Totaal aantal pageviews

dinsdag 4 februari 2020

Wie zijn dat daar op die gevel?


We wandelden door Amsterdam en kwamen in de buurt van het Stadsarchief. Daar is altijd wat te zien, dus hup, even naar binnen en als het niks is er weer gauw uit.

Maar het was wel wat.
Het stadsarchief is gevestigd in de Bazel en dat was lang geleden het hoofdkantoor van de Nederlandsche Handel-maatschappij.
Ontworpen door de architect K.de Bazel, wordt het gebouw ook zo genoemd: De Bazel.
Een interessant gebouw, dus niet alleen vanwege het archief en de tentoonstelling.
Ik ben er al vaak geweest, maar deze keer viel de gevel me ineens op.

Dus ik vroeg me af wat voor betekenis die beelden hebben en wie ze gemaakt heeft.
Ik vroeg het aan een jonge vrouw achter de balie die onze kaarten invoerde. Ze wist het niet precies. Ze dacht dat het iets met Azië te maken had.
'Maar', zei ze,  'ik ben  kunsthistoricus en ik denk dat ik het wel snel kan opzoeken'. En dat deed ze. Ze zocht het uit terwijl wij de fototentoonstelling Modern Perspectives bezochten.
Superlief

De versieringen zijn gemaakt door Joseph Mendes da Costa. in 1925.
Links stelt Azië voor, Insulinde en rechts Europa.  De voornaamste werelddelen waar de Nederlandsche Handel-Maatschappij werkzaam was.
Insulinde met de armen gekruist voor de borst en gesloten ogen. Europa actief met de jas open en de ogen ook.
Het is nog niet eens honderd jaar geleden en een totaal andere wereld.

En dan nog die foto's. Ik vond het niet heel bijzonder. Wel aardig, maar niet dat je er speciaal voor naar Amsterdam zou moeten gaan.  Maar er waren een paar foto's bij die ik echt prachtig vond. Vooral deze:

Gemaakt door Eva Besnyö. Een zeer bekende fotograaf, ik houd heel eg van haar werk.
Deze foto is uit 1938. Het is Violette Cornelius uit het raam van Keizersgracht 522.
Die Violette was zelf ook fotograaf, maar veel meer heb ik niet kunnen vinden. En om nou terug te gaan naar die kunsthistoricus...
Dit is nou zo'n foto die ik graag groot en mooi afgedrukt in mijn huis zou willen hangen. Als ik ruimte had hè. Als...

11 opmerkingen:

Judy zei

Mooie versieringen op de Bazel. Leuk dat die vrouw het voor je opzocht!
Mooie foto ook!

Sjoerd zei

Een mooi stukje historie en leuk om te lezen. De foto is er een van die had ik ook wel willen maken.

Lot zei

Met mijn vader ben ik verschillende keren in het archief geweest om onderzoek naar zijn vader te doen en we genoten ook van het gebouw.
Ik ben er vlakbij ook geboren en het 20 jaar er gewoond

Jolande zei

Wat fijn dat ze het even voor je op kon zoeken.
Hier zie je ook regelmatig zulke gevels en dan vraag ik me ook af wat en waarom.soms denk ik er thuis aan om te zoeken, maar vaak ook niet.
De foto vind ik ook mooi.

Els04 zei

Mooi en boeiend!

Jeanette Renting zei

Hele mooie foto, ik zou ruimte maken als ik jou was.

biebkriebels zei

Ik vind het altijd heel prettig daar, ook dat filmzaaltje beneden met soms oude films over Amsterdam en al die oude kluisdeuren. Had twee schoolvriendinnetjes wiens vaders daar in dat vroegere Handelsgebouw werkten.

Floor zei

Weet je wat ik zo grappig vind bij het zien van die mooie foto?
Zag gelijk dat het ongeveer 1940 was. Heb foto's van mijn moeder in die tijd genomen, toen zag ze er precies zo uit.
Mooie stemmige rustige foto is het.
Misschien contact opnemen met het museum? Wie weet kan je een afdruk krijgen of kopen.

Anoniem zei

Een prachtige foto. Ja, die zou ik ook graag aan de muur zien hangen.

Marthy zei

Ja, die foto is prachtig.

Mirjam Kakelbont zei

De foto is inderdaad een pláátje! Zelfs nog mooier dan Insulinde en Europa (-:
Lieve groet.