Totaal aantal pageviews

donderdag 2 juni 2022

Gracious Queen

 


Kijk,  eerst was ze nog een meisje, niet een gewoon meisje, maar wel een meisje. Elizabeth Alexandra Mary.
Haar vader overleed tamelijk onverwacht en op 2 juni 1952 volgde Elizabeth hem op. Ze werd in Westminster Abbey gekroond tot koningin van het Verenigd Koninkrijk. In een klap geen meisje meer. 

Vandaag viert ze, op 96-jarige leeftijd, haar platina jubileum.


Ze is mijn favoriete koningin. Ik vind haar charmant, vol humor, aardig (denk ik) en vaak vrolijk . Bovendien heb ik groot respect voor de manier waarop ze haar taken doet en volhoudt. Er voor gekozen heeft ze niet, ze had waarschijnlijk liever iets anders willen doen, (iets met paarden gok ik).  Daarom vind ik het een enorme prestatie. 
Geschilderd is ze volop. En niet door de eerste de beste. Andy Warhol:


En .... nog mooier, door Lucian Freud:

Ze is de meest gefotografeerde vrouw ter wereld. Heel veel kaarten heb ik met een afbeelding van de Queen.  Alleen, met haar man, met de kinderen, kleinkinderen. 
Maar dit is mijn  allermooiste kaart:


Glorious, dat is ze. En ik hoop maar dat ze ook Happy is!

23 opmerkingen:

KnutzEls zei

Bewonderingswaardige vrouw, maar niet te benijden in zo'n keurslijf.. en eh 1953 moet natuurlijk 1952 zijn.

Bertiebo zei

Dank Els, heb het veranderd

Sjoerd zei

Ik wordt volgend jaar 70, dat is wel een heel lange tijd als koningin.

Elizabeth zei

Ja, ze is me er eentje... Vol karakter!

miekequilt zei

Ze was al koningin toen ik werd geboren. Wat een lange tijd dus al. Mooie foto's laat je zien.

Judy zei

Ja, wat een vrouw! En wat een leeftijd!

Emie zei

Jouw fascinatie voor deze vrouw vind ik zo leuk. I

Kitty zei

Gefeliciteerd! Ik denk dat ze veel humor heeft en ik heb ook met haar te doen, vanwege dat keurslijf dat KnutzEls al noemt en alles wat er nu aan narigheid speelt in haar familie.

Mijn 'douze points' gaan naar Warhol ;) Bij het onderste portret was mijn eerste gedachte 'Waar sluit ze haar ogen voor...'.

pourquoi pas ??? zei

Wat een mooie vrouw was ze en nu eigenlijk nog steeds. Ik snap jouw fascinatie wel. fijne dag.

mar zei

Gefeliciteerd.

Iris Flavia zei

Yes, quite a (forced) life-style, and still so fit at t his age!
Beautiful paintings of her.

klaproos zei

wel.. ik hoop dat ze happy is, ze heeft genoeg ellende om zich heen hé..
wat een prachtig portret de laatste

Sami zei

I admire her, she was always so active and she could never be faulted on her behaviour, unlike some of her children...

sjannesblog.com zei

Een maand voordat ik geboren werd is ze gekroond! Chapeau!

Mevrouw Niekje zei

Ik ben een echte Anglofiel, alles Brits vind ik mooi, leuk of interessant. Ik heb daarom ook een aantal jaren in Londen gewoond en gewerkt in mijn jonge jaren. Ik ben beslist geen voorstander van koningshuizen, maar ook hier geldt: het is Brits en met alle pomp and circumstance vind ik het schitterend. Blij dat zij dit feest mag vieren! En ik ga zo EastEnders kijken op BBC One, want Charles en Camilla doen mee!

Ineke zei

Geweldige vrouw!

Hans zei

Een vrouw met een heel leven achter zich, in WO II stond ze te sleutelen aan voertuigen en was ze erg dienstbaar. Hans

Josephine zei

Prachtige post Bettie, en wat een mooie foto's en schilderijen laat
je ons zien. Een bijzondere vrouw, vol humor en ijzersterk.
Heb echt bewondering voor haar. Vind het ook zo grappig al die
betekenissen van de wijze waarop ze haar tasje draagt, ze
communiceerd via haar tasje met het personeel, schiiterend toch.

Marthy zei

Ik heb niet zoveel met koningshuizen maar dit is wel een geweldige vrouw. Alle respect.

Charlie zei

Mooi besluit van je kolom over Queen Elizabeth. Het is een heel bijzondere vrouw met een heel bijzonder leven, die al bijzonder oud is . De festiviteiten kan je volgen op BBC 1, maar dat wist je misschien al.

Jolande zei

Ik zat al op deze post te wachten :-)

Anoniem zei

Weet ik toch, Jolande. Weet ik toch. Maar toch een hartelijke groet van Bettie, hihi

Catherine Boone zei

Ze bruist vol energie en levenslust, niet alleen op een foto, postkaart of waar dan ook maar ook in het echte leven.