Totaal aantal pageviews

zaterdag 17 september 2022

Drie keer is scheepsrecht

Ik vind het zelf ook wel raar hoor, maar ik maakte voor de derde keer in korte tijd een vaartje met de watertaxi. 
Ik had al heel lang geleden kaartjes gekocht bij Social Deals. Niet wetend dat het uitstapje voor de vrijwilligers van het museum ook met de watertaxi zou zijn. 
Die eerste keer vond ik het zo leuk dat ik nog een keer ging met mijn kleinzoon. Toen had ik de kaartjes niet mee. En ik dacht: geeft niet, er komt nog wel een kind logeren. 
Maar ja ook weer vergeten of ander besognes en nu was het ineens de laatste dag. Zonde om te laten verlopen dus we gingen gewoon nog een keer.


Het begon meteen al grappig zoals je ziet. Bovendien was er een andere schipper, die dus ook weer andere verhalen vertelde. 
En ja mijn dag is meteen al weer goed als ik een foto kan maken die in twee van mijn verzamelingen past. Namelijk in de verzameling met lantaarns en in die met fietsen. 


De schipper wees ons op dit huis met de blauwe deuren en vroeg of iemand het beroep zou kunnen raden van de vrouw die hier woont.
Ik ben altijd slecht in zulke dingen, dus ik raadde het niet. Niemand trouwens, maar als je het eenmaal ziet, weet je het voor altijd. Weten jullie het? 
Zo niet, een heel eind naar beneden scrollen, daar staat het antwoord. 


Verder hadden we natuurlijk weer een prachtig uitzicht op de Hoofdtoren. Dat is altijd mooi en nu ook. 
Ik kijk er vaak naar. 
Ik weet iets over het doel van de toren, ik weet van de lichtekooi en het wapen en de kleur van de stenen, maar ik had nog nooit gezien dat die dingen helemaal bovenop, die poppetjes, verschillend van kleur zijn. 
Namelijk wit, rood en groen. En dat die rode en groene bakboord en stuurboord aangeven . 
Dat zijn van die dingen... daar smul ik van. 

Nog eentje:
Er is ergens op een oud pakhuis een gevelsteen en daar op afgebeeld een slee. 
Nou was het vroeger veel kouder natuurlijk. Maar die slee heeft toch een andere betekenis. 
Op wielen van een kar moest namelijk belasting worden betaald. Tja en vervoerd moest er natuurlijk wel  worden.  
Een slee heeft geen wielen en was dus goedkoop. De glijders onder de slee werden steeds ingevet met olie of poets om het soepeltjes te laten verlopen. Daar had je smeerjongens voor. Smeerlap, Smeerpoets... je snapt het.
















De bewoonster is violiste. Kijk maar naar de daklijsten. 

19 opmerkingen:

Judy zei

Ooooooooo ja, nou zie ik het ook! Leuk, al die info op zo'n tochtje!

izerina zei

Weer wat geleerd....smeerpoets

Emie zei

Wat een leuke weetjes!

Kitty zei

Leuke weetjes inderdaad!
Mijn vader had bij zijn garagebedrijf in Amsterdam een zwerfkat die wel eens binnenwandelde. Die werd Smeerpoes genoemd. ;)

Mormorsweb.blogspot.com zei

wat een heerlijke stad is het toch. Zo'n mooie en leuke kiekjes en deze blog.

Sjoerd zei

Mooi stukje geschiedenis weer vandaag en mooie beelden uiteraard.

Miriam zei

Hele leuke dingen!

biebkriebels zei

Nou schiet mij maar lek, ik zie nergens een viool in.

Iris Flavia zei

Interesting, but I didn´t get the profession?

Jeanette Renting zei

Oh, wat leuk. Ik had het niet geraden trouwens.

Jolande zei

Leuk toch dat je ook nu weer nieuwe dingen zag en leerde.
Ook ik had het niet geraden maar inderdaad, als je het weet zie je het gelijk.

Rubato zei

Haha, mijn eerste gedachte was: de bewoonster is een ( ouderwetse) verloskundige die nog op de fiets gaat!!

Ferrara zei

Originele manier om je beroep kenbaar te maken. Ik ken het wel van makelaars, gevelstenen, windwijzers enz. maar deze variant had ik nog niet gezien. Leuke vaarroute.

Charlie zei

Heel knap als je dat kan raden van die violiste! Maar het is wel grappig dat je aan een dak lijst iemand’s beroep kan aflezen! Je hebt wel waar voor je geld gekregen op de boottrip jes!

Josephine zei

Wat mooi tijdens zo'n vaartochtje weer allerlei nieuwe wetenwaardigheden
te horen. In eerste instantie zag ik het niet, grappig om te zien, alleen
zou ikzelf nog de Middelste spijl van het raam verlengen om een mooie
vioolhals te naken.

Nietzomaarzooo zei

Wat een leuk tochtje weer. Van mij mag je nog veel vaker, vooral als je er zo leuk en leerzaam over schrijft.

Anoniem zei

Aan beide zijdes van het raam een halve

Annelein zei

Ik kom ik via evenbuurten. Wat een leuke blog heb je. Ga nog even gezellig verder lezen. Wanneer je het eenmaal ziet is het inderdaad overduidelijk.

miekequilt zei

Grappig, net als bij Rubato was mijn eerste gedachte: hier woont een verloskundige. Vreemd hè.
Miekequilt