Totaal aantal pageviews

woensdag 8 juni 2022

Caramel




Patisserie of bakker, dat maakt,  hoewel niet helemaal hetzelfde, niet uit.
En of het nou om een Gouden Boekje gaat of om un Petit Livre d'or is ook niet zo belangrijk.

Of het hoofdkarakter nou een hond is met de naam Caramel of een hond met de naam Hansworst... als het verhaal goed is en de tekeningen ook, dan zou dat dus eigenlijk ook niet uit moeten maken. 

Maar dat doet het wel. Ik vind Hansworst erg onaantrekkelijk. Een Hansworst is een belachelijk figuur en dat is deze hond helemaal niet. 
Caramel klinkt veel aardiger en trouwens de oorspronkelijke naam,  Pantaloon, ook.


Hoe dan ook, ik was voor het eerst in tijden weer eens in een kringloop en kocht een livre d'or. Voor vijftig cent. Ik vind het een mooie aanvulling van mijn verzameling. 
Het is niet zo dat ik nu allerlei Franse boekjes wil toevoegen (als ik ze al zou vinden), maar eentje vind ik wel passend. Ik heb ook een origineel Little Golden Book. 

Het wordt tijd om weer eens in deze verzameling te duiken. Ik verzamel alleen de eerste vijfentachtig deeltjes en dan nog alleen de oorspronkelijke versies en een paar extraatjes. 
Vijfentachtig deeltjes heb ik nog niet, maar nu ik weer gewoon in een kringloop kan, komt het er misschien van. 

Dit boekje is een van mijn favorieten. Echt een leuk verhaaltje. En net zo oud als ik.  
Ik kreeg de Nederlandse uitgave ooit van Toos. 





De tekeningen van Leonard Weisgard hebben nog niets aan frisheid en sprankeling ingeboet. 

Nog even googelen op het origineel en toen stuitte ik hierop: het hele boekje voorgelezen en superamerikaans. Echt grappig! 

                                                    


17 opmerkingen:

Judy zei

Wat een leuke illustraties!

KnutzEls zei

Dat zijn de leuke vondsten. Caramel klinkt meteen al liever.

izerina zei

Wat apart, een frans boekje.Ik heb ze veel voorgelezen

Sjoerd zei

Jammer dat mijn Frans niet al te goed is.

sjannesblog.com zei

Het blijven toch leuke boekjes. Grappig zo, in drie talen.

Elizabeth zei

Ja, die illustraties zijn echt super!

Kitty zei

Wat leuk! We hebben toevallig net een nieuw gouden boekje aangeschaft, 'het meisje met de gouden jurk'. Het is een verhaaltje rondom De Nachtwacht. Het ligt alvast klaar voor de Kerst, voor Emma. Er zijn meer van die boekjes die met kunst te maken hebben, wist je dat?

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat een leuke boekjes. Die ken ik helemaal niet. Ik ga er eens naar op zoek.

Nietzomaarzooo zei

Schattig boekje en die illustraties ook zo mooi. Met recht een Gouden boekje. En gelijk heb je; Caramel klinkt toch veel prettiger en zoeter.

memvan7 zei

Mijn favoriet: grote indiaan en kleine indiaan (of toch het verhaal over het vogelbekdier?)

biebkriebels zei

De boekjes zijn altijd leuk, heb er veel voorgelezen vroeger. Die snijdende Amerikaanse stem van die vrouw is niet zo prettig om naar te luisteren :(

Ferrara zei

Plop, er valt weer een luikje open uit mijn vroege jeugd. Ik ben 73 dus je begrijpt ik ga voor de klassiekers. Helaas heb ik ze niet bewaard.

Hans zei

Wat leuk om te worden voorgelezen, leuke boekjes.
Was toch heel gewoon de reclame van toen. Hans

Iris Flavia zei

Hansworst sounds stupid, I agree.
Oh, I have a little Golden book, too, on Elmo from Sesame Street.

Mevrouw Niekje zei

Vroeger vond ik Het Koekemannetje leuk, eerst werd ik voorgelezen, later las ik het zelf. Ik kom er nu achter dat ik op jonge leeftijd al dingen rondom eten leuk vond!

Jolande zei

Ik vind Caramel ook veel gezelliger klinken dan Hansworst.
Gouden boekjes vind ik ook erg leuk, in Belgie heb ik alleen Assepoester.

Alet Venhuizen zei

Die boekjes zijn zo ontzettend leuk!