Totaal aantal pageviews

donderdag 27 februari 2020

Twee fresia's



Mijn ouders trouwden op 25 februari 1948.
Het was een koude dag, dat heeft mijn moeder (die een koukleum was, net als ik) vaak verteld.
'Nou ja', zei ze dan, ' Nou ja, het was dan wel ijskoud, maar de zon scheen!'.

Haar bruidsboeket bestond uit fresia's. Die heb je in wit en in geel, maar in haar boeket waren ze geel.
Ik kocht altijd ieder jaar een bosje fresia's op hun trouwdag. Ik was nog een kind toen ik daar mee begon en ik heb het altijd volgehouden.

En nu ineens wilde ik weer fresia's kopen, afgelopen dinsdag. Maar het is denk ik een ouderwetse bloem geworden of zo, want ik ben verschillende bloemenwinkels afgelopen, zonder veel succes. De oogst bestond uit twee fresia's:  een gele en een witte. Beetje miezerig, maar ja als ik eenmaal zoiets bedacht heb, dan moet het ook gebeuren, dus dan maar twee.

De reden dat ik er nu ineens aan dacht is dat ik bezig ben allerlei papieren en foto's uit te zoeken. Dat deed ik al eens eerder, maar nu zijn er toch weer dingen die ik eerst wilde bewaren en waarvan ik nu denk dat het toch wel weg kan. Voortschrijdend inzicht.
In de map die ik maakte voor de papieren en foto's van mijn moeder,  zitten bijvoorbeeld felicitaties die mijn ouders bij hun huwelijk kregen. En die gaan niet weg. Ik hoop dat hun achterkleinkinderen er ooit nog eens met veel plezier in zullen snuffelen.


Gelukstelegrammen werden er toen nog volop verstuurd. Door het Staatsbedrijf der PTT.
Familie en vrienden van mijn ouders zaten verspreid over het hele land. Niet iedereen was in de gelegenheid om het bruidspaar persoonlijk geluk te wensen. Soms vanwege 'den  snijdende wind' waardoor 'de tocht over het IJ' niet werd gemaakt. Soms omdat het allemaal hardwerkende mensen waren die niet zomaar vrij konden nemen.

Het allerleukst zijn de teksten zoals deze:
  
Aangenaam werd ik verrast met uw ondertrouwkaart en sluit gaarne mijn hartelijke gelukwensen in. Moge geluk en voorspoed uw toekomstige levenspad sieren. Levensernst heeft U door Uw werkkring voldoende meegemaakt om tegenslagen in het leven te overwinnen. Moogt ge er samen in slagen een "home" te vinden, waarin huwelijksgeluk en levensopvatting harmonisch samenvloeien. 

Of  :
Dat je nou toch weer zo gezond bent hè Wim. Een hele aanpak voor jullie, maar jullie zullen wel niet over een nacht ijs zijn gegaan. En dat jullie maar nooit spijt zullen krijgen van deze stap. Alleen vind ik het jammer dat jullie huwelijk niet bevestigd is in de kerk. Voor ons zou het geweest zijn: niet af. Het geeft toch steun hoor in het leven. Nou jongelui veel genoegen in de wittebroodsweken en dat er maar leuke donkere vd Griendjes tevoorschijn zullen komen. Wij doen het met rooitjes. Ook lief hoor.

Enfin ik had een leuke dag met het doorspitten van alles. Opgeschoten ben ik niet. Maar die twee fresia's,  die ruiken heerlijk!

27 opmerkingen:

Sjoerd zei

Dat lukt me ook wel eens als ik in mijn archieven kijk, dat wat ik wilde deed ik niet, maar ben dan wel een halve dag bezig geweest. Jij ruikt de fresia's. Ik ruik hier de hyacinten die hier op tafel staan. en och, opruimen kan altijd nog. Ik heb alles inmiddels ingescand, dus verloren gaat het niet.(via de Grootvader-backupstrategie)

sjannesblog.com zei

Wat prachtig, dat je zo'n correspondentie nog hebt. Heerlijk tijdverdrijf om in zo'n oude papieren te duiken, ook voor je nageslacht!

Nietzomaarzooo zei

Dat laatste commentaar is heel vrolijk om te lezen. Fresia's zie je inderdaad nog maar zelden.
Ruiken heerlijk.

Emie zei

Een rijk archief heb je! Wat heb je er een schitterend verhaal van gemaakt.

Els04 zei

Zo tof, bijhouden!
Fresia zeep, mijn moemoe had dat altijd.

Lot zei

Mijn moeder hield ook van fresia's en zette ze in een blauw glazen kannetje en dat heb ik van haar geerfd.
Paar maanden geleden fresia's gehaakt maar die zijn te groot geworden voor dat flesje en ik kocht er een andere mooie vaas voor. Ik haakte gele witten en paarse.
Voor het kannetje heb ik nu vergeet-me-nietjes gehaakt en dat is heel mooi gewporden

... zei

Pachtfoto, die twee in stevige winterkleding.
En dan die blik.
Echte liefde, dat zie je zo.
.
Henry Kloostra.

