weer drie van die mooie kaarten kreeg. Ik zou nu maar doorgaan tot de 250!

KnutzEls zei

Ik heb het "foute"blog gemist. Alles is nog precies zoals vroeger.
Die kaarten zijn superleuk. En heel oud...eh... van onze leeftijd, dus nog niet antiek!

Floor zei

Gelukkig heb ik ook geen veranderingen gezien, maar ik schrijf mijn blogs op mijn laptop.
Wat een leuke Roodkapje kaarten heb je er weer bij, vraag me af of er alleen zoveel Roodkapje kaarten zijn, of ook van andere sprookjes.
Die zou je dan ook nog kunnen gaan verzamelen als Roodkapje klaar is :-)