Totaal aantal pageviews

dinsdag 13 september 2022

Kranenburgh.

Naar museum Kranenburgh in Bergen, gingen we omdat daar een tentoonstelling was: 'Leo Gestel op Mallorca'. 
Gestel was daar een maand of vier, in 1914  en hij schilderde en schilderde. Soms wel twee schilderijen per dag. Zoals dit: Tuintje


En het leuke was, Gestel was daar op Mallorca niet alleen.


Zijn vriendin was mee. Maar ook zijn vrienden Else Berg en Mommie Schwarz. Allemaal nog jong.


En daar was ze dus weer: Else Berg. Ik heb het al een paar keer eerder over haar gehad. En ook zij schilderde en schilderde.


Ik vond het werk van beiden prachtig. Beetje kubistisch denk ik. Proberen, leren, een eigen stijl vinden, hard werken en prachtige kleuren. 
Nog eentje, van Else Berg: Spaans danshuis.


Ik begin geloof ik een duidelijke voorkeur te krijgen voor de modernen. Zoals Leo Gestel.  
Maar ja, dat kan ik nou wel zeggen, maar dan krijg ik weer een les kunstgeschiedenis en dan gaat het over de barok. Ik weet zeker dat ik daar vroeger niks aan vond, maar als je dan uitgelegd krijgt hoe het zo gegroeid is en een deskundig iemand wijst je op allerlei details en betekenissen, dan vind ik dat ook weer leuk. Om over de schilderkunst van de 17e eeuw nog maar te zwijgen. 
Gelukkig hoef ik helemaal niet te kiezen. Het is er allemaal. 

14 opmerkingen:

Sjoerd zei

Het werk van Else Berg spreekt me eigenlijk meer aan. Niet dat Leo het slecht doet, maar het spreekt me minder aan.

KnutzEls zei

Mooie kleuren. Soms kan kunst je echt raken.

izerina zei

Ook meekijken via je blog is mooi

nicole orriens zei

Wat een mooie kleuren ook. Zelf vind ik modern vaak wat lastiger, maar deze schilderijen kan ik zeker waarderen.

miekequilt zei

Wat leuk dat je je zo in de schilderkunst kunt verdiepen. En natuurlijk hoef je niet te kiezen, genieten is het belangrijkst.

Emie zei

De gedrevenheid van de kunstenaars is ook al iets om.bewondering voor te hebben. Ik neig het meest naar de modernen.

Kitty zei

Mooi en kleurig werk dit, hier word ik wel blij van.

Anoniem zei

Ja, leuk hè, als je wat meer achtergrond over schilderkunstwerken hebt. En het is inderdaad kubistische stijl. Groet, Neeltje van www.golveninzee.nl

Judy zei

Als je er meer van weet wordt het allemaal mooier! Gelukkig hoef je niet te kiezen!

Ferrara zei

Je laatste zin is helemaal waar. Genieten van alle moois dat op je pad komt.

In de weer zei

Helemaal waar Bettie.
Doen we dus !

Josephine zei

Vind deze werken allemaal PRACHTIG, en mooi dat wij daar van
kunnen mee genieten.

Jolande zei

Fijn dat je niet hoeft te kiezen.

Miriam zei

Mooi museum, vind je niet? Er waren wel andere dingen te zien toen we daar waren (Aatje Velthoen) maar dat was ook zeer de moeite waard.