Totaal aantal pageviews

zondag 2 februari 2020

Zwarte Schuur

Van Oek de Jong had ik heeeel lang geleden Opwaaiende Zomerjurken gelezen.
Daar was ik niet erg van onder de indruk.
Ik herinner me er ook maar weinig van.
Daarna niks meer tot nu toe.
Nu las ik Zwarte Schuur en ik vond het prachtig. Een indrukwekkend boek. Na Opwaaiende Zomerjurken is er nog meer verschenen en daar ga ik me dus alsnog maar eens in verdiepen.
Dit boek:
Hoofdpersoon is Maris Coppoolse. Hij is afkomstig uit Zeeland, dat hoor je nog altijd.
Hij is een jaar of zestig en een gevierd kunstschilder. Mét een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk.
En dan is er een journalist die in zijn verleden gaat snuffelen en ontdekt dat er, toen de schilder veertien was,  iets gebeurd is.
In een zwart geteerde schuur, op een Zeeuws eiland. Iets waardoor een jong meisje, Matty, de dood vond.
Dood door schuld? In ieder geval kreeg Coppoolse tuchthuisstraf
Niemand in zijn huidige leven was op de hoogte van deze gebeurtenis. Nu dus wel, want het wordt breed uitgemeten in de pers. Maris moet zich verantwoorden tegenover zijn vrouw Fran en zijn stiefdochter en stiefzoon. En ondertussen lezen we hoe zijn verleden is geweest', hoe zijn relaties vóór Fran verliepen en hoe de gebeurtenis in de zwarte schuur zijn leven heeft beïnvloed.
Nou, dat dus. Een boeiend boek.

10 opmerkingen:

miekequilt zei

Ja, die opwaaiende jurken las ik ook. En daarna ook niks meer van hem. Nog steeds ben ik geen lid van de bieb, en om het boek te kopen?

Sjoerd zei

Ik heb het idee dat ik hier al eerder iets over gelezen heb... Het daagt in ieder geval wel uit.

Bertiebo zei

Mieke, ik zou erg ongelukkig zijn zonder bieb! Echt!

Onliemie zei

Lijkt me ook wel wat. Genoteerd! :-)

Marga zei

ongelukkig, dat ben ik, jaren geleden is onze bieb wegbezuinigd!

Ria A.-S. zei

Dankjewel voor de boekentips, die je steeds geeft. Ik heb daardoor al veel goede/mooie boeken gelezen.
Ook dank voor de spreuken die er boven je blog staan!
Hartelijke groet.....

biebkriebels zei

Je maakt me nieuwsgierig, kan me herinneren dat ik die eerste ook niets vond en niet heb uitgelezen.

Mrs. T. zei

Lijkt me een mooi boek. Bedankt voor de tip.

Marthy zei

Ga me er ook eens in verdiepen.

Ferrara zei

Ben er net in begonnen en zit nog in de taxi, maar het smaakt nu al naar doorlezen. We waren het weekend uit dus er kwam niet van.