Marlou zei

ha Bertiebo,

ohoh, wat een heerlijk blogje.
Die foto!!! Prachtig...
Kun je overigens niet zelf fresia's kweken??

groetjes!

Mevrouw W. zei

Leuk dat dit allemaal bewaard gebleven is.
Fresia's ruiken heerlijk en staan bovendien ook nog eens lang. Jammer dat je ze bijna niet meer ziet.

Ageeth Mooij zei

Ik word er zo weemoedig van, al die oude spullen.
Mijn moeder had een boeket van witte fresia's in 1962 en dat heb ik laten namaken toen ze 25 jaar getrouwd waren.
Wat heb ik toch een hekel aan die belerende ondertonen en opgeheven vingertjes in oude teksten.

izerina zei

Soms vind ik het jammer,dat mijn ouders geen dagboeken schreven.Om te weten,wat hen bezig hield en hoe ze met de toch ernstige problemen omgingen. En brieven waren niet nodig,ze woonden in dezelfde straat.Maar we hebben nog wel de eerste brief van mijn opa,waar hij mijn oma uitnodigde voor een wandeling.

Jeanette Renting zei

Heel leuk die teksten, ook toen al Engelse woorden.
En ja, dat opruimen, dat vraagt veel van je hè!?!?
Ik ben ook bezig, en het valt zwaar regelmatig, de beslissing weg/houden.

Jolande zei

Leuk om die teksten te lezen als buitenstaander. Ik geloof dat ik zelf met die bovenste niet zo blij zou zijn geweest.
Wij waren trouwens iedereen voor met dat soort commentaar door op onze kaart te zetten dat iedereen trouwt op de manier die hij wil en dat wij dat ook gedaan hadden.
Dat je van fresia's hield en ze op de trouwdag aan je ouders gaf wist ik al.
Hier zie ik regelmatig fresia's in de bloemenwinkels, jammer dat ik die niet op kan sturen.

Ferrara zei

Fresia's, je ziet nog wel eens een enkele in een samengesteld boeket. Prachtige foto van je ouders. Zelf ben ik de laatste uit ons gezin en heb nog de nodige spullen. Voorlopig staan ze niet in de weg. Lastig hoor opruimen.

biebkriebels zei

Ja ik vind dat ook altijd heel leuk die oude foto's en brieven, niet wegdoen hoor.

Kitty zei

Ze waren onlangs bij Deen te koop, o.a. in paars en rood. Maar volgens mij worden die op de een of andere manier gekleurd...

Anoniem zei

Samen met de gelukwensen een ongezouten mening over het geloof erbij... Zo ging dat. Andere tijden andere zeden. Zo ook wat de mode van bloemen betrof.
Echt mooie foto van je ouders!

Floor zei

Wat leuk om zo die oude teksten te lezen en dan die foto!
Jouw moeder lijkt op deze foto wel op de jonge prinses Juliana.
Ik heb ook iets met Fresia's. Een heel andere herinnering dan jij, maar als ik ze koop zet ik ze altijd in het vaasje waarin ik die destijds kreeg.
Toch zijn ze soms wel te koop, maar ik denk wat later in het jaar, misschien met Pasen?

Ineke zei

Wat leuk, in het bruidsboeket van mijn moeder zaten fresia's, geen gele maar witte ;-)

Judy zei

Ach wat leuk, die foto! En die teksten op de gelukstelegrammen, echt tijdsdocumenten!

Marthy zei

Fijn om nog te hebben, die post. Ik heb mijn doos met oude post zo in een verhuisdoos gezet een paar weken geleden. Als ik daar mee op de grond was gaan zitten was er niets meer van inpakken gekomen.

Mrs. T. zei

Wat een mooie blog. Heerlijke herinnering.

schrijfselsvanmij zei

De geur van fresia’s, ik ruik het nog

nicole orriens zei

Ik vind ze echt prachtig! Zowel de fresia's als de telegrammen!

simone zei

Mijn moeder wilde geen fresia's meer in huis. In 1947 overleed mijn zusje Simone van twee aan dysenterie en op haar kistje had het volgelegen met fresia's. Mijn broer Jan-Willem was toen zes weken. He kunt he geen voorstelling van het verdriet maken...

Bertiebo zei

Dat begrijp ik. De laatste bloemen die ik voor mijn vader kocht waren zonnebloemen. Die wil ik ook nooit meer huis. En hij was al oud. Een kind verliezen lijkt mij het allerergste wat er is

Willy zei

Leuk die telegrams en mooie foto van jouw ouders. Die fresia's blijven dan speciale bloemen.