Totaal aantal pageviews

donderdag 30 juni 2022

Ken je ze nog?

 


Ik vond een boekje terug, genaamd , 'Kleuterdeuntjes, liedjes uit het radioprogramma Kleutertje Luister'. Door Herman Broekhuizen. 

Kleutertje Luister, dat was een radioprogramma voor kleuters. Jaren vijftig van de vorige eeuw. 
Ik bedoel ik was een kleuter in de jaren vijftig van de vorige eeuw en ik luisterde naar dat programma. Heerlijk! 

Maar het gaat me nu even om de plaatjes van Fiep Westendorp. De onovertroffen Fiep Westendorp, dat mag ik toch wel zeggen nietwaar. Dat ze onovertroffen is. 
De plaatjes zijn ook in dit boekje weer zo superleuk. 
Het Roodkapje hierboven trok meteen mijn aandacht natuurlijk. Maar alle  tekeningen zijn enig.

Wacht ik laat er een paar zien. En ik ben benieuwd of jullie zien welk liedje erbij hoort. Als een soort puzzeltje. Vijf liedjes.

En als je nou even niet reageert, in ieder geval niet met de titels van de liedjes, kan de volgende die hier kijkt ook nog even zelf raden! En dan zal ik morgen de oplossing geven!









26 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

In Zaltbommel is in het museum een collectie van tekeningen van Fiep Westendorp. Misschien wist je dit al en ben je er al geweest. Daar op de Waalkade staat een sculptuur van Jip en Janneke en Takkie en dat is gemaakt door Ton Koops en die woont in IJzendijke.

Emie zei

O ja, ben ook opgegroeid met Kleutertje Luister en hoorspelen zoals Paulus de Boskabouter en Barend Bluf. Jeugdsentiment ten top.

Petra1945 zei

Ik ben er dan weer NIET mee opgegroeid, gek genoeg. Net iets te oud?
In elk geval herken ik (op dit moment) maar één liedje -- die linksonder -- maar dat is dan ook een inkoppertje.

KnutzEls zei

Zit ik weer op mn stoeltje, naast de kachel. Luisterde ik, net als jij en Emie. 🤗🍀

Judy zei

Ja, ik ook op een stoeltje bij de radio, naast de kachel. :) Ik herken geen een liedje... :( ik lees het morgen wel.

Anoniem zei

Natuurlijk herken ik ze. Ik was kleuterjuf in de jaren '70 en gebruikte dit boekje in de klas. Maar ik herinner het me niet van de radio. Daar ken ik alleen Paulus de Boskabouter van. Dat vind ik geweldig.
miekequilt

Iris Flavia zei

Cute pics. Sadly unknown here.
Reckon it´s like Die Maus. I´d be soooo sad if they´d let go of that!

Sjoerd zei

Ik was ook kleuter in die tijd, en we hadden alleen maar de radio, Die stond dan ook de hele dag aan. Toen kon ik al die liedjes meezingen. Nu zijn me enkele ontschoten.

izerina zei

Al die kleuterliedjes heb ik gekend. Maar kan ze niet verbinden met de tekeningen

anja zei

Oh, ik herken het boek (werd gebruikt bij de blokfluitlessen op de muziekschool). Kleutertje luisteren is langer op de radio geweest, ik ben van 1965 en ik kan het me echt nog goed herinneren dat ik daar met veel plezier naar luisterde. Net als het tv-programma Oebele, wat vreemd genoeg niemand zich schijnt te herinneren (ik rende bij "3 maal in de rondte" altijd 3 rondjes om mijn vaders stoel, haha).

Anoniem zei

Ik hetinner mij nog wel goed Oebele. Toen ik jonger was, keek ik ook iedere dag naar de Fabeltjeskrant. Ben uit 1961.

Kitty zei

Jaaaa, kleutertje luister, daar luisterden wij ook naar hoor.
Ik moet met Emma en Daan regelmatig het Roodkapje-spel spelen en voorlezen. Hoewel, lezen, het boekje is zonder tekst. Echt leuk.
En wat de plaatjes betreft: de middelste en die rechtsonder weet ik. Rechtsboven misschien en de linker plaatjes, hmmm, daar moet ik nog even op broeden... ;)

berber zei

en Het Klokje van zeven uur en dus....naar bed, met o.a. Koning Kaskoeskilewan, geweldige naam
in ben van 1945

Anoniem zei

Oebele is hupsakee, Oebele is hupfalderiere, Oebele is jiippiejee, driemaal in de ronde..ole

In de weer zei

Het is alweer heel wat jaren geleden, maar wij waren ook met de kleinkinderen naar het museum in Zaltbommel.
Was een hele leuke tentoonstelling en je kon er ook nog wat doen.
Als je er ooit naar toe mocht gaan, doe dan ook de gootspoken wandel/speurtocht route.

Anoniem zei

Ik herken: Elsje fiederelsje ,zet je klompjes bij het vuur,
Moeder bakt pannenkoeken en het meel is zo duur.

Van Oebele heb ik nog steeds de lp.Wieteke van Dort en Willem Nijholt waren nog jong en zongen
oa:Jonkvrouw in de toren voeg u aan mijn zij , en w:De oudste heer van Oebele was ongetwijfeld Oe die op een dag ten strijde trok
gezeten op een koe.Mijn zoon vond het liedje:Als ik later een raket heb., reken maar dat ik dan pret heb….
Antonie G



biebkriebels zei

Ja die Fiep kon leuk tekenen, heel herkenbaar altijd.

Lot zei

Mijn geboortejaar is 1950 dus ja ken ze nog allemaal.
Er was een liedje over een fluitketeltjes dat eindigde met: en het keteltje fluit, fluit, fluit. Vond dat zo zielig dat hij zonder aandacht stond te fluiten.

Els04 zei

Oh Fiep!!!

Miriam zei

Dit boekje heb ik ook en als muziekjuf ken ik ze allemaal, maar eigenlijk is dat niet eerlijk. Sommige liedjes zijn echt blijvertjes geworden en veel mensen kennen de oorsprong niet. Er is trouwens nog een tweede boekje, dat er op lijkt.

conny's quilts en creaties zei

Nou je maakt wat los hier met die oude liedjes ik denk dat ik er drie herken. Kleutertje luister, geen idee of ik er naar luisterde (bouwjaar 1959)
Oebele herinner ik me ook heel goed, en Paulus de boskabouter, kijkdoos, swiebertje en fabeltjeskrant niet te vergeten.....

Nietzomaarzooo zei

Blijven leuk die tekeningen. Ook niet ouderwets. Fan van Fiep. Kleutertje Luister kan ik me vaag iets van herinneren. Ben even op youtube gaan zoeken. Schattig!! Mijn tante was mijn kleuterjuf, dus vast dat ik allerlei van dit soort liedjes heb geleerd en gezongen.

Hans zei

Inderdaad, nog op de kleuterschool geleerd, zo eenvoudig en gezellig was onze jeugd. Hans

Mevrouw W. zei

Die wandeling hebben wij ook gedaan. Was leuk om te doen en om de gootspoken te vinden.

Marthy zei

Kleutertje luister, mee opgegroeid.

Griemmank zei

Hallo kindertjes in het hele land. Dat zei 'tante Lily' Petersen in Kleutertje Luister toch altijd?
En Paulus de Boskabouter: geweldig die stemmen van Oehoeboeroe en Gregorius de Das. Ik kan nog heel goed 'Paulussieeeee'snerpen om heks Eucalypta te imiteren.
Die kinderprogramma's waren eigenlijk allemaal leuk. Ach ja....zucht.