Totaal aantal pageviews

zondag 9 februari 2020

Rondleiding

In het stadsarchief, waar ik laatst iets over vertelde,  kun je ook een rondleiding krijgen en dat leek me leuk. Het is op zondagmiddag om twee uur en je kunt zo aansluiten. Niet gratis.
Ik hoefde niet aan te sluiten, want ik was de enige deelnemer. Later kwam er nog iemand bij.
Een aardig meisje vertelde over alles wat er in dat gebouw te zien is.
Eerst de schatkamer:

Het ziet er allemaal prachtig uit. De Bazel was,  in 1926 toen het gebouwd werd, het nieuwste van het nieuwste. Het is fijn dat het gebouw nu weer zo goed gebruikt wordt.




Die schatkamer, daar kun je trouwens ook gewoon in zónder rondleiding.  En er is heel veel te zien.
Zelf vind ik deze kast het mooist.
Het is de charterkast. Daar werd vanaf de 15e eeuw het tolprivilege bewaard en nog meer officiële stukken. Dat tolprivilege is zo ontzettend oud. Opgesteld in 1275. Het betekende dat inwoners van Amsterdam geen tol hoefden te betalen in het graafschap van Floris V. En dat scheelde enorm voor de handel.
Een keer per jaar, op de verjaardag van Amsterdam, wordt het privilege tentoongesteld in de schatkamer. Ik ga beslist kijken dit jaar,  zo rond 27 oktober.

En toen dus nog de rest van de rondleiding. In het gedeelte waar je niet zelf in kunt gaan.
Het is een gigantisch gebouw en het allerleukst vond ik dat aan alle details aandacht is besteed en dat die details ook bewaard zijn gebleven.  Lichtknopjes, sleutelgaten, kapstokken, klokken, lampen.
Je ziet de directiekamers, de luxe van de directiekamers. De telefooncel..

Alles van toen het nog het hoofdkantoor van de Nederlandsche Handel-Maatschappij was. 
De architect, Karel de Bazel ontwierp bijna alles zelf. Dus niet alleen het gebouw.
Zo treurig dat hij de opening niet meer heeft mogen meemaken. Hij stierf drie jaar eerder.
Je kijkt natuurlijk ook eventjes naar buiten:

Het gebouw is echt heel groot. Lang en breed. Het loopt tussen de Herengracht en de Keizersgracht en heeft  tien lagen. Aan de buitenkant zie je door de afwisseling van stenen, ook lagen. Daarom werd het gebouw wel  'de spekkoek' genoemd.

Wat ik ook nog leuk vind, is dat er vanuit de bank, onder de Keizersgracht door, een tunnel werd aangelegd naar de bank aan de andere kant van de gracht. De Poentunnel!

Kortom: het was een belevenis. Je kunt eigenlijk het beste zelf maar gaan kijken, hahaha!



13 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Op Open Monumentendag ben ik er geweest, maar zo'n rondleiding moet ik toch ook nog eens doen.

Miriam zei

Prachtig om te zien! Mijn oom heeft er gewerkt in de tijd dat het nog een bank was. En later mijn zusje ook een tijdje. Ze hebben er wel iets over verteld, maar niet dat het zo'n mooi gebouw is.

Sjoerd zei

Zoiets mogen ze dan ook nooit afbreken... Daar ligt historie voor het oprapen.

Floor zei

Als ik mijn blik laat gaan onder, boven en opzij van die mooie kast zie ik dat het gebouw een schitterende vloer, plafond en pilaren heeft!
Prachtig zoals er vroeger werd gebouwd. Ook die hele dikke deur is mooi, was wel zo veilig als die op slot zat.

biebkriebels zei

Ja interessant gebouw he, ik heb ook een keer een rondleiding gedaan, zo groot en indrukwekkend om te zien allemaal.

Nietzomaarzooo zei

Prachtige vloeren ook. Mooi dat dit behouden is en blijft.

Ferrara zei

Ha, ha, ha, ik dook in mijn archief. De foto's stammen uit 2006 en 2009. Er zitten veel overeenkomsten bij. Zoals bijvoorbeeld de kluisdeur, de klok, en zo zijn er nog wel een paar. Prachtig gebouw. Ik kan je het Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade ook aanraden. Is nu hotel. Ik weet niet of er nog zomaar kunt binnenlopen, maar de buitenkant is ook de moeite waard.

Anoniem zei

Een echte schatkamer. Prachtig.

Judy zei

Wat een prachtig gebouw!

Mrs. T. zei

Ik houd zo van deze blogjes van jou!

Ineke zei

Wat een leuke naam voor dit gebouw, de spekkoek ;-) En de Poen-tunnel, nog zoiets ;-)

Buba zei

I follow you # 119 ,follow back?

https://bubasworld.blogspot.com/

Marthy zei

De poentunnel, leuk zulke woorden. Veel leuker dan al die Amerikaanse kreten.