Totaal aantal pageviews

zondag 4 september 2022

Graft

 

Onze fietstocht ging nog verder dan het Grosthuis waar ik het gisteren over had. Of misschien was het een andere tocht. De laatste tijd hebben we weer veel gefietst en aan het weer kun je het niet zien, maar dat was wederom fantastisch. 

Hoe dan ook, hier zie je het stadhuis van Graft. Tegenwoordig heet het daar Graft/De Rijp en valt onder Alkmaar. Maar ooit waren Graft en De Rijp apart. Ze hebben ook allebei een stadhuis. 
Dit stadhuis is gebouwd in 1613 en het ziet er echt prachtig uit zo, met die rode baksteen tegen de blauwe lucht. 
Alles is prachtig versierd, kijk eens naar het metselwerk boven de raambogen. En gevelstenen natuurlijk:


Dat schip zal wel naar de visserij verwijzen, waardoor Graft tot bloei kwam. En op de tweede steen zie je het wapen van Graft: 


En dáárboven zie je Prins Maurits. Die zal toen in charge zijn geweest.


Zomaar een eindje fietsen. Dat is toch ongelooflijk hè...






15 opmerkingen:

Judy zei

Prachtig, dat metselwerk en de gevelstenen! Zo zie je nog eens wat.

Sjoerd zei

Bij zomaar een eindje zie je het meeste... Mooie foto's, vooral die muurstenen zijn echt prachtig.

sjannesblog.com zei

Wat een rijkdom voor zo'n klein dorpje hè.

miekequilt zei

Heerlijk om zoveel moois op fietsafstand te hebben. En leuk dat je al dat moois met ons deelt.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Kijk, dat is het verschil tussen dun-en dichtbevolkte landjes. In Nederland is er altijd veel moois te zien - net om de hoek. Hier liggen de steden meer verspreid door het land. Allebei mooi maar verschillend.

Iris Flavia zei

Beautiful houses - they look like the ones in Emden, where by BIL lives. A beautiful style.

biebkriebels zei

Prachtig gebouw inderdaad met mooie details.

KnutzEls zei

Echt een pareltje. Wat is er toch nog veel te ontdekken in eigen land.

Jolande zei

Oja, Graft én De Rijp, dat weet ik nog wel.
Daar gingen wij vroeger ook wel fietsen/brommeren; vanuit Akersloot, dan met het pontje oversteken.

Emie zei

Dat stadhuis ken ik en is er ook niet een heel leuk snoepwinkeltje schuin tegenover?

Anoniem zei

Ik was heel benieuwd naar wat jij als graft zou omschrijven. Ik had echter nog nooit van een plaats genaamd graft gehoord.
Hier in Zuid-Limburg is een graft een landschapselement. Het is een hele dichte haag, met daarin diverse doornachtige struiken, die bedoeld was als afscheiding van een weiland. Zo’n graft hield het vee binnen de weide. Ook werd een graft wel eens halverwege een helling geplant om zo erosie te voorkomen.

Anoniem zei

Dat wist ik dan weer niet

Marthy zei

Mooi hè. Ik was er tijdens het lopen van het een of andere lange afstandspad en fotografeerde dit mooie stadhuis. Nederland heeft zoveel fraais.

Ferrara zei

Altijd weer een feest om daar rond te neuzen.

Ximaar zei

Graft-De Rijp is de vervallen gemeentenaam. Nu staat er Graft gem. Alkmaar op het plaatsnaambord. Zelf fiets ik er geregeld langs en 1 x trof ik het dat ie van binnen te bezichtigen was. Zal die foto's ook eens plaatsen. De raadhuisjes van Jisp en Grootschermer lijken enorm op deze en stammen uit dezelfde tijd.

Het lijkt er op dat je 1 van de authentiekste e-torentjes heb gemist, die tussen dit raadhuisje en De Rijp staat. Ik puts 'm onder m'n naam als link.