Totaal aantal pageviews

dinsdag 11 februari 2020

Klederdrachtmuseum

Kijk wat een geweldig leuke foto. Zeeland en Suriname... zusterlijk verenigd.

Ik zag deze foto in het Klederdrachtmuseum in Amsterdam. Ik was er helemaal alleen dacht ik, tot ik boven kwam in de zaal waar deze foto hing. Daar stonden poppen in Surinaamse klederdracht én poppen in Zeeuwse klederdracht. En daar stond ook een Surinaamse mevrouw. En ik met toch een flinke Zeeuwse achtergrond. Een grappig toeval. We konden het meteen goed vinden.
Ook zij en ik waren even zusterlijk verenigd.

Tja, dat museum..Ik liep er geheel toevallig langs en op dat moment had ik er nog nooit van gehoord.
We hebben heel even binnen gekeken, later ben ik terug gegaan.
Ik viel met mijn neus in de boter. Want er loopt (tot juni) een tentoonstelling genaamd Kotomisi. Over de kracht van klederdracht. 


De koto, zo leerde ik, is de klederdracht van de Afro-Surinaamse vrouw. Het is een samensmelting van kleding uit West- en Centraal Afrika en kleding uit het Europa van de 18e en 19e eeuw.
Hierboven zie je een bruid  en  twee bruidsmoeders die koto dragen.  Het is gebruikelijk dat die moeders hetzelfde dragen, parweri

In de kleding barst het sowieso van de tradities en symbolen. Het patroon, de stoffen, de namen. Alles heeft betekenis.  Erg leuk om daar achter te komen.
De kleding zou niet compleet zijn zonder een angisa, een bijzonder gevouwen hoofddoek.

Die angisa's kunnen ook weer een betekenis hebben. Zo betekent die hierboven  links: Geef mij snel een kus. Ik ben bezet. En rechts: Laat maar praten!
Op dit moment is er wat minder Nederlandse folklore en geschiedenis te zien. Dat denk ik.
Dat zal misschien weer veranderen als deze expositie afgelopen is.  Voor nu vond ik dit heel erg mooi en interessant. Met filmpjes met verhalen  over de kleding.

Het museum is trouwens ook nog eens gevestigd in een mooi pand op de Herengracht. Je moet wel kunnen klimmen, steile trappen. Er is een cafeetje bij en beneden kun je je laten fotograferen in Volendams kostuum
Gratis met de MJK. Meer info: klik

14 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Mooi! Dat is ook wel iets voor mij. Ik bekijk graag klederdrachten en de stoffen en vind de achtergrond en bepaalde gebruiken ook altijd interessant.

KnutzEls zei

Wat zijn er toch leuke museums te bezoeken.

Elizabeth zei

Wat leuk! Ik bezoek veel te weinig musea... Ben altijd blij om even met je mee te kunnen kijken!

Sjoerd zei

En waar is nou die foto van jou in klederdracht... haha, als Zeeuws meisje

Nietzomaarzooo zei

Wat een leuk museum lijkt me dat. Bedankt voor de tip en de leuke foto's. Die koto's werden zo breed gemaakt om de dames zo onaantrekkelijk mogelijk er te laten uitzien is me ooit verteld.

nicole orriens zei

Mooi zeg! En wat is het toch apart wat mensen vroeger droegen. Hoewel ze dat later misschien ook wel over onze kleding gaan zeggen.

Judy zei

Wat grappig, de betekenissen van de hoofddracht!

Anoniem zei

De kracht van klederdracht, de titel alleen al klinkt veelbelovend.

Ferrara zei

Weer een interessant uitje. Hoeveel dagen zitten er in jouw week? Of bewaar je onderwerpen?

Marthy zei

Ontzettend leuk, zeker eens een bezoekje waard.

Ageeth Mooij zei

Prachtig, die kleurrijke kleding! Mooi ook al die betekenissen en richtlijnen, zolang het maar geen keurslijven zijn!

Het lieve leven... zei

Bijzonder Berthie!

Ineke zei

Wat interessant!

blauwruitje zei

Dat lijkt me een leuk museum!