Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 juni 2022

In volle bloei

 
Het Mauritshuis in Den Haag, bestaat tweehonderd jaar. 
Dat vierden ze met de tentoonstelling 'In volle bloei'. 
'Want' zoals ze zelf zeiden daar in Den Haag: 'Bij een feest horen bloemen, veel bloemen'. 
De buitenkant van het gebouw was dus ook fraai versierd met heel veel bloemen. Maar de binnenkant: Wow!

Het museum heeft zelf al een grote collectie bloemstillevens uit de 17e eeuw en die collectie was nu aangevuld met schilderijen uit andere musea. 
Ik vond het heel bijzonder.
De tentoonstelling is inmiddels afgelopen en het spijt me dat ik er nu pas iets van laat zien. 
Maar die vaste collectie kun je natuurlijk altijd bekijken, dat scheelt. 

Het schilderij hiernaast bijv. zit in de vaste collectie. Het is van Jan Davidsz de Heem, getiteld Vaas met bloemen (1670)

Wat ik erg leuk vond verder, was dat er een beetje extra aandacht werd gegeven, tenminste dat leek me,  aan de vrouwelijke kunstenaars van de 17e eeuw. Ik kende er eigenlijk maar eentje, Judith Leyster. Oh nee, twee Maria Sybilla Merian ook.  
Het was voor vrouwen natuurlijk zonde van het geld om in de leer te gaan bij een schilder. Dus de vrouwen die bekend werden kwamen vaak al uit een schildersfamilie en hadden het dus gratis geleerd. En hoe!


Van de schilderes van dit werk had ik nog nooit gehoord. Zij heette Clara Peeters en schilderde dit in 1615. Bloemen in een mand en op een zilveren tazza. 

Nog eentje dan maar:


Dit is van Maria van Oosterwijck, geschilderd ca 1670-1675 en getiteld Bloemen in een ivoren bokaal. 
Zij is waarschijnlijk opgeleid door Jan Davidsz de Heem, die van mijn eerste foto. Zij is dan weer een uitzondering en kwam niet uit een schildersfamilie

En zo ging het maar door en door en alles even prachtig. Ik doe het niet vaak meer, maar het boek bij deze tentoonstelling kocht ik. Om nog eens op mijn gemak te kunnen kijken en om er over te lezen. 

Misschien wil ik wel zo'n werk aan mijn muur. Dat kan tegenwoordig hè: Werk aan de Muur.



17 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Beautiful paintings indeed and I love that women got a chance here, too!
P.S. Would you care to say more about your visit to East Germany in 1972?

Judy zei

Zo mooi! En wat leuk om die vrouwelijke schilders in het zonnetje te zetten!

izerina zei

Prachtig. Ik snap,dat je bloemen aan de wand wil.

Sjoerd zei

Mooie beelden van bloemenkunst door vrouwen. Dat was in die tijd helemaal niet makkelijk.

Tine de Jong zei

Dat was vast een heel mooi bezoek gezien de foto's. Zo zie je maar dat ook vrouwen mooi konden schilderen en fijn dat ze hier ook hen in het zonnetje zette. Wens je fijn weekend hierbij.

Emie zei

Zo minutieus en knap geschilderd! Het Mauritshuis is ook al zo'n museum om vaak en graag te komen. Zeker na de laatste grote verbouwing met aanbouw.

nicole orriens zei

Ik houd erg van bloemen en ik vind deze schilderijen echt schitterend!

In de weer zei

Van de postzegelvellen heb ik er al enkele doorheen gedraaid, mooi hè.
Ben nog nooit in het Mauritshuis geweest.
Jammer dat de tentoonstelling voorbij is, maar ja je kunt niet alles hebben, ik koop nog maar wat velletjes.

biebkriebels zei

Knap om bloemen te schilderen, lijkt me erg moeilijk. Ze zien er prachtig uit!

Anoniem zei

Wat een prachtige schilderijen. Goed dat je het boek kocht, lijkt me heerlijk om thuis alles nog eens goed te kunnen bekijken.
miekequilt

Anoniem zei

Mooie bloemschilderijen.

Els04 zei

Oh prachtig voor aan je muur! Maria is beter dan haar leermeester!

Anoniem zei

Ik ben er vorige week geweest. Net op tijd gelukkig. Prachtig die bloemenschilderijen. Het gebouw is zo mooi en ligt op een schitterende locatie.

Mrs. T. zei

Jaaaaa, prachtig allemaal!

Marthy zei

Ontzettend mooi. Bloemen zijn altijd mooi, ook op een schilderij.

johmar zei

Ik wilde ook altijd al zo'n stilleven, maar zelfs nieuw op doodgewoon canvas zijn ze nog behoorlijk aan de prijs. Nu ga ik bijna dagelijks kijken in de kringloop waar ik elke dag vanuit mijn werk langs fiets en ja hoor 2 weken geleden stond er zo'n stilleven met zwarte achtergrond ongeveeer 80 bij 90 cm voor maar 10 euro, nou die ging mee op de fiets , gelukkig is het maar een klein stukje naar mijn huis, want het was niet makkelijk fietsen aangezien het ook nog behoorlijk waaide. Maar hij hangt hier nu en ik ben er nog elke dag blij mee.

Anoniem zei

Dan heb je wel echt geluk gehad zeg! Fijn. Bettie