Totaal aantal pageviews

woensdag 5 februari 2020

HARTstikke goed!

Voorafgaand aan een controle bij de cardioloog, werd er een echo gemaakt van mijn hart. Een echografie.
Ik had nog maar een keer eerder een echo gehad en dat was toen ik in verwachting was van onze jongste zoon.
Dát onderzoek toen, heeft mijn vertrouwen in de techniek trouwens wel enigszins geschaad. Mij werd toen namelijk verteld dat ons jongste kind (99% zeker) een meisje was.
Wij waren dan ook verbijsterd toen HIJ werd geboren. In 1986 was dat.
Maar dit terzijde.
Nu dus een echo van mijn hart.
Ik lag daar met een hartslag van over de 200. 'Bent u zenuwachtig, mevrouw?'
Ja, dat was ik. Maar tegelijkertijd was ik ook gefascineerd door het hele gebeuren. En ik had geluk. Normaal gesproken mag iemand die zo'n onderzoek doet, niets zeggen tegen de patiënt.
Maar degene die de echo's maakt, was ziek.
'Dus ik doe het maar even zelf, anders hoopt het zo op. En ik bén cardioloog, dus ik mag tijdens het onderzoek meteen vertellen wat ik zie. Vindt u dat prettig?'
Ja, dat vond ik zeker prettig. Alles beter dan maar liggen afwachten en kijken naar onbegrijpelijke beelden.
Het was een uitgebreid onderzoek en ik vond het zeer interessant.
'Dan gooi ik er nu wat blauw in, dan kunt u het nog beter zien. Kijk, dat is dan de linkerboezem. En dan ga ik nu nog even naar de onderkant. Dan moet ik kijken vanaf de buik. Even ietsje draaien. Ik sta nu op de punt van uw hart'.
Ik lag daar en realiseerde me hoe bijzonder dat allemaal is. Dat dat kan. Dat je je eigen hart ziet kloppen. Dat ooit en dat is nog niet zo lang geleden, de techniek werd bedacht. Ongelooflijk eigenlijk.
Enfin, om te zeggen dat ik er van genoot zou erg overdreven zijn. Maar bijzonder was het wel.

Na afloop moest ik nog een hartfilmpje en een onderzoek door mijn eigen cardioloog en toen was het klaar. Niks ernstigs aan de hand.
We hadden het nog even over mijn te hoge bloeddruk en ze wees me  op het gebruik van zout.
'Hebt u wel eens de zoutmeter van de Nierstichting bekeken?'
Dat had ik niet. Nu wel. Leuk en goed om die test te doen. Klik  


26 opmerkingen:

KnutzEls zei

Fijn dat alles goed is. Pak van je hart. Heb meteen de zoutmeter gedaan. Goed om te weten.

Mevrouw W. zei

Gelukkig dat alles in orde is met je hart.

izerina zei

Fijn,die goede uitslag.Ik ga die test doen

Floor zei

Best leuk om je eigen hart te zien kloppen, heb ik ook eens gezien.
Van mijn baby's niet, dat was nog niet gewoon in de jaren 70. Zou het erg leuk gevonden hebben.
Dat was wel vreemd bij jou, dat je meisje een jongen bleek te zijn.

Elizabeth zei

Ah, ik snap best dat je het spannend vond! Wat heerlijk dat je nu weet dat alles oké is...

Judy zei

Fijn dat alles in orde is! Wat kunnen ze knappe dingen tegenwoordig!

nicole orriens zei

Fijn dat alles goed is zeg. En wat een bof eigenlijk dat de cardioloog het zelf kon doen en dat je dus ook meteen de informatie kreeg!

Kitty zei

Wat fijn dat er niets bijzonders aan de hand is Bettie. Fijn dat je toch terecht kon dank zij deze cardioloog.
De zouttest heb ik gedaan en, verrassing, ik gebruik te veel zout. Nou kun je niet echt héél precies aangeven wat je eet, ik eet toch echt minder dan 1x per maand pizza bijvoorbeeld, maar ik eet het wel eens dus toch maar ingevuld... Dus ik neem de uitkomst wel met een korreltje zout (grinnik) maar dat het te veel is, ja dat denk ik wel.

In de weer zei

Fijn Bettie dat dit in elk geval goed is.

Jolande zei

Gelukkig dat alles goed is.
Wel fijn dat je nu iemand had die wel tegen je mocht praten en je niet hoefde te wachten.
Ik heb gelijk maar even de zouttest gedaan en daar kwam 3,7 uit prima.
Daar was ik niet echt verbaasd over, want ik gebruik weinig tot geen zout.

Ageeth Mooij zei

Een goed en mooi bericht!

Nietzomaarzooo zei

Interessant dat je mee kon kijken, maar ik denk alleen achteraf dat je weet dat alles in orde is. Fijne cardioloog zo te horen.
Zouttest gedaan en ik zit onder de norm (gelukkig). Maar goede bloeddruk dus daar ben ik dankbaar voor.

mar zei

Fijn dat je hart oké is. Ik vulde de zoutmeren in. Ik schrok ervan dat ik boven de norm zit.

schrijfsels zei

fijn dat je hart klopt zoals het moet :-)

biebkriebels zei

Fijn dat alles in orde is, altijd weer spannend zo'n onderzoek. Zit onder de norm met zout gelukkig.

lien zei

Wat fijn dat de cardioloog zelf het onderzoek kon doen en dat alles goed is!!

Ferrara zei

Van Harte met je gezonde hart!
Meneer F. heeft bij een laatste onderzoek aan zijn lijf zelfs het roesje laten schieten omdat hij graag wilde meekijken.
Voordeel daarvan was ook dat hij daarna wandelend naar huis kon.

Ferrara zei

Even de check gedaan. Wat zout betreft zitten we ruim onder norm, goed om te weten.

Sjoerd zei

oeps, 8 gram per dag dat is wat teveel... Toch ook eens kijken of dat wat minder kan.

Els04 zei

tof en blij voor je!

sjannesblog.com zei

Fijn om een gezond hart te hebben. Ook even de zoutmeter gedaan en ik scoor gelukkig onder de norm.

Mrs. T. zei

Fijn dat alles goed is!

juffrouw Ooievaar zei

Inderdaad, fijn dat alles goed is :-)
Kan me voorstellen dat je het spannend vond!
Ik zal de test ook eens maken, altijd goed voor een stukje bewustwording.
Fijne avond Anita

Emie zei

Heb de test gedaan en zit te hoog, 8 in plaats van 6. Terwijl ik dacht zo goed bezig te zijn. Puntje van aandacht dus. Dank voor de link.

Marthy zei

Wat moeten we toch dankbaar zijn dat we gebruik kunnen maken van al die mooie technieken. Fijn dat alles goed was met je hart. Dat het nog maar heel lang vrolijk mag blijven kloppen.

Ineke zei

Gek hé, dat ze zeggen dat het een meisje wordt, blijkt het een jongetje te zijn. Mijn collega, 12 jaar geleden, kreeg het ook te horen. Een flinke zoon kwam ter wereld en ze waren echt zo verbaasd ;-) Gelukkig alles goed met je hart!!!