Totaal aantal pageviews

donderdag 29 september 2022

Palen aan de Zeeuwse kust


Vaak  heb ik me afgevraagd waarom ik nou toch juist zo van de Zeeuws-Vlaamse kust hou. 
Ik bedoel, hier gaan we naar Egmond en dat is fijn, echt waar. Soms zijn we in Callantsoog of een ander Noord-Hollands strand geweest. Scheveningen, waar onze kleinzoons wonen, ook fijn. In de rest van de wereld waren we aan verschillende stranden. Europese stranden, Engelse. Zelfs aan de Zuid-Chinese zee. 
Dus het is gek dat ik toch echt en zonder enige twijfel de voorkeur geeft aan de kust tussen Breskens en het Zwin. 
Dat moet dan toch bijna wel aan die palen liggen. Of aan de onovertroffen zonsondergangen. 


Die palen... ze horen er zo bij. 
Ik vind ze mooi. Van dichtbij, van ver. Weer of geen weer. Hoog water, laag water. Maakt niet uit. 
Altijd levend ook, met vogels, wieren, mossen, mosseltjes, krukels...


Soms is er ineens een hele rij weg. Zie je alleen de hoogste palen nog. Dan is er zand gestort op het strand. Suppletie heet dat.  Heel raar dat er dan op een bepaalde plek niks staat, maar je weet dat zee en wind hun gang gaan en na een tijdje zijn de palen weer zichtbaar. 

Palen in de strijd tegen  het water. Daarom worden die palen ook wel zeeridders of zeestrijders genoemd.  
Het is een strijd van alle tijden. 
De eerste palen verschenen al in de 16e eeuw, in Westkapelle. Ik las op een bord dat Keizer Karel V, er speciaal naar is komen kijken. 
De palen zijn Europees eiken en kunnen wel tussen de vijftien en vijfentwintig jaar dienst vervullen. 


De provincie Zeeland bestempelde de palen als Cultureel Erfgoed. En dat is mooi, want zo zullen ze blijven bestaan. 

Tenslotte, de laatste jaren geniet ik ook van onze kleindochters aan dit strand.  Echte klimmers en klauteraars. Ook zij hebben plezier van die palen. 
De volgende foto is scheef. Maar ik vind hem toch geweldig omdat je in het hoekje helpende handen ziet. 


19 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Interesting story and wonderful pics, especially the buoy and the climber :-)

Sjoerd zei

Mooie foto's Bettie, ik weet het ook niet wat me trekt aan de Zeeuwse kust. Ik denk ook het afwisselende weer, het kan er goed spoken en gewoon de entourage.

Elizabeth zei

Een prachtige foto van je kleindochter!
Ik vind die palen ook zo mooi..
Leerzaam stukje heb je geschreven; ik vind het fijn om te lezen!

Mevrouw W. zei

De stranden zijn hier ook best wel breed op sommige plekken, dat vind ik ook wel mooi. Alleen vind ik onze duinen, of eigenlijk dijken, minder mooi dan op andere plaatsen.

Judy zei

Die Zeeuws-Vlaamse kust zit in je DNA. En die palen zijn prachtig! Die helpende handen zijn geweldig op die onderste foto.

Emie zei

Ah...die laatste foto! Maar ook de rest en het verhaal zijn fantastisch.

riet zei

Ik vind Zeeland de mooiste provincie van ons land en nee ik woon er niet.

Kitty zei

Prachtige foto's Bettie en leuk om wat meer over die palen te weten.

biebkriebels zei

Nooit geweten waarvoor die palen waren.... Die kleindochter durft zeg!

Anoniem zei

De kust tussen Cherbourg en de Mont Saint Michel dat is mijn nummer 1 prachtig nr. 2 de stranden rond Groede in Nederland en die in België kun je gewoon niet vergelijken Oostende is fijn en de Ardennen , maar voor de rest een lelijk land mijn geboorteland jammer genoeg... Jezebelle

Ferrara zei

Misschien is het de afwisseling die in je foto's duidelijk zichtbaar is. Ach maakt het uit. Het is er gewoon mooi.

Anoniem zei

Wat een mooi stuk over een mooi stukje Nederland. En de laatste foto is inderdaad schitterend.

miekequilt zei

Dis anoniem hierboven ben ik.

In de weer zei

Heel fijn zo’n verhaal erbij.
Alle foto’s zijn mooi, maar de laatste is het allermooist.

KnutzEls zei

Ze horen erbij, die palen.

Josephine zei

Ben ook een beetje verliefd op die palen, het geeft zo'n fraai
geheel met het water net of alles in balans is. Die combinatie
voelt voor mij alsof het iets te vertellen heeft.
En bij een kale platte waterpartij voel ik vooral leegte.

Marthy zei

Zo;n leuke foto, die laatste.

Jolande zei

Mooie foto's en die laatste is natuurlijk helemaal geweldig.
Net als jij heb ik ook een favoriete zee :-)

Neeltje zei

Die heerlijk zee! Prachtige foto's!