Totaal aantal pageviews

woensdag 8 december 2021

Sudoku

 

Sinds ik een tijdje geleden iets las over de bedenker van de Sudoku, ben ik weer een heel klein beetje verslaafd.

Ik herinner me nog goed dat een collega tegen me zei: 'Kijk, een nieuw soort puzzel, dat lijkt me nou echt iets voor jou!'

Omdat zij dat zei en ik wel van puzzelen hou, ging ik het proberen. Het lukte wel, maar ik vond het lastig hoor. Het was eventjes leuk

En nu zomaar ineens begon ik weer en ik heb het er druk mee. Wij lezen twee kranten en in allebei staat dagelijks een sudoku. Twee zelfs, een makkelijke en een moeilijke, twee of vier sterren. Die vier sterren kostten me moeite en veel tijd. Toen ik er daarvan een paar gedaan had en dus wist dat ik het kon, stopte ik er mee.

Die twee sterren...ik constateer dat ik nog steeds leer. Kijk, de eerste is van een paar weken geleden. Ik maakte toen nog aantekeningen in de hokjes. En dat had ik hard nodig. 

Tegenwoordig overzie ik het en los het flitsend op. Zonder aantekeningen. Het mooie ervan vind ik dat je al puzzelend geen andere gedachten kunt hebben. Maar dan ook geen enkele. 

Oh ja, en dan nog die bedenker. Dat was een Japanner, genaamd Maki Kaji. 
Maar die had het waarschijnlijk niet van zichzelf, maar van ene Howard Garns en die had zich gebaseerd op iets wiskundigs, een magisch vierkant. 

Geen van hen is er rijk van geworden lees ik, geen patent aangevraagd. Pech voor de mannen! 

19 opmerkingen:

Judy zei

Wat knap! Dit is voor mij 'hogere wiskunde', heb hier helemaal geen gevoel voor.

Emie zei

O ja, leuk om af en toe te doen. Het zelfde geldt voor kruiswoordpuzzels.

miekequilt zei

Heerlijke puzzel, soms probeer ik zo'n tweeling, maar daar kom ik niet uit. Ik puzzel graag en doe ook graag kruiswoord en de Zweedse. Ken je tectonic? Vind ik helemaal leuk.

mar zei

Sudoku: ik begin er niet aan.

Ellen zei

Heerlijk die sudoku's.
Jaren geleden maakte ik kennis met ze en lach niet maar ik begon met een sudoku voor kinderen om het te leren. Dat lukte en ik had er een hobby bij. Wist je dat er zelfs een app van is voor op je telefoon? Heerlijk voor als je in een wachtkamer zit ;)

sjannesblog.com zei

Elke dag één, lekker om te doen!

Anoniem zei

Ja, hier ook een fan van sudoku’s. Lekker ontspannend.

Jolande zei

Ik ben cijferblind en ik vind het dan ook vreselijke puzzels.
Af en toe moet ik er wel eens eentje oplossen voor een geocache, maar gelukkig zijn er online solvers die dat voor me kunnen doen.
Ik vind cryptogrammen leuk om te doen.

Kitty zei

Lekker he. Die in de krant doe ik ook bijna dagelijks. De twee sterren hoor, het moet wel leuk blijven ;)

biebkriebels zei

Nog nooit gedaan, iets met cijfers is niets voor mij. Houd wel van kruiswoordpuzzels.

schrijfselsvanmij zei

Ik probeer regelmatig een Sudoku op te lossen. Niet op papier, er staat een App op mijn gsm

Miriam zei

Na een hele zware hersenoperatie in 2013 heb ik de sudoku gebruikt om weer scherp te denken én om weer te leren schrijven. Daarna had ik er een tijd lang niet veel zin meer in, maar nu doe ik ze soms weer in de trein in een verloren kwartiertje.

Ferrara zei

Ik ben niet erg van de cijfers, maar geef me een flink kruiswoordraadsel of een filippine en ik ben zoet. En eentje waar uiteindelijk een citaat uit moet komen ben ik ook niet vies van.

Mrs. T. zei

Deze puzzels zijn aan mij echt niet besteed. Manlief wel: die zit inmiddels op boekjes van 8 of 9 sterren.

Sjoerd zei

Ik heb er nooit interesse in gehad, en dat als wiskundige...

Anita Willems zei

Wat een leuk weetje, dat van de bedenker van de Sudoku.
Leuk hoe je vorderingen maakt. Ik deed ze ook een tijd lang, maar heb er nu geen tijd en rust meer voor. Mmm misschien moet ik ze dan weer juist gaan maken?

Hans zei

sodoku, is erg leuk.
Maar woordzoeker ook. Hans

Iris Flavia zei

My respect. I cannot do this - and I admit,... I´m not even interested.. Though I know it´s a good work out for the brain.

Koffie Digitalix zei

En om de een of andere reden is sudoko uit (in) een boekje uitdagender dan via een app. Dan krijg je meteen de melding wanneer je iets fout doet, en niets is zo motiverend als zelf de fout vinden. Of gewoon meteen foutloos zijn.