Totaal aantal pageviews

woensdag 26 februari 2020

Plezier in het museum, het Westfries Museum

In 'ons' museum heb je heel wat zalen. Zo heb je de kraamkamer en de taveerne en ook de schutterijzaal. In die schutterijzaal hangen schuttersstukken van de schilder Jan Albertsz Rotius. Prachtige,  grote stukken zijn dat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er tot voor kort niet zoveel aan vond. Ik begrijp de historische waarde en ze zijn erg mooi geschilderd, daar niet van. Rotius wordt niet voor niets de Rembrandt van Hoorn genoemd,  natuurlijk. En ik heb ze heus goed bekeken, maar dat was het dan wel.

 Een tijd geleden heb ik een collega- vrijwilliger tegen een kind horen vertellen over de gouden schoen op een van de stukken.
Ik ben zelf altijd een beetje  op zoek naar dingen die ik zou kunnen vertellen aan kinderen,  die (nog) niet echt geïnteresseerd zijn. En een gouden schoen, dát is interessant.
Met die schoen werkt het als volgt:
je gaat er voor staan,  recht er voor, zodat de neus van de schoen naar jou wijst. En dan beweeg je je langzaam zijwaarts.

Wat er dan gebeurt,  is dat de neus van de schoen naar jou blijft wijzen.
Vraag me niet hoe het kan, het is net zoiets als met de Mona Lisa, die blijft ook altijd naar je kijken.
Hoe dan ook, veel kinderen vinden dat leuk.

Enfin ik had dat laten zien aan een paar kinderen en toen ze weg waren vroeg een van de twee oudere dames die nog in de zaal waren, wat ik nou precies had verteld, want ze had het niet goed gehoord.
Dus ik deed,  ook met de dames,  de truc met de gouden schoen.
Ze probeerden het allebei en vonden het leuk.

Jan Albertsz Rotius: Schuttersstuk Kapitein Jan Vredericksz Abbekerk, 1651


'Nou' zei een van de twee. 'en weet u wat nou het mooiste is?'
Ik wist het niet.
'Het  mooiste is dit", ging ze verder. 'Ík woon al jaren alleen, mijn man is er niet meer.
Bij mij boven in de gang hangt een grote foto van hem. Echt een grote foto. 't Was ook een grote man.
En op die foto blijft hij ook altijd naar me kijken. Ik kijk en hij kijkt terug.  Echt hoor, waar ik ook loop, hij kijkt altijd..
Die foto hangt naast de deur van de badkamer en als ik naar binnen ga, doe ik de deur altijd goed dicht.
Ja, zeg nou zelf, wat heeft zo'n man er nou mee te maken wat ik daar in de badkamer doe?'

Ze lachte en ik ook. 

16 opmerkingen:

Judy zei

Ja, wonderlijk is dat! Leuk verhaal van die schoen, het maakt het schilderij inderdaad een stuk interessanter.

Kitty zei

Mooi verhaal. Het is niet ‘mijn’ museum, ik krijg het er altijd een beetje benauwd, maar misschien moeten we er toch weer eens heen. Al is het alleen al voor deze gouden schoen. :)

Marlou zei

Wat een enig verhaal!
De gouden schoen....

Nietzomaarzooo zei

Zo'n verhaal doet het altijd goed bij mij. Ga je met andere ogen kijken naar een schilderij (of het kijkt naar jou haha!).

mar zei

Leuk verhaal.

Ferrara zei

Leuk verhaal en het geeft jouw aanwezigheid in een zaal extra kleur. Ik vind schuttersstukken met name om de details wel degelijk het aanzien waard. Als je kijkt hoe de kousen boven de gouden schoen zijn weergegeven. Zo knap.

Sjoerd zei

Haha, een wonderlijk verhaal, het heeft wel wat...

Willy zei

Mocht ik het schilderij ooit zien, dan zal ik zeker aan dit verhaal denken.

Els04 zei

tof! mijn moemoe ha dook zo een oude pater hangen :)

Marthy zei

Oudere mensen hebben vaak zo'n leuke humor, heerlijk verhaal.

Ageeth Mooij zei

En wat zijn ze lelijk, die schoenen! Zo leuk, om de geschiedenis praktisch en dichtbij te laten zijn!

sjannesblog.com zei

Leuk werk doe je daar in dat museum!

Floor zei

Wat grappig dat verhaal. Wel jammer voor die man van de oude dame dat hij haar niet in de badkamer mocht zien :-)

Ineke zei

Wat leuk en grappig, dat van die schoen. En wat de oudere dame je vertelde ;-)

Bertiebo zei

Hoe lang is het geleden dat je er bent geweest, Kitty? Ik zou zeker nog eens proberen als ik jou was. Binnenkort een superleuke tentoonstelling over knipselkunst

Blog27999 zei

If you're looking to burn fat then you need to get on this brand new tailor-made keto plan.

To create this keto diet, licensed nutritionists, fitness trainers, and chefs have united to develop keto meal plans that are efficient, painless, money-efficient, and enjoyable.

From their launch in early 2019, 100's of people have already transformed their figure and health with the benefits a certified keto plan can provide.

Speaking of benefits: in this link, you'll discover eight scientifically-confirmed ones given by the keto plan.