Totaal aantal pageviews

vrijdag 21 februari 2020

Haak- en breiperikelen

Dat je nou niet denkt dat ik nooit wat doe hè.
Want ik heb toevallig wel een dekentje gehaakt voor onze kleinzoon Arthur.
En wie mij kent, weet dat zoiets geen sinecure is. Echt niet. Het is dat mijn haar al lang grijs is, anders zou het dat zeker zijn geworden.

Dat dekentje... dat was lastig. Dat begon al met de wol.
In heel Hoorn is geen wol meer te krijgen. Dat wil zeggen, nog wel bij Zeeman en de Hema, maar dan weer net niet in de kleur die Arthurs papa en mama mooi vinden.
Online wel, maar dat kan ik niet hoor, online wol kopen. Ik moet het kunnen zien en voelen, want als ik het nou eenmaal toch doe, dan wil ik ook dat het mooi is.
Dus moest ik in Amsterdam op zoek.
Ik vond een prettige winkel, met fijne wol.
Enfin, het dekentje is gerust netjes gehaakt hoor en het was op tijd klaar. Maar eigenlijk vind ik het een beetje te grof.
Verder wilde ik niet teveel kopen, maar ook niet te weinig en ik kreeg hierover geen goed advies.
Gevolg: nog 6 knotten over.
Nou dacht ik optimistisch, dan brei ik er wel een beertje erbij. Op het plaatje in mijn boek zag het er superschattig uit.

Het breiwerk was oke, netjes al zeg ik het zelf. Toen moest het beertje nog gevuld en in elkaar gezet.
Helaaas zoals altijd, ik verpest het als ik het in elkaar zet. Ik KAN dat gewoon niet.
Vriendin Marion moest er nog aan te pas komen om de oortjes in vorm te krijgen en toen vond ik het nog steeds niet leuk.
Het knapte nog wel een beetje op van het roze truitje, maar echt een succes vind ik  het niet.
Nog vijf en een halve knot over. Wat nu nog?
Nou in ieder geval een foto van onze lieve kleine Arthur. Het kan hem natuurlijk helemaal niks schelen. Het dekentje is zacht en houdt hem lekker warm.


37 opmerkingen:

izerina zei

Goed,dat je iets deed,wat niet je lievelingswerkje is.

Nietzomaarzooo zei

Vaak ben je zelf je grootste kritiekgever. Vind het heel liefdevol dat je dit gemaakt hebt. Kan nog steeds niet haken (dat moet ik mijzelf toch eens leren) dus vol bewondering kijk ik naar dit zachte lieve dekentje. Beertje is ook een schatje! En je kleinzoon ook.

Judy zei

Ik vind het ook prachtig! En knap! Dekentje en beertje heel geslaagd, hoor!

Floor zei

Ik ben de laatste die zal denken dat je nooit wat doet.
Vind juist dat je altijd zo druk met van alles bent. Nee, misschien niet met handwerken, maar dat hoeft toch ook niet?
Knap dat je toch dat dekentje hebt gemaakt.
Het gaat om de aandacht en liefde, hoewel er vast een ook dosis stress in zit :-)
Het is een beetje grove wol, maar daarom wel juist lekker warm.
Het beertje vind ik ook heel lief, net als het schatje van een kleinzoon.

Kitty zei

Het is met liefde gemaakt, en daar gaat het om.
Je hebt er toch een andere kijk op als je het zelf gemaakt hebt, dat weet ik wel, maar dekentje en beertje zijn in mijn ogen goed gelukt hoor! En Arthur ook :) , wat een schatje!

nicole orriens zei

Wat ziet je kleinzoon er intens tevreden uit onder jouw mooie dekentje. Het is net alsof hij Hoera doet bovendien!

Marlou zei

ha Bertiebo,

ik vind het fantastisch!!!
Een dekentje én een beertje door OMA gebreid.
Het beertje vind jij zelf niet gelukt, maar reken maar dat dat zijn lievelings gaat worden.
Prachtig!
Er is sinds kort een nieuw wol winkeltje hier in Haarlem, in de Schagghelstraat: https://happycrafts.nl/

Prettig weekend!
Marlou

schrijfselsvanmij zei

Ah, leuk! Misschien nog een bijpassend kussen haken? Vraag me volgende week maar naar passende steek 😀

Jeanette Renting zei

Het ziet er geweldig uit!! (uit ervaring weet ik dat je zelf je grootste criticaster bent, maar vaak is dat niet nodig....)

mar zei

Top actie. Lieve foto van jullie kleinzoon.

Jolande zei

Knap hoor van je en wat ligt Arthur lief onder dat dekentje met het beertje erbij.
Waarom ga je niet punnikken met je kleindochterd met de wol die over is.

Ferrara zei

Oma kan niet meer stuk hoor. Herkenbaar hoor, kritisch op je eigen maaksels. In dit geval, onnodig.
Als je nog eens in Alkmaar komt, Naaldkunst op De Laat houdt dapper stand.

Anoniem zei

Nou ik vind hem prachtig geworden en weet je, je kleinkind gaat dit vast als een lievelingsknuffel zien.
Ik kan niet zo gauw zien in welke omgeving je woont, maar in Santpoort-noord heb je nog een echte ouderwetse wolwinkel. Misschien wel te ver qua reistijd, dan houd het op.

