Totaal aantal pageviews

donderdag 16 juni 2022

Omdat ik kaas ging kopen

 

'Ha, jullie zijn er weer! Wat leuk om jullie terug te zien'

Met een vrolijk lach werden we zomaar welkom geheten in de kleine supermarkt, genaamd de Groese Til,  in Groede. 
De eigenaar Huib van Iwaarden, kende ons nog. 
Nou bij onze AH hier ben ik nog nooit herkend, dus ik vond dat erg leuk. 

'Namen' zei hij, 'namen onthoud ik niet, maar gezichten vergeet ik nooit. En verder vergeet ik ook eigenlijk niks. Het zit allemaal in mijn hoofd'
Enfin, ik kocht waar ik speciaal voor kwam,  namelijk oude kaas uit België, zes dunne plakken sneed hij voor me af en al die tijd vertelde hij verder. 
Dat hij ook rondleidingen gaf in de omgeving, heemkunde en betrokken was bij verschillende organisaties. Dat hij van alle landschapsorganisaties lid is,  want zulke dingen moet je steunen. Dat hij heel veel boeken heeft, over geschiedenis en natuur en dat ook allemaal leest en onthoudt. 
Ik was nogal verrast, maar toen zwaaide hij de deur open die je daar achter ziet. Nog meer verrassing!


Soms worden hem boeken nagelaten, de mensen die dat doen, kennen hem dan van bezoekjes. Maar zelf uitlenen doet hij niet. Dat is te vaak misgegaan. 
Dus hij werkt, leest,  studeert,  houdt excursies, en registreert dan ook nog vlinders, nachtvlinders.



Altijd met een potloodje, want een pen kan leeg raken of stukgaan op belangrijke momenten, maar als je een mesje bij je hebt, is een potlood altijd bruikbaar
'Slaapt u wel eens', heb ik nog gevraagd. Ja dat wel, maar nooit erg lang. 
Tenslotte kwamen er nog wat filosofietjes aan te pas. Zo liet hij een groentevak zien in de winkel.


'Mensen zeuren teveel', zei hij. 'Kijk, wij hebben twee kindjes verloren en opvolging hebben wij niet, maar daarover zeuren heeft geen zin. 
Soms kijken mensen naar de groenten en zeggen dat er niet veel is die dag. Dan wijs ik alles een voor een aan en zeg kijk, voor de maandag de bloemkool. De wortels voor de dinsdag... enz. Dus hoezo er is niet veel?' 

We liepen al pratend door de superschone en nette winkel en naderden de kassa, waar zijn vrouw Marleen de scepter zwaait. 
Ook in haar leven is natuurlijk verdriet geweest, groot verdriet. 
'En toch', zei ze, ' echt waar, de vogeltjes zingen voor ons allemaal!'



26 opmerkingen:

Judy zei

Prachtig is dat, zo'n persoonlijk contact. Niet zomaar een winkel. Mooie mensen!

Iris Flavia zei

Wow.
What a beautiful, inspiring, great, sad, wonderful post.
Thank you.

Mevrouw W. zei

Dat is echt nog een dorpswinkel die stand heeft weten te houden tussen alle grote concurrenten in de buurt. Dat de zon weer gaat schijnen en de vogels weer gaan fluiten kan ik alleen maar beamen, alhoewel het anders is dan voorheen na een groot verlies.

Alet Venhuizen zei

Wat een prachtig persoon!!!!!

izerina zei

Juweeltjes,zulke mensen

KnutzEls zei

We zouden veel meer van deze mensen en hun winkels moeten hebben.

mar zei

Wat een mooi verhaal.

Sjoerd zei

Echt een winkel om in je hart te sluiten.

Emie zei

Hij trof in jullie natuurlijk ook heel geïnteresseerde klanten. Na zo'n ontmoeting loop je de hele dag te stralen!

Jeanette Renting zei

Mooie mensen. En zo fijn om dat te kunnen zeggen, de zon gaat weer schijnen en de vogels fluiten weer (en toch is het allemaal net ietsje anders dan voorheen).

Els04 zei

Zo tof!

Anoniem zei

Wat zijn dit fijne mensen en wat een positieve instelling. Ondanks het verdriet wat ze hebben meegemaakt. Daar kunnen mensen wat van leren. Ook erg leuk dat hij jullie nog herkende.

biebkriebels zei

Wat een mooi verhaal!

Floor zei

Wat een heerlijke man, echt een mens naar mijn hart!
Wat knap dat hij zoveel kan en alles ook nog kan onthouden.

schrijfselsvanmij zei

Wat een mooie instelling heeft die man!

Charlie zei

Ik sluit me helemaal bij de vorige schrijvers n.a.v. Je column over Groede en de supermarkt. Zag je de laatste aflevering ook van de Serie”het dorp” met Wim Daniëls en Huib Stapel? Daar kwam Groede ook in voor.

miekequilt zei

Wat een mooi verhaal. Dank je voor het delen. Jammer dat zulke mensen geen opvolger hebben, je gunt Groede ( en zijn bezoekers) nog heel lang zo’n mooie winkel.

Bertiebo zei

Ja gezien, Charlie. Ik had gehoopt dat dhr. van Iwaarden ook nog even aan het woord zou komen, tenslotte vervult zijn super best een belangrijke rol in het dorp en hij ook

Anoniem zei

Wat een mooie mensen. Fijn dat je dat ons laat zien.
miekequilt

Koffie Digitalix zei

Mooie mensen daar in dat winkeltje...

Josephine zei

Wat en fantastische mensen, zoiets verwarmd mijn hart!!!

Marthy zei

Prachtmensen met een goede instelling.

Nietzomaarzooo zei

Wat een markante mensen. Leuk dat je er hier aandacht aan geeft.

sjannesblog.com zei

Wat een prachtontmoeting!

In de weer zei

Wat een mooi blog schreef je over deze bijzondere mensen.

Kitty zei

Wat een heerlijk blogje weer om te lezen!