Totaal aantal pageviews

donderdag 20 februari 2020

Een losse draad

Het begon toen ik bij Petra van Het Lieve Leven las over kneelers, klik 
Toevallig maakten wij niet zo heel veel later vanuit London een uitstapje naar Oxford.
En daar in een fraaie kerk zag ik die knielkussens met eigen ogen, klik
En vorige week las ik bij Irene over een boek waarin het o.a. ook gaat over geborduurde kussens, in een Engelse kathedraal: Winchester Cathedral.

Drie keer is scheepsrecht, dus dat boek wilde ik lezen en wel zo snel mogelijk. Het is een boek van Tracy Chevalier en  van haar las ik al eerder Het meisje met de Parel.
Ik reserveerde het boek in de bieb en de volgende dag was er al een berichtje dat het er was.
Ik moest van mezelf eerst het boek uitlezen waar ik op dat moment in bezig was en dat deed ik ook. Maar ik kon eigenlijk  gewoon niet wachten.
Het was druk hier dus het schoot nog niet op. Maar dinsdag gingen we naar Den Haag met de trein. Minstens vier uur onderweg en toen was het uit

Een lekker boek om zo te lezen. . Het gaat over Violet. Het is 1932 en Violet is achtendertig. Zij is alleen en nog altijd verdrietig over het verlies van haar verloofde en haar broer in de Eerste Wereldoorlog. Ook haar moeder lijdt onder dat verlies, maar zij kunnen elkaar in dat verdriet niet steunen en troosten. Violet wil weg, ze zoekt een andere baan en komt terecht in Winchester. Daar in die kerk leert ze 'de bordeuses' kennen, vrouwen die samen kniel- en zitkussen borduren voor in de kerk. Die bordeuses zijn niet verzonnen, ze bestonden echt onder aanvoering van Louisa Pesel. Ze bestaan nog steeds.
Violet sluit vriendschap met andere borduursters, waaronder twee lesbische vrouwen, in die tijd nog een groot probleem natuurlijk. En ze wordt verliefd op een klokkenluider. Helaas getrouwd.
Klokkenluider in de letterlijke betekenis, overigens. Daar komt nog heel wat bij kijken, bij dat klokkenluiden. Daar had ik geen idee van.

Enfin, Violet raakt uiteindelijk zwanger, de kans is groot dat ze terug moet naar haar moeder, die een beroerte heeft gehad, de lesbische vrouwen worden met de nek aangekeken en raken hun huis en baan kwijt. Violet ook natuurlijk.

Tot zover alles oke. Maar dan toch een minpunt. Het is net of het eind een beetje werd afgeraffeld. Er worden oplossingen gezocht en gevonden, maar dat leek me allemaal een beetje te mooi om waar te kunnen zijn.
Desalniettemin, wat ik al zei: een lekker boek, hoor. Het is een roman natuurlijk, maar wel eentje waarbij je toch eens even gaat googelen. Die Louisa is een interessante vrouw. En er is meer dan genoeg over te vinden.
Ook op de site van Tracy Chevalier, klik

Dit plaatje komt van de site van Tracy Chevalier. Hierboven kun je er op klikken. Het zijn de steken die Violet moet leren voor ze aan een kussen mag gaan werken.




14 opmerkingen:

Miriam zei

Onderaan deze blog heb je een instructief plaatje geplaatst. Waar komt dat vandaan? Het intrigeert me, al vind ik het geheel niet zo mooi.

Judy zei

Wat leuk!

Nietzomaarzooo zei

Leuk is dat toch, hoe van interesse in het ene naar een boek (of meerdere) erover komt. En door dat boek ook weer verder rolt.

Bertiebo zei

Ik heb het er even bijgezet, Miriam

Marlou zei

Ha Bertiebo,

fijn!
Weer een boekrecensie.
Je bent er gewoon een vakvrouw in.
Of ik dit ga lezen? Ik weet het nog niet.
Heb nog zo'n stapel liggen en helaas kan ik niet al te lang achter elkaar lezen.
Maar goed... eens zal het wel lukken en deze zet ik gwoon op mn lijstje!

Groetjes van Marlou

.

Sjoerd zei

het enige wat ik ooit in die richting gedaan heb is een geknoopt tapijtje gemaakt. Dat was eens en nooit weer....

Jeanette Renting zei

Deze gaat op de leeslijst.

Onliemie zei

Ja, dat heb je soms. Dat je denkt wat een stom einde, dat je het gevoel hebt "ze hebben er snel iets aangeflanst". Lijkt me anderzijds toch wel een mooi boek. Komt ook op de lijst.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat leuk. Ik leer elke keer iets nieuws als ik jouw blog lees.

ireneinhetatelier zei

Wat leuk, dat je ook door mijn berichtje, besloot het boek te lezen. Je hebt gelijk met je opmerking over het einde,. Ik vond die man, die ineens in het weiland bij haar stond, zó onverwacht. Al met al, toch zeker de moeite waard. Zeker ook vanwege de waarheidsfactor: de kneelers, de brodeuses en ook het klokkenluiden- je kunt er allemaal informatie over vinden.

sjannesblog.com zei

Ik begrijp je fascinatie voor die knielkussens helemaal. Ik heb er al heel wat gezien en op de foto gezet de afgelopen jaren, ze zijn prachtig. Leuk dat je daar dan zo'n roman over tegenkomt.

Floor zei

Het meisje met de parel heb ik ook van haar gelezen, een prachtig boek.
Deze ken ik niet, maar zal ook best mooi zijn.

Ferrara zei

Zou je die mooie knielkussens alleen in Engeland zien. Ik heb toch al menig kerk (niet in Engeland) bezocht en ze zijn me nooit opgevallen. Ja knielbankjes en simpele losse kussentjes zag ik wel. Ogen nog beter gebruiken.
Petra maakte een prachtige serie foto's.

Mrs. T. zei

Ik las het meisje met de parel al ooit. Dus deze gaat ook op mijn lijstje.