Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 december 2021

 

Her Majesty the Queen. Ik ben fan,  al ontzettend lang en dat zal wel niet meer overgaan denk ik.

Er is echt wel een en ander over haar bekend , hoewel echt... hoe ze echt is, dát zullen we nooit weten denk ik. Maar dat zij, Elizabeth, dedicated is, toegewijd aan haar land en volk, dat staat denk ik buiten kijf.

En soms lees ik wat over haar. Dit kleine boekje las ik niet helemaal hoor, zo erg is het nou ook weer niet.  Maar er stond een mooi hoofdstuk in, gewijd aan Britse tradities en dan vooral die op koninklijk gebied. Geschreven door Reinildis van Ditzhuyzen. 

En dat vind ik dan weer heel erg leuk.  Want ik hou ook van tradities... 
Het Engelse koningshuis gaat al terug tot in de 9e eeuw. Toen heerste er al een koning, Egbert van Wessex. 
Dan is het natuurlijk logisch dat er zoveel koninklijke tradities zijn. Veel meer dan in Nederland bijvoorbeeld. Onze eerste koning trad pas aan in 1815. 

Maar goed, die tradities dus. Aan het hof uit zich dat in banen. 

Zo heb je de Grand Carver. Zijn enige werk is om het vlees van de koningin te snijden en op te dienen. Je kunt het niet zomaar worden hoor, Grand Carver. Het is een erfelijke baan. 

Nog mooier vind ik de Swann Uppers. Zij varen over de Thames naar Windsor Castle en controleren de gezondheid van de zwanen. 

Of Keeper of the Privy Purse. Die gaat over alle officiële uitgaven van de royals. Voor hem wordt trouwens een assistent gezocht momenteel. Ik ben niet zo heel goed met geld helaas, maar anders...

Er is een Astronomer Royal in dienst, om de Queen te adviseren over de kosmos en astronomische zaken. 
Verder is daar The Master of the Queen's music.
Er is iemand die over de klokken gaat en iemand over de lijsten van de schilderijen. 
The Royal Shoe wearer, die de schoenen van HM inloopt.  
Nog veel meer hoor. De koningin heeft meer dan 1000 mensen in dienst. 


En paar dagen nadat ik dit stukkie had gemaakt, ontving ik deze kaart. Uit Australië, via Postcrossing, van Sharon. 

Dat was dus weer heel toevallig, want er is namelijk ook nog The Keeper of the Queen's Stamps. 
Die baan dateert uit 1890. The Keeper mag en moet de wereld rondreizen op zoek naar postzegels ter aanvulling van de verzameling. En alles onderhouden natuurlijk. 
Deze kaart mét postzegel is uit 2019. 
Een herinnering aan een bezoek van de Queen aan Royal Philatelic Society.  Ik denk wel dat de Keeper of the Stamps deze heeft. 

Maar het allerleukst vind ik de Chief Yeoman Warder. Die iedere avond, echt iedere avond,  rond de Tower loopt.  Als hij bij de Bloody Tower is aangekomen vraagt de schildwacht aldaar,  om precies 21.53 u. 'Wie is daar? 
Het antwoord moet dan zijn: 'Ik heb de sleutels van de koningin en alles is goed'. 

21 opmerkingen:

Sjoerd zei

Toch is het allemaal niet meer van deze tijd, maar daar hebben meer Engelsen last van.

Céline zei

Leuk om te lezen over de Queen.

nicole orriens zei

Oh geweldig, die beroepen voor het koningshuis! The Royal Carver... Je moet er maar opkomen zeg. En die andere zijn ook al zo leuk!

Judy zei

Ik zag laatst een serie over Anne Boleyn waarin al die beroepen voorkomen. Tot zelfs iemand die de koning hielp op de plee. Dat zal the Queen wel alleen doen, vermoed ik.

miekequilt zei

Wat een leuke beroepen zeg. Ze heeft vast ook een voorproever met het eten.

biebkriebels zei

Ach ja, ze blijven een beetje lang hangen in tradities daar. Tijden veranderen.... Ben blij dat wij een moderner koningshuis hebben.

conny's quilts en creaties zei

Oei dat zijn wel vergaande tradities.

Anoniem zei

Wat Sjoerd zegt, is niet meer van deze tijd. Wat wel weer goed is van het Engelse huis is dat ze wel belasting betalen. Hier hoeven ze dat niet en ze bieden het ook niet aan omdat te doen.

sjannesblog.com zei

Die Engelsen zijn toch onovertroffen in hun tradities en niet alleen het Engelse koningshuis! ik mag het wel, om naar te kijken dan.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Die Engelsen toch. Een beetje met de tijd meegaan zou hen niet misstaan. Zie ook het parlement; zetels die geérfd worden. No do..

schrijfselsvanmij zei

Da’s toch echt niets meer voor deze tijd …

Lot zei

Paar jaar geleden zat ik te kijken naar een ceremonie ter ere van haar verjaardag "Trooping the colour" . Veel vertoon van troepen en muziek, zat ze met haar voet mee te stampen! vond ik zo leuk om te zien

Marthy zei

Ik heb er weinig mee maar het zorgt wel voor werkgelegenheid zullen we maar zeggen.

Ferrara zei

Wat een vermakelijk lijstje. Iemand die haar schoenen inloopt, hoe bedenk je het.

Mevrouw Niekje zei

Ik ben dol op het VK, alles Brits en alle rare en oude tradities. Desondanks vind ik het ook allemaal enorm uit de tijd, en met mij vele Britten. Ben heel benieuwd of William dingen anders gaat doen, van Charles verwacht ik dat niet. Maar het levert wel weer leuke boekjes, films en krantenartikelen op!

Mrs. T. zei

Ik houd er ook van, van al die mooie tradities!

Hans zei

Wat is wel bijzonder vind aan Her Majesty the Queen, dat ze in de tweede wereld oorlog ook aan auto's stond te sleutelen. Hans

Emie zei

Je mag toch hopen dat een opvolger minstens de helft van deze functies gaat schrappen. Ik hou van tradities maar je kan overdrijven.

Kitty zei

Wat een gekkigheid toch, hahaha, maar erg grappig om te lezen. En het kan, denk ik ook, wel een beetje minder...

Anoniem zei

Ik heb weleens gehoord dat de moeder van de huidige koningin ieman in dienst had, wiens taak het was om s nachts voor haar slaapkamerdeur te zitten. Zodat er altijd iemand in de buurt was als ze iets nodig had.

Mijn zoon liep ooit stage bij museum Boerhave in Leiden. Daar werkte een restaurateur, die later in dienst kwam van de Engelse koningin, om de klokken te onderhouden. Dat vind ik geen gekke, overbodige baan. Al die kastelen, met al die historische klokken. Dat moet iemand bijhouden.

Sami zei

I'm a great admirer of the Queen, she's certainly serving her people well, and unlike other members of the Royal family she doesn't seem to put her foot wrong!
I had no idea the Queen employed so many people!