Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 december 2021

Drama

 Willem Barentsz... de overwintering op Nova Zembla. Een stuk geschiedenis dat altijd tot mijn verbeelding heeft gesproken. 
Misschien wel gewoon omdat ik zelf een ontzettende koukleum ben. 
Maar toch ook wel omdat het heldhaftig was en het ook zo gebracht werd.


Die dappere Barentsz die samen met zijn mannen op weg ging om een arctische zeeroute te ontdekken naar de Oost. Een route die, naar ze dachten, korter zou zijn en zonder concurrentie. 
Dat ze vol goede hoop op reis gingen en dat het dan kouder en kouder werd. Dat ze zelfs drie reizen maakten. 
Hier zie je een prachtige verbeelding (uit 1860) van de voorbereidingen van de tweede reis. De schilder is Christoffel Bisschop. Aan tafel zit Heemskerck en Barentsz wijst Nova Zembla vast aan. 


Nou en dat ze uiteindelijk op zo'n eiland moeten overwinteren, omdat ze door het ijs niet verder kunnen, hoe vreselijk leek en lijkt mij dat. En dan doodgaan op de terugweg. 
Jaja, in de 19e eeuw was er een ruim gevoel voor drama. 
De dichter Hendrik Tollens dichtte erover: 


En ook het schilderij van C.J.L. Portman uit 1837,  geïnspireerd op dat gedicht, liet aan drama (en duidelijkheid) niet veel te wensen over:


We waren in het Scheepvaartmuseum (al is dat al ruim twee jaar geleden)  en daar zag ik dit alles. 
Laat ik toch weer schilderkunst zien, omdat... nou ja daarom.  
Maar ik moet zeggen dat ik het museum zelf ook ontzettend interessant vond. Je ziet er niet  alleen wat sommigen oude meuk zouden noemen. Er worden ook voortdurend lijntjes getrokken naar de wereld van vandaag en het klimaat. 

Echt hè... er is zoveel te zien in dit land!



16 opmerkingen:

Emie zei

Ook mij heeft dit verhaal als koukleum altijd aangesproken. Bovendien hebben we jarenlang op de Tollenskade gewoond en had ik een regels uit zijn gedicht op de muur in onze werkkamer geschilderd!

miekequilt zei

Ja, wat een drama. Dat mensen dit overleefd hebben is zo knap. En voor ons fijn, zo weten we wat er gebeurd is toen. En die kou, vreselijk gewoon.

Sjoerd zei

Dat waren pas mensen met lef. Ik moet er niet aan denken om aan zo'n tocht te beginnen. Tegenwoordig kijken we naar de risico's en het gevaar, en niet naar een mogelijke oplossing.

Iris Flavia zei

Oh, yes, I read an incredible, fascinating, fearful book on such an adventure, too (can´t remember who it was, it was, if I remember correctly.. by... his wife who even joined him on one of these journeys!).
I can´t understand what triggers people to explore this vast "land".
I needed a lot of hot tea reading that!

Neeltje zei

Prachtige schilderijen en dan met zo'n geschiedenis er achter. Wat laten wij achter, vraag ik mij wel eens af.

biebkriebels zei

Ja, wat een avontuurlijke mensen waren dat in die tijd. Geen idee wat ze te wachten stond en ze gingen gewoon.

pourquoi pas ??? zei

Gelukkig geen drama bij jullie. Ik lag vanmorgen in bed te bedenken wat ik erger zou vinden vastzitten in de hitte of in de kou. Nou ik weet het wel hoor. De kou.

Judy zei

Als mede-koukleum vind ik het ook een dapper avontuur, dat mij ook altijd aansprak. Ook vanwege zijn naam, zou het een voorvader van mij zijn?

Margriet Meijer zei

Mooi stukje geschiedenis heb je beschreven!

sjannesblog.com zei

De gebeurtenis sprak en spreekt tot de verbeelding. Leuk hoe jij die kunstuitingen bij elkaar gebracht hebt.

Firma Fluitekruid zei

Nou, wat een indrukwekkend verhaal hè? Moet er ook niet aan denken, als kou-watje zijnde (niet te verwarrren mer watjekou).

Hier bestaat ook zo'n ouderwetse schoolplaat van, zo een met stokken onder en boven, die ze vroeger aan het bord hingen. Je komt hem wel eens tegen bij tweedehands boekwinkels en antiquairs:
https://www.boekned.nl/api/image/50/22420.jpg

Ferrara zei

Eens, er is veel te zien in ons land. Je hebt deze geschiedenis weer even in herinnering gebracht. Zag de schoolplaat inclusief ijsbeer weer voor me.

Marthy zei

Ik heb er verschillende boeken over gelezen en ben vol bewondering voor het lef wat die mensen toen hadden. Ze stapten op een boot en hadden geen idee of ze nog ooit terug zouden komen.

Nietzomaarzooo zei

Je zou mijn ideale geschiedenislerares zijn. Mooie interessante verhalen die alles tot leven brengen! Doe je goed.

Bertiebo zei

Nou dank je. Ik vond geschiedenis voor kinderen heel erg leuk om te geven.

Hans zei

Willem Barentsz, die heeft het nodige meegemaakt.
Ons land is schatrijk aan historie, jammer dat men het aan het onder schoffelen is. Hans