Totaal aantal pageviews

dinsdag 6 september 2022

Vermaning

Na Graft fietsten we door Noordeinde. Een heel klein dorp of buurt, het hoort ook al bij Alkmaar en ik kende het niet. 

Er was een kerk. Ik vond hem,  na dat prachtige stadhuis,  niet echt supermooi, maar ik vind het wel leuk als een kerk, die niet meer voor religieuze doelen wordt gebruikt, toch nog bewaard blijft. En gebruikt wordt voor iets anders.

Dit was er zo een.  

Een kerk, maar nu was er een boekenmarkt. Je mocht daar ook zelf bepalen wat je wilde betalen als je een boek meenam en de opbrengst was dan voor het onderhoud. 


Maar ik las dat er veel meer activiteiten mogelijk zijn: je kunt er trouwen, er zijn exposities en concerten en zo. Echt heel goed vind ik dat. 
Het was een Doopsgezinde kerk en het gebouwtje is uit 1874 van de architect J.H. Lehman. Sober, eenvoudig, zoals het past bij de Doopsgezinden. De dominee woonde er vlak bij en de koster ook. 

Een Doopsgezinde kerk wordt ook wel een Vermaning genoemd. Deze ook. En de dominee was een Vermaner.
Dat woord vermaning ken ik eigenlijk alleen uit de oude meisjesboeken,  waarin een liefhebbende vader zijn ondeugende dochtertje vaak vermanend toesprak. 
Die andere betekenis ken ik sinds nu.


12 opmerkingen:

Judy zei

Die betekenis van Vermaning kende ik ook niet. Mijn moeder was doopsgezind.

izerina zei

Weer wat geleerd

Sjoerd zei

Ik denk dat die dominees hun gemeenten ook wel vaker vermanend toesprak.

Nancy Chan zei

Happy to learn something new today. Have a great day.

mar zei

Mooi en leuk gebied om doorheen te fietsen.

Ximaar zei

Ze tappen er ook koffie en thee. (Erg belangrijk voor onderweg. ;-)

Er zijn ontzettend veel Noordeindes, Oosteindes, Westeindes en Zuideindes geweest. Het Zuideinde van Sint Pancras hoorde voorheen bij gemeente Koedijk. Ook Grootschermer heeft een Noordeinde, maar ook dat is tegenwoordig alleen nog maar een straatnaam. Noordeinde bij Graft overleeft het nog altijd als plaatsnaam

Jolande zei

In zulke kerken wil ik wel binnen kijken.

miekequilt zei

Daar wordt een goede bestemming voor de kerk gemaakt.
Lagen er nog leuke boeken tussen?

Hans zei

Heerlijk om de omgeving van Graft weer te zien, ik droom even weg.
Een leuke serie. Hans

Willem zei

En enige decennia geleden had je ook nog Tjerk Vermaning, die de gevesetigde archeologen vermanend toesprak door zijn bodemvondsten. Uiteindelijk werd Vermaning zelf vermanend toegesproken door de archeologische wereld omdat hij vals bleek te spelen.

Familie van mijn eega is doopsgezind, maar heb nooit gehoord dat de dominee 'Vermaner' genoemd werd. In die betekenis was het woord wel splinternieuw voor me. Ik zie het maar als een invulling van het begrip 'een leven lang leren'

Marthy zei

Wat een prachtig interieur en dan die mooie ramen.

Ferrara zei

Het aardige van hergebruik is ook dat die gebouwen open zijn en dus te bezoeken.