Totaal aantal pageviews

vrijdag 24 december 2021

Nog een raam!

 


Er waren  nog meer interessante / mooie ramen in de Oosterkerk. En ook dit raam was me nog niet eerder opgevallen, terwijl: het is er al sinds 2007. Dat vind ik dan nogal stom van mezelf. Maar 't is zo. 
En stom of niet stom, ik vind dit raam ook echt mooi. Hier worden namelijk twaalf poorten in onze stad Hoorn afgebeeld. Geen stadspoorten, maar gewoon poorten van gebouwen. Zo zie je het wat beter:


Gelukkig kan ik zeggen dat ik bijna alle twaalf poorten herkende op het eerste gezicht. En toen we geheel geïnspireerd, de volgende dag een wandeling langs alle poorten maakten, wist ik ze weer allemaal. Ze zijn ook zo leuk en oud. 
Het gebouw waar je door zo'n poort naar binnen ging, is er soms niet meer. Maar de poorten zijn in ieder geval gered.


Dit is zo'n voorbeeld van een poort waarvan het gebouw er niet meer is. Het was de toegangspoort van de Latijnse school . Tegenwoordig staat de poort voor een hofje, een vrouwenhofje. De tekst boven de poort is dus in het Latijn. Dit is in het raam het poortje rechtsonder. 


Ik wil ze wel allemaal, alle twaalf laten zien, maar wees gerust, dat zal ik niet doen hoor. Nog eentje, omdat ik die zo leuk vind om meerdere redenen.


Als je goed kijkt, zie je achter deze poort weer een poort liggen.  Ook een mooie. Als je daar door gaat, kom je uit op het plein waar er ook weer twee zijn. 
En de andere reden is de gevelsteen boven deze poort. Die is nieuw, maar erg leuk bedacht


Vroeger was deze poort namelijk de ingang tot het Oude Vrouwenhuis. En er was een steen met daarop twee pratende vrouwen. Die steen was volkomen vervaagd en deze is dus een vervanger. De stoelen met bord en kopje staan voor gastvrijheid en onderdak.  De steen is uit 1993. 

20 opmerkingen:

Emie zei

Leuk dat ik de poort met de twee stoelen weer terug kon vinden in het raam.

Sjoerd zei

Deze ramen zijn ook erg mooi, zeker met zo'n stuk geschiedenis eraan vast.

Judy zei

Prachtig, die poorten vereeuwigd in het raam!

Iris Flavia zei

A very nice way to keep the memory!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat is er toch veel moois in Hoorn!

miekequilt zei

Ik vind ze prachtig. En van mij mag je ze allemaal wel laten zien.

Bertiebo zei

Emie herkende het poortje met de moderne steen in het raam. De andere heb ik er nog even bij gezet, rechtsonder in het raam.

biebkriebels zei

Mooi om ze zo vereeuwigd te zien in een raam, goed gedaan.

blauwruitje zei

Wat leuk zeg! Nu wil ik ze wel alle 12 zien dus gaan we binnenkort door de stad lopen maar ik heb geen idee waar ze allemaal staan. Deze die je liet zien ken ik ook maar de andere .... geen idee. Weet jij of ik het ergens terug kan vinden op internet?
groetjes Sandra

Bertiebo zei

Hoi Sandra, hier is een link: https://www.oudhoorn.nl/kerken/oosterkerk/ooster_rameninbeeld.php
En veel plezier op je wandeling!Ze zijn allemaal makkelijk te vinden, behalve die ene aan de Rode Steen, die zagen wij niet meteen, die is ook anders.

Marthy zei

Dat raam is mooi, de pporten nog mooier. Wat goed dat ze bewaard bleven.

Neeltje zei

Mooi!

Hans zei

De Oosterkerk heeft prachtige gebrande glas in lood ramen.
De zeven poorten komen goed tot hun recht, maar buiten is er ook veel moois. Hans

Fijne kerstdagen

Ferrara zei

Prachtig. Hoorn moet weer eens op de lijst. Moet in het voorjaar met een matig tempo toch te behappen zijn.

Jeanne zei

Prachtig raam met mooi brandschilderwerk!

In de weer zei

Schitterend, alles !

Miriam zei

Feest der herkenning! Ik vind het een prachtig "nieuw" raam.

Kitty zei

We hebben ook een poortjeskalender gehad, met foto's van waarschijnlijk dezelfde poortjes. Zou ook best wel eens van 2007 kunnen zijn. Foto's waren dacht ik gemaakt door Joke Sikkens, een oud-collega van me en indertijd bode bij de gemeente Hoorn.

sjannesblog.com zei

Ik zie wel, dat ik weer eens naar Hoorn moet. Erg leuk!

Sami zei

Beautiful stained glass windows and beautiful gates. When I travel in Europe I'm always taking photos of beautiful windows, doors, gates...