Totaal aantal pageviews

zondag 18 september 2022

 


Dit schilderij... Het is van Diego Velazquez: Venus met spiegel (1648-1651)

Ik weet zeker dat ik het gezien heb in London in de National Gallery. En ik weet ook zeker dat ik er tamelijk onverschillig aan voorbij ben gelopen. Ik weet niet eens zeker of ik gezien heb wie de kunstenaar was. 

Nu kwam het in de kunstgeschiedenisles aan de orde. Toen Velazquez werd behandeld.  We zitten midden in de Barok. 
En als de docent daar dan over vertelt, dan vind ik dat zo ontzettend leuk.  
Na afloop van zo'n les ga ik dan van alles opzoeken, ondertussen me afvragend wanneer we nu toch eindelijk weer eens naar London gaan. Om o.a weer in National Gallery te zijn. Enfin, voorlopig nog niet ben ik bang. Maar dit terzijde. 

Dit schilderij... Venus is daar prachtig geschilderd en verder is daar Cupido, die de spiegel vasthoudt waarin Venus' gezicht wordt getoond. Eigenlijk voor en achterkant in één schilderij.
Maar dat gezicht is een beetje vaag, bijna onherkenbaar. Mij lijkt het ook een beetje groot.
 'Zou het misschien de maitresse van de schilder geweest kunnen zijn ?' zegt de docent dan. 
Er is geen duidelijkheid over. Maar hoe interessant.



En dan is er nog een verhaal over het schilderij en dat is wél duidelijk. Het schilderij werd in 1914 ernstig beschadigd door een feministe die er met een bijl op inhakte. En dat zoek ik dan ook verder op. 

Die feministe was Mary Richardson en zij verklaarde  haar daad als volgt: 
"Ik heb geprobeerd het beeld van de mooiste vrouw in de mythologische geschiedenis te vernietigen als protest tegen de regering voor het vernietigen van mevrouw Pankhurst, het mooiste personage in de moderne geschiedenis. Rechtvaardigheid is net zo goed een element van schoonheid als kleur en omtrek op doek.

Zij kreeg 6 maanden gevangenis en het schilderij werd gerestaureerd al heeft het lang geduurd voor het weer bezichtigd kon worden. 

En dat was dus over één schilderij van één  schilder in mijn les. 
NB: De twee laatste foto's zijn van Wikipedia




11 opmerkingen:

Judy zei

Superleuk, al die informatie! Vast zijn maitresse! En het verhaal van de feministe is ook interessant, wat haar beweegredenen waren. Alleen zonde van de beschadigingen.

Sjoerd zei

Zodra je het verhaal achter de man en zijn schilderkunst kent weet je het vaak pas te waarderen. Alleen kunst van anderen, met welke reden dan ook, vernielen, vind ik behoorlijk ongepast.

sjannesblog.com zei

Leuke informatie!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat is dat leuk, die kunstgeschiedenis!

Emie zei

Deze cursus is aan jou welbesteed en wij pikken er ook een graantje van mee, leuk!

Iris Flavia zei

A feminist hacked such a beautiful artwork?! Sad.
Interesting, but still sad.
Why go at an artist´s work who and which has nothing to do with politics...

Ferrara zei

Zoal altijd als je cursus ter sprake komt een leerzaam verhaal. Wat zou dat toch zijn bij de mens om je gram te halen d.m.v.vernieling. Het wekt ergernis op, een oplossing brengt het niet.

guusje zei

Maar ik ga wel binnenkort naar Londen op een maandag, maar niet morgen gelukkig. Eindelijk!!!
Misschien mischien ook nog naar de National Gallery, maar ik heb al zooooo'n lijst.
Maat dan moet de KLM het niet in z'n hoofd halen onze vlucht te schrappen.

miekequilt zei

Wat een prachtig schilderij. En leuk dat je er zoveel over weet en aan ons kunt vertellen.

Josephine zei

Zit echt te genieten van wat je allemaal beschrijft Bettie,
heel leerzaam, en dat verder uitzoeken is voor mij heel herkenbaar.

Els04 zei

Boeiend, bedankt!