Totaal aantal pageviews

woensdag 14 september 2022

Schatten van Vrijwilligers

We waren in Museum Kranenburg in Bergen. 
Daar zagen we deze reclame voor het Sterkenhuis in datzelfde Bergen, een klein historisch museum. 
We waren het niet van plan, maar het was maar vijf minuten lopen en ik vond het idee zo leuk dat we toch even gingen kijken. 
Vrijwilligers die laten zien wat zij het mooist vinden in hun museum. 
Zelf vraag ik in een klein museum altijd aan de gastvrouw of baliemedewerker wat zij het mooist vindt en wat  ik per se moet zien en daar krijg ik meestal een leuk antwoord op. Dit was net zo iets, maar dan zonder vragen. 

Deze vrijwilligster toont haar lievelingsvoorwerp: een vuurstolp. Een ding dat gebruikt werd om brand  te voorkomen. Gloeiende kooltjes uit een haard werden bij elkaar geveegd en afgedekt door een stolp. Zo kon het vuur nog zachtjes blijven smeulen tot de volgende dag. 

Een andere vrijwilliger koos iets heel anders, een klein dingetje, een elastiekklem


Nou dat dus. Een heleboel favoriete zaken van vrijwilligers. Heel erg leuk om te zien. Ik heb lang niet alles van de rest van het museum gezien, ook hier moeten we nog maar eens terug. 
Maar ik wist wel meteen wat mijn favoriete voorwerp zou zijn. Dit schilderij van Matthieu Wiegman:

14 opmerkingen:

Iris Flavia zei

A nice idea, to ask for the favorite piece - I´ll remember that next time!

Mevrouw W. zei

Wat een leuk idee die lievelingsvoorwerpen van de vrijwilligers.

Judy zei

Wat een leuk verhaal over elastiek, heb het helemaal zitten lezen. En ja, dat schilderij... prachtig!

KnutzEls zei

Wat grappig, zo'n klem. Nooit geweten. Klein maar met een hele historie.

Sjoerd zei

Leuk zo'n museum waar je eens wat anders vind dan in andere musea.

Elizabeth zei

Dat is nog eens leuk!

miekequilt zei

Dat lijkt me een leuke tentoonstelling. Ik heb een elastiekklem en gebruik hem vaak. Leuk dat er zo'n bijzondere geschiedenis aan zit.

mar zei

Zeker een leuk museum. Wij zijn er ook geweest.

Kitty zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Kitty zei

Erg leuk, moeten wij ook maar eens naartoe. En geloof het of niet, ik heb precies zo'n elastiekklem! Alleen heb ik het altijd een rijgnaald genoemd en die heb ik even gegoogeld. Het ziet er hetzelfde uit en ze bestaan dus nog steeds. Goede uitvinding! :)

Mormorsweb.blogspot.com zei

Door te vragen word je wijs! En je ziet eens wat nieuwe dingen. Leuk idee.

Ferrara zei

Leuk idee, om je vrijwilligers op deze manier aan het woord te laten. De elastiekklem zit ook mijn mijn naaimand, heb hem pas nog gebruikt.

Jolande zei

Wat leuk zo'n tentoonstelling.

Josephine zei

Dat is weer eens heel iets anders om te bekijken, die vuurstolp vind
ik wel een heel handig en veilig voorwerp. En grappig dat verhaal over
de elastiekklem is leuk om te lezen.

Dat schilderij van van Matthieu Wiegman is werkelijk prachtig, vooral
het kleurgebruik spreekt me zeer aan.
Zijn broer Piet Wiegman had weer een totaal andere stijl van werken.