Totaal aantal pageviews

woensdag 12 februari 2020

Suriname

Weten jullie wat dit is?
Ik wist het niet, het is bauxiet. En het komt uit Suriname.
Nou, dat was ongeveer het enige dat ik wist over dat land. Wat ik op de lagere school leerde. In Suriname wordt bauxiet gewonnen en daar wordt aluminium van gemaakt.
Verder hoorde ik toen over de rivieren de Corantijn en de Marowijne.
Dat vond ik mooi klinken, beter dan Maas en Rijn en daarom heb ik die namen altijd onthouden. Paramaribo, wingewest, kolonie.  Dat was het wel. Verder wist ik niets van Suriname. En tot mijn schande heeft die onwetendheid heel lang geduurd.

Nu is er een fantastische tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. En als je die tentoonstelling bezoekt, dan weet je ineens heel veel.

Het is een zeer complete tentoonstelling. Het gaat over de natuur,  over hoe de mensen woonden en werkten vanaf de prehistorie tot nu. Het gaat  over kunst, over huizen. Het gaat over de flora en de fauna.Over sieraden en kleding en vooral gaat het over mensen. De verschillende bevolkingsgroepen. Inheemsen, Joden, Marrons, Chinezen, Javanen, Europeanen. Over slavernij ook.

Indrukwekkend en je moet er echt de tijd voor nemen. Niet een tentoonstelling waar je even rondkijkt en weer vertrekt.
Ik had hem bijna gemist, tijdgebrek, andere prioriteiten.
Maar wat ben ik blij dat de tentoonstelling was verlengd,  tot 1 maart. Want écht: indrukwekkend.
Dit masker is trouwens Precolumbiaans. Gevonden in 2000 en waarschijnlijk bedoeld voor ceremoniële gelegenheden. Erg mooi.

Ik weet werkelijk niet wat ik moet laten zien. Er was zo veel en zo gevarieerd.
Dit laat ik  in ieder geval zien: Werk van Maria Sibylla Merian.

 'Over de voorteeling en wonderbaerlyke veranderingen der Surinaamsche insecten, 1730' .
Met haar dochter trok Maria Sibylla in 1699 naar Suriname en tekende daar en tekende daar en publiceerde haar werk toen ze terug kwam. Klinkt simpel, maar dat kan het niet geweest zijn, denk ik.
En die tekeningen zijn zo prachtig. Daar kan ik echt heel lang naar kijken.

En dan was er nog die gedekte tafel.
Een kunstwerk van Marcel Pinas.
Je ziet 39 lege stoelen rond een tafel.
Die stoelen zijn een symbool voor de slachtoffers die vielen toen er een bloedbad werd aangericht onder de marrons.
Stoelen met hoezen in rouwkleuren,
Op de tafel borden, bedrukt met krantenartikelen over deze misdaad.
Het raakte me. Dit, maar dit niet alleen.  De hele tentoonstelling.
Ik dacht terwijl ik daar rondliep dat ik graag Suriname zou willen bezoeken.
Dat gaat niet gebeuren. Maar kijken en lezen en me er meer in verdiepen is natuurlijk ook fijn.


16 opmerkingen:

izerina zei

Ooit kreeg ik van een Surinaamse vriend een asbak van bauxiet. Ruw van buiten en gepolijst van binnen.

anja zei

Mooie tentoonstelling!
Er is een prachtig boek over Maria Sybilla. Van Inez van Dullemen, als ik me niet vergis.

Judy zei

Ja, bauxiet is ook het enige dat ik vroeger over Suriname wist.
Wat een prachtige tentoonstelling! Prachtige tekening!

Nietzomaarzooo zei

Kreeg van een Surinaamse collega 35 jaar geleden een boekensteun met een brok Bauxiet erop. Dus herken het. En die tekeningen ook. Ik schilderde een afbeelding van diverse pepertjes voor een vriendin na.
Wil echt nog hierheen, mooie tentoonstelling en zo leuk dat jij hier aandacht aan schenkt.

Floor zei

Prachtige tekening, zo getailleerd! Die gebruikte ze voeger om planten te determineren omdat je elk detail kunt zien.

nicole orriens zei

Dat klinkt alsof het zeker een bezoek waard is zeg. Een tentoonstelling kan toch maar heel verrijkend zijn.

Sami zei

I've heard about Suriname and knew that it had been a Dutch colony, but nothing else much.

Ageeth Mooij zei

Ik vind het kunstwerk ook prachtig!

Jeanette Renting zei

Kippenvel bij de gedekte tafel, het laat zo duidelijk zien, hoeveel 39 is....

Lot zei

Mijn zus en ik zitten er ook over na te denken om te gaan, na je verslag denk ik van wel

Sjoerd zei

Suriname hoort bij een stuk Nederlandse historie en er leven veel Surinamers in Nederland. En toch weten we er zo weinig van.

In de weer zei

Mooi verslag, gisteren en vandaag. De gedekte tafel zag ik al eerder, bij DWDD en maakte toen al indruk.

Neeltje zei

Ik heb eindelijk een 'gezichtje' gevonden, hoe krijg ik het nu bij jou? Zie
www.golveninzee.nl

Marthy zei

Prachtig, alles maar vooral die tekening.

Bertiebo zei

Wat leuk, Neeltje. Kun je de foto mailen? bettievdgriend@hotmail.com

Els04 zei

Die tafel maakte al indruk op me in DWDD!