Totaal aantal pageviews

dinsdag 27 september 2022

Bruhhe

 

Zondag waren de kinderen er nog, zij zouden 's avonds naar huis gaan. En ze bedachten dat ze in de middag naar Bruhhe wilden. 
Zie je, ze spraken het zelfs op z'n Zeeuws-Vlaams uit. Bruhhe
En we hadden geluk, 's morgens slecht weer, maar in Brugge 's middags prachtig.  Al dreigde er af en toe wat. 

Wij zijn ook van die types die er geen enkel probleem mee hebben om dingen vaker dan een keer te zien. We gooien vaak iets in de herhaling,  zeg maar. 
Ik denk dat we bijna iedere keer dat we in Groede waren, ook wel een dagje Brugge deden.
Deze keer ook. 

Onze schoonzoon wilde graag in de kerk het beeld bekijken van de Brugse Madonna. Dat deden we al eerder, maar hij en ik wilden nog een keer. 
Het is dan ook een zeer fraai beeld gemaakt tussen 1501 en 1504, door Michelangelo. 
En het is niet alleen fraai; het is ook bijzonder dat het daar in de OLV-kerk staat. 
Gekocht door Jean Mouscron, lid van een rijke Brugse familie voor 100 dukaten. Het was het eerste beeld van Michelangelo dat Italië verliet. 
Mouscron liet het plaatsen in een altaar in een zijbeuk van de kerk.

Hij liet meteen vastleggen dat het beeld daar nooit weg mocht, maar dat is niet gelukt. 
Napoleon kwam en roofde het voor zijn museum in Parijs. 
Na Waterloo kwam het weer terug in Brugge.
En het werd nóg een keer geroofd. Deze keer door Hitler. 
Vervolgens kwam terecht in de zoutmijnen van Altaussee, Oostenrijk  en daar werd het uiteindelijk gered door de Monuments Men. 

Enfin, het beeld kwam ook nu  terug in Brugge en sindsdien staat het daar weer prachtig te zijn in de kerk. 
Met die grote Jezus en de verdrietig kijkende Maria. Alsof ze al weet wat er gaat gebeuren. 

Het is marmer hè, wat een topprestatie om dat zo te bewerken. Moet je naar die plooien kijken! 

Je moet er tegenwoordig wel voor betalen om het te kunnen zien. 
Dat gedeelte van de kerk is afgezet en is zo een museum geworden. 
Het zal gerust een hoop opleveren voor het onderhoud van de kerk. 

23 opmerkingen:

izerina zei

Prachtig beeld en wat een schuurwerk op het laatst

Judy zei

Wat een prachtig beeld! En wat een geschiedenis maakte het mee.

Elizabeth zei

Ja.... Brugge..., daar had ik ook nog naar toe willen gaan!
Wat een schitterend beeld, en wat een werk is dat geweest...
Groede hebben we ook nog gezien; bijzonder dorpje is dat.

mar zei

Leuk uitje: Brugge.

KnutzEls zei

Prachtig beeld. Brugge is altijd mooi.

Charlie zei

Inderdaad een prachtig beeld en nog steeds zo mooi terwijl het al zo oud is en veel heeft doorstaan. Zo verfijnd!

pourquoi pas ??? zei

Wat is het toch leuk om te lezen over je/jullie uitstapjes. Die duif van gisteren prachtig. Dank je wel.

Emie zei

Dat heb ik ook, dat ik hele mooie dingen vaker wil zien. Dit beeld zag ik nog nooit...

Kitty zei

Wat een prachtig beeld! Ik wist niks over de Monuments Men, interessant!

Bertiebo zei

Kitty, ik wist van de Monuments Men doordat ik er een film over zag. Met George Clooney. Het is al jaren geleden, maar de film is vast nog wel ergens te zien.

Mevrouw W. zei

Ik denk dat ik het beeld als kind wel gezien heb, maar daarna nooit meer. Misschien moeten we de kerk toch ook maar eens bezoeken.

nicole orriens zei

Het is inderdaad een prachtig beeld. Ik zit te kijken: klopt het nou dat het kindje Jezus relatief groot is?

Bertiebo zei

Ja, heel groot, Nicole. Opvallend hè.

biebkriebels zei

Wat vreemd dat zowel een Napoleon als een Hitler zo dol op een Mariabeeld zijn dat ze het meenemen!

Sjoerd zei

Haha, ik was in Brugge en maakte een uitstapje naar Groede...

Ferrara zei

Stil van bewondering bij dit soort beelden. Wat je zegt kijk eens naar die plooien, wat moet dat een werk zijn geweest.

Janne zei

Prachtig beeld. Ik ben 3 keer in Brugge geweest en elke keer het beeld bewonderd.

Iris Flavia zei

Some crazy history. All those little men... (how come I missed so many posts?!)

Miriam zei

Ik vond Maria op het eerste gezicht meer verstild dan droevig, maar bij vergroting van de foto zag ik haar mond en je hebt gelijk.

Mrs. T. zei

Ik was ooit in Brugge toen er vanuit een kerk geweldig mooi gezang klonk. We gingen naar binnen en hebben genoten van prachtige zang door de nonnen. Dat zal ik nooit meer vergeten:zo mooi!

Josephine zei

Brugge is een heerlijke omgeving om te bezoeken en het verveelt nooit.
Wij zijn er zelf ook al de nodige keren geweest.
Dat beeld is echt FANTASTISCH!!!

miekequilt zei

Wat leuk om zo samen op pad te gaan. Het beeld is werkelijk prachtig en ik snap wel dat je moet betalen om het te kunnen bekijken.

mrs H. te B. zei

Ik herinner me dat ik de eerste keer, heel plotseling, tegenover dat beeld stond. En ik schoot vol, ZO mooi! Volgens mij is dit het enige beeld van Michelangelo buiten Italië, nog steeds (heb ik wel eens gelezen?). Ik houd van Brugge, geweldige stad (stadje) alleen in de zomer ZOOOO druk!