Totaal aantal pageviews

donderdag 6 augustus 2020

Buisman

We liepen door onze eigen stad, speurneuzen die we zijn, op zoek naar iets waar ik het later nog wel eens over zal hebben. En al speurend, zie je meer.
We keken naar boven en zagen dit op een gebouw in de Muntstraat.
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik moest denken aan koffie, aan een lepeltje Buisman in de koffie:

Uit een van mijn Libelles uit 1950


Ik drink zelf nooit koffie, nooit gedaan ook, maar mijn ouders wel en ik herinner me heel goed dat blikje dat in het keukenkastje stond. Blauw met rood  en goud.
En er hoorde een lepeltje bij. Dat werd altijd een beetje viezig.

Foto van Pinterest

Buisman in de koffie. Zou hier misschien een Buismanfabriek hebben gestaan?

Gelukkig is er dan... nee, geen koffie, maar wel google.
Hier heeft geen fabriek gestaan. Het was vroeger een school en een wethouder genaamd Buisman heeft er voor gezorgd dat het gebouw bewaard bleef en dat er ateliers in werden gevestigd.  Niks met koffie dus.

Hier niet, maar Buisman, bestaat nog steeds. Ze maken ook nog steeds en dat  sinds 1867,  ' koffijstroop'.  Maar dan een beetje anders en jammer genoeg niet meer in dat mooie blikje.
Ik vind het zo ontzettend Nederlands, ik  denk dat iedereen dat blikje wel herkent, toch? 
Hoe dan ook mocht je meer willen lezen over Buisman, klik

24 opmerkingen:

Judy zei

Ach ja, Buisman. Ik herinner het me ook van mijn ouders.

Emie zei

Ja hoor mee opgegroeid. Zelfs dat plakkerige lepeltje uit je verhaal herken ik.

KnutzEls zei

Thuis gebruikten we het niet, maar dat blikje ken ik natuurlijk ook.

Floor zei

Heb meerdere (verschillende) oude Buisman blikjes gehad in mijn blikverzameling.
Een vriendin van mij gebruikt het nog elke dag.
Vroeger zat bijna alles in blik, echt de mooiste plaatjes stonden daar op.
Toen kwam er plastic.....

sjannesblog.com zei

Zeker, oud en vertrouwd.

Neeltje zei

Ja zeker, mijn moeder deed ook altijd een schepje bovenop de koffie in de filter. Ik ruik het nog.

Marlou zei

Goedemorgen Bertiebo,

en óf ik me dat herinner...
Mooie blikjes, die altijd een beetje gingen roesten...

Groetjes, Marlou

.

Lot zei

Ik gebruik een beetje om de jus lekkerder en iets donkerder te maken.

En we zijn ooit met de boot langs de Buisman fabriek in Zwartsluis gevaren en kan me na 60 jaar nog de stank herinneren. Misselijkmakend en bemoeilijkte ook het ademhalen.
Zal in de loop der jaren waarschijnlijk wel verbeterd zijn



Anita Willems zei

Wel een beetje pronken met andermans veren, die wethouder Buisman.
Maar ook ik herinner mij het blikje Buisman. Het stond in de keukenkast bij mijn eerst kantoorbaan. Mijn taak was om elke ochtend voor de pauze koffie te zetten. Nou, dat was wat, aangezien ik zelf nooit koffie drink. Het leek me wel een veilige zet om er een lepeltje Buisman bij te doen. Als de koffie dan niet smaakte, kon ik altijd Buisman de schuld geven. Bleek dat mijn koffie en daarmee ikzelf alom gewaardeerd werd.
Nog steeds wordt mijn koffie gