Totaal aantal pageviews

dinsdag 21 juni 2022

Thorbecke

 


Zo'n beeld als dit, dat kan je natuurlijk niet missen. Dat gebeurde dan ook niet toen we een kleine wandeling maakten, na het bezoeken van het Mauritshuis. 
Er ging niet meteen een belletje rinkelen, ik keek gewoon en zag een man uit het verleden en twee mensen die er tamelijk modern uitzagen. 

Al snel bleek die man Thorbecke te zijn. Johan Rudolph Thorbecke, (1798-1872). Thorbecke is het brein achter onze onze grondwet en daarmee de grondlegger van de parlementaire democratie. 
Een Amerikaans echtpaar informeerde bij mij wie het was en ik kon met geen mogelijkheid het Engelse woord voor grondwet bedenken. Ja, toen ze doorliepen, toen natuurlijk wel, maar dit terzijde.


Kijk, daar zit - ie en kijkt in de richting van het Torentje. Alsof hij zijn huidige liberale opvolger een beetje in de gaten zit te houden. Wat trouwens dringend noodzakelijk is naar mijn mening.


Die twee andere mensen op en aan het bureau overleggen. De parlementaire democratie, jawel.

Het beeld is van Thom Puckey, zijn ontwerp werd gekozen uit vier ontwerpen. Ik heb die andere ontwerpen niet gezien natuurlijk, maar ik vind dit wel echt heel goed bedacht. 
Het Thorbeckedeel is van marmer, het andere deel van roestvrij staal. Verleden en toekomst. 


Zomaar een klein rondje in Den Haag.



17 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Typical. This happens to me, too. You search a word in your brain and when you find it... the situation is gone. That happens even with German words to me, LOL.
Love the lady. And that the man does not mind she is hence looking down at him. (And her shoes!)

Judy zei

Mooi beeld! Laat ie dat Torentje maar goed in de gaten houden! :)

Miriam zei

Best een aantal keer in Den Haag geweest, maar nog nooit gezien. Ik moet toch eens beter opletten. Dankjewel voor de mooie foto's, ze geven een duidelijk beeld.

izerina zei

Kon hij onze regering maar influisteren wat democratie echt is.

Sjoerd zei

Een mooi beeld, maar het verhaal maakt het pas echt duidelijk.

Emie zei

Dat beeld staat op een van de mooiste plekken in Den Haag en ik ontdekte het ook pas vorig jaar. Ik vind het prachtig in alle opzichten.

Nicole Orriëns zei

Ik vind het een prachtig beeld!

Griemmank zei

Een interessant beeld om verleden en heden te verbinden. Meneer Thorbecke is denk ik heel onrustig in zijn graf momenteel :-(

biebkriebels zei

Een indrukwekkend beeld en mooi gemaakt!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Prachtig beeld. De grondwet hier is van 1849. Rond dezelfde tijd. Die wordt wel elk jaar gevierd, de 5.juni.

KnutzEls zei

Mooi beeld. Aan dat in de gaten houden heeft hij nu meer dan dagwerk ;-)

Nancy Chan zei

That is a beautiful sculpture. I can identify with you. Sometimes the right word just won't come when it is much needed.

sjannesblog.com zei

Een beeld ook waar veel aan te zien is. Ik heb er dan ook een tijdje bij staan kijken, toen ik in Den Haag was.

Josephine zei

Een SCHOONHEID van een beeld, wat een mooi markante kop heeft Thorbecke,
een wijze man met een charismatische uitstraling.

Elizabeth zei

Ja, Thorbecke.. heel wat straten zijn naar hem genoemd.
Wat een kolossaal geheel, daar kijk je niet snel omheen...

Kitty zei

Een prachtig beeld. Als je nu zo bij een collega op het bureau zou komen zitten, zou dat wel eens als onwenselijk gedrag kunnen worden gezien...

Jolande zei

Wat een opvallend en apart beeld.