Totaal aantal pageviews

donderdag 23 december 2021

Een nieuw raam

 


De kunstenaar Joost Swarte, kende ik een beetje. In de eerste plaats van de kaarten waarvan je er hier een paar ziet. Door die kaarten (die ik helaas allemaal heb verstuurd, dus deze zijn gepikt van het www),  raakte ik geïnteresseerd en bezochten we een tentoonstelling. Dat was het wel zo'n beetje. . 
Nu hoorden we dat er in de Oosterkerk in Hoorn, een gebouw uit 1616,  een nieuw raam was onthuld. En de ontwerper was... Joost Swarte. 
Vrijdag was de onthulling en zaterdag, nog net voor de lockdown, gingen we even kijken. 

Het gekke is, ik ben vaak in de Oosterkerk geweest. Ik heb er zelfs opgetreden met Broadway, meermaals. Ik zag er ook andere optredens en soms woonde ik er een lezing bij. In de Oosterkerk is vaak wat te doen. 
En al die keren zal ik de prachtige ramen in die kerk heus wel gezien hebben, maar het was niet zo dat ik achteraf een beschrijving had kunnen geven. Beetje rondkijken en de sfeer proeven, daar bleef het bij. Tot nu!

Pas nu heb ik gezien hoe mooi en hoe bijzonder die ramen zijn. Gevalletje 'Beter laat dan nooit' 

Nou, eerst maar eens dat nieuwe raam, van Joost Swarte.


Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het echt fantastisch vind, dat in zo'n oude kerk een modern raam geplaatst wordt. 
Alleen het idee al. Verleden en heden samen. En in de toekomst wordt dit nieuwe raam natuurlijk ook oud en verleden. Zo gaat het en zo hoort het ook. 


Het raam gaat over de geschiedenis van Hoorn. Van onder naar boven en steeds twee ruitjes boven elkaar, zie je daar steeds iets van. Laagjes. 
De onderste laag is echt oud. De dijk, agrarisch leven en visserij. 


Daarna werd de stad een bestuurlijk centrum in West-Friesland. De handel werd belangrijk. Je ziet denk ik een bestuurshamer, de weegschaal van Vrouwe Justitia en een lakenkoopman. Ook een gebouw uit die tijd. 


Ik heb nog te weinig tijd gehad om alles eens goed te bestuderen en te bedenken wat het allemaal voorstelt. 
Het liefst zou ik er op een stoel voor gaan zitten met pen en papier en kijken, plaatje voor plaatje. Of in een kerkbank natuurlijk.
Dat deed ik afgelopen zaterdag niet. Het werd al wat drukker en drukte mijd ik zoveel mogelijk. Maar het gáát er van komen. 

Er zijn ook films gemaakt over hoe het raam gemaakt is en door wie, dus de glazenier. Die films zijn in het museum te zien. Bij de buren van het museum, het pop-up museum Expoost,  ook en bovendien is daar een tentoonstelling van werk van Joost Swarte.  
Maar nu even niet... 

Het raam was een geschenk van een familie uit Hoorn, aan de Oosterkerk. Dat is toch iets prachtigs hè

25 opmerkingen:

izerina zei

Wat mooi! Ik hoop,dat je snel uitgebreid kunt kijken

KnutzEls zei

Echt prachtig. Zo modern en toch helemaal passend

Iris Flavia zei

Wow, very cool, very modern, very cool... and you performed there, too, big WOW!
Last day "performing" over here and then... I call it a holiday. A Merry Christmas.

mrs H. te B. zei

Leuk zeg, om de kerk zo "bij de tijd" te brengen! IK houd van het werk van Joost Swarte; ik had jarenlang een lijstje met de kinderpostzegels die hij maakte op het toilet hangen!

Josephine zei

Wat mooi! Daar wil ik na Corona tijd zeker gaan kijken.
De Joost Swarte verjaardagskalender hangt al jaren bij ons thuis. Gelukkig nooit een kaart verstuurd.

Josephine

miekequilt zei

Een echte kunstenaar. Mooi dat dit raam geschonken werd. Laat je meer zien als je er weer bent geweest?

schrijfselsvanmij zei

Kerken blijven open, toch? Dus dan mag je rustig terug gaan om te kijken :-)

Sjoerd zei

Dat is een waar kunstwerk geworden, ik vind het ook leuk en eigentijds...

Jeanne zei

Ik ben benieuwd naar de maker!

Emie zei

Wat fantastisch dat een familie dit schenkt aan de gemeenschap!

Jeanette Renting zei

Prachtig oud & nieuw gecombineerd. Het lijkt mij echt een ambacht om zo'n raam te maken.

Bertiebo zei

De kerk is niet meer als kerk in gebruik.

Judy zei

Een prachtig raam! Het doet een beetje stripverhaalachtig aan, maar eigenlijk is dat altijd natuurlijk. ook bij oude ramen.

mar zei

👍

biebkriebels zei

Ja ik houd van zijn werk, zo goed getekend altijd. Leuk om het in een kerk te zien.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Ik vind zoiets prachtig. Fijn dat een familie het geld ervoor schonk.

Ferrara zei

Geweldig gebaar van die familie. Mooi raam. Over honderd jaar staat er een nieuwe generatie naar deze dan 'oude' kunst te kijken. Ik vind dat een goed gevoel geven.

Nietzomaarzooo zei

Precies hetzelfde wat Ferrara schrijft. Geweldig kado!

Hans zei

kunstenaar Joost Swarte heeft wel een goede kijk op het leven, boeken hebben voor een groot deel plaats gemaakt voor de smartphone.
De glas in loodramen vind ik wel erg mooi en met frisse kleuren. Hans

In de weer zei

Prachtig! Echt waard om een tijdje uitgebreid te gaan zitten bekijken.

Elizabeth zei

Heel mooi! Ramen met verhalen... je kunt er naar blijven kijken!

Mark zei

In het blad Hier in Hoorn kun je vanaf pagina 33 in het interview met Joost lezen wat alles voorstelt, de geschiedenis van Hoorn; https://www.hierinhoorn.nl/

En meer over Joost vind je op mijn blog; https://joostswarte.blogspot.com/

Marthy zei

Wat een mooi raam, zo leuk die onderwerpen. In de St. Jan in Gouda, bekend om zijn Goudsche Glazen is ook een modern raam te vinden. Kan heel goed hè.

Kitty zei

In één woord prachtig!

Els04 zei

tof!!!