Onliemie zei

:-)) Flinke Betty! Je dekentje is echt mooi. De kleinzoon ook maar daar zit jij voor weinig tussen. ;-) Of het beertje leuk is of niet kan ik niet goed zien maar het is met heel veel liefde gemaakt. (en met een beetje stress) Kan het dan mooier zijn? Kan je de andere bollen niet meer inwisselen? Anders een leuk truitje breien? Zoiets makkelijks in T-model. En dan de vriendin raadplegen bij het in elkaar zetten. Daarin zijn we dan toch weer gelijk. Ik handwerk graag maar breiwerkjes in mekaar zetten? Dat kan ik dan ook echt niet mooi. Ik ben nu al bang voor het minimevrouwkestruitje binnenkort.

guusje zei

Ik had altijjjjd al gedacht dat jij noooiiiit wat doet. Maar goed je werk ziet er prachtig uit en die baby Arthur steelt helemaal de show.
Ooit eens begonnen met een breiwerkje op onze wekelijkse koffie annex buurvrouwenclubje in de jaren zeventig. Heeft geloof ik 30 jaar in de kast gelegen en is nooit afgekomen. Mijn (ex) buurvrouwen/vriendinnen weten het allemaal nog heel goed.
Nee het wordt echt nooit wat met mij. Vroeger op de middelbare school al niet, nu niet en nooit niet.

biebkriebels zei

Nou dat ziet er toch prachtig uit? Ik heb vroeger heel wat afgebreid en gehaakt, truien en vesten, met ingewikkelde patronen, Guust Flater op een trui voor mijn zoon. Heb nog verschillende bollen liggen die over zijn, maar de spirit is ineens over, ik brei al jaren niet meer. Heb ook geen kleinkinderen dus die drang heb ik niet en de winters waren ook niet meer zo koud om met wollen truien te lopen.

Marga zei

PRACHTIG!! Arthur, het beertje en het dekentje! Heb je nog aan juffrouw Fikkert gedacht toen je bezig was?

Emie zei

Ik vind het een prachtig kind onder een heerlijk dekentje met een schattig beertje. Wees naar trots oma!

Sjoerd zei

Ik doe het je niet na, maar volgens mij kun je van de rest nog veel sokken breien...

KnutzEls zei

Wat schattig! Kind, beer, dekentje!

juffrouw Ooievaar zei

Wat een schattig dekentje en natuurlijk kan het zijn dat je zelf niet tevreden bent over het beertje, maar het is met liefde gemaakt en dat telt!
Wat een heerlijk klein hummeltje je kleinzoon, geniet er maar van :)
Liefs Anita

sjannesblog.com zei

Mocht je toch nog eens de geest krijgen om meer te gaan haken of breien, ik zie niet in waarom niet, dan zit er in Amsterdam aan het einde van de Haarlemmerdijk, vlak bij de Haarlemmerpoort een heel fijn brei-winkeltje met goede kwaliteit wol en katoen en goed advies. Ik spreek uit ervaring!!

Elizabeth zei

Oh, ik vind het superleuk dat je dit gemaakt hebt! En je kunt het best...
Wat ligt het kereltje daar lekker in zijn bedje!

Ineke zei

Waarom zo streng zijn voor jezelf! Ik vind het prachtig geworden, ook het beertje!!! En wat een schattig kereltje, heerlijk slapen!!!

Bertiebo zei

Doe ik! Goed idee

Bertiebo zei

Marga: voortdurend natuurlijk en ook aan jou en de rest

Bertiebo zei

Dit geloof je niet: Anna was afgelopen maandag een dagje bij ons en ik heb haar punniken geleerd. Ze begreep het snel.

blauwruitje zei

Haha ik begrijp wol en jij zijn niet altijd even goede vrienden. Misschien een gewaagde vraag maar zijn die 5 bollen met een ander kleurtje erbij niet genoeg voor nog een deken? Eentje voor jezelf op de bank? En anders misschien verkopen. Er zijn genoeg handwerkers die er wel wat mee kunnen.
Succes.
Groetjes Sandra

Unknown zei

Wat een schattig geheel. Met liefde gemaakt en gehaakt. Ik zou zeggen, maak van de resterende wol beertjes. Leuke kraamcadeautjes.

Miriam zei

Hoeveel bollen heb je eigenlijk gebruikt voor het dekentje? Nog 5 1/2 bol over vind ik wel heel veel. Bij een beetje wolwinkel kan je ze inderdaad weer inleveren en je geld terugkrijgen, meestal nog wel een jaar na aankoop.

Ageeth Mooij zei

Arthur is een plaatje en je deken en beertje zien er ook goed uit Bertie!

Unknown zei

Mooi haakwerk. Kun je trots op zijn. Beertje en Arthur worden vast vriendjes. Ik heb voor onze kleinzoons 2 dekens gebreid en mijn vriendin heeft van de resten dekentjes gehaakt voor de kinderwagenbakjes. Zijn inmiddels bijna 4 maar alles wordt nog gebruikt. De kleine dekens op de bank als ze ziek zijn. De grote op de bedden.

In de weer zei

Het ziet er op de foto in elk geval mooi uit, maar vooral het manneke !!!

Unknown zei

Ik heb het geleerd van filmpjes op YouTube. Dat wordt goed en langzaam uitgelegd

Unknown zei

Het is tijd dat je zelf je wol spint. In 4 uur tijd kun je leren spinnen....
Spingroepjes op internet te vinden.

crochetcookingandmore zei

Ziet er mooi uit! Beertje is superlief♡.
Misschien een andere steek proberen voor een dekentje of kussentje met de overige wol? Wafelsteek is mooi voor een dekentje bv

Els04 zei

Prachtig. punt.