Totaal aantal pageviews

vrijdag 28 februari 2020

Selma van de Perre.

Het soort boek dat ik absoluut niet kan en wil  weerstaan. De Holocaust blijft me fascineren. Dus dit boek van Selma van de Perre, dit boek moest!

Selma (geboren in 1922) vertelt eerst over haar kindertijd en haar jeugd. Gelukkig een gelukkige jeugd.
Een Joods meisje, Selma Velleman. Daarna de bezetting en het onderduiken. In die onderduik komt ze met geblondeerd haar terecht bij een verzetsgroep. Niemand weet dat zij Joods is. Ze heeft een valse identiteit, Marga en is koerierster. Brengt bonboekjes en illegale kranten  rond. Ze wordt gepakt en komt in Vught terecht. Vandaar uit gaat ze naar Ravensbrück. Ze overleeft alles en komt uiteindelijk via Zweden  weer terug. Haar vader moeder en zusje Clara zijn vermoord, evenals heel veel familieleden.
Selma verhuist naar London, trouwt daar en krijgt een zoon.

Alle gebeurtenissen beschrijft ze heel precies. in het boek dat ze nu pas, zevenennegentig jaar oud, heeft geschreven. 
Indrukwekkend, INDRUKWEKKEND. 

Toen ik het boek uit had, ging ik een beetje googelen en zag dat er veel over is geschreven en dat er ook op televisie bij DWDD heel veel aandacht aan is besteed. Ik  beluisterde een gesprek met Selma. Als je liever luistert dan leest, hoor je hele verhaal door haar zelf verteld:




8 opmerkingen:

Marlou zei

ja, Bertiebo,

wat een geweldige vrouw!
Ik heb haar gezien, toen ze bijna een uur lang aan het woord was in DWDD.
Ze werd zo goed als niet onderbroken en zonder "eh's" luid en duidelijk haar vertelde.
Ik was er ook heel erg van onder de indruk.

Een prachtvrouw!
Petje af voor Selma...

X, Marlou

nicole orriens zei

Jeetje al 97 jaar oud! Wat goed dat ze op die leeftijd nog een boek heeft geschreven zeg.

Marthy zei

Prachtig boek ik heb het gelezen.

Mrs. T. zei

Ik heb het boek klaarstaan op de e-reader. Ben erg benieuwd. Ook de aflevering van DWDD gezien. Bijzondere vrouw!

Nietzomaarzooo zei

Die staat op mijn lijstje. Was ook erg onder de indruk van haar verhaal bij DWDD. Dan waardeer ik dit programma enorm omdat het wel aandacht aan dit soort verhalen en boeken geeft.

Mirjam Kakelbont zei

Haar boek heb ik op mijn leeslijst staan na het lezen van een artikel van haar in de Trouw. Wat een geweldige vrouw! Zo fragiel en tegelijkertijd zo sterk.
Ik ga het boek zeker lezen.

Unknown zei

According to Stanford Medical, It's in fact the SINGLE reason women in this country get to live 10 years longer and weigh an average of 42 lbs lighter than we do.

(And by the way, it is not related to genetics or some secret-exercise and really, EVERYTHING to do with "how" they eat.)

BTW, I said "HOW", and not "what"...

Tap this link to uncover if this short quiz can help you unlock your true weight loss possibility

Unknown zei

Did you know there is a 12 word sentence you can say to your crush... that will trigger deep feelings of love and instinctual attractiveness to you deep inside his heart?

Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, treasure and protect you with his entire heart...

====> 12 Words Who Fuel A Man's Love Response

This instinct is so hardwired into a man's genetics that it will drive him to work harder than ever before to build your relationship stronger.

As a matter of fact, fueling this all-powerful instinct is absolutely important to achieving the best ever relationship with your man that the instance you send your man one of the "Secret Signals"...

...You'll immediately notice him open his heart and soul to you in a way he haven't expressed before and he will identify you as the one and only woman in the galaxy who has ever truly fascinated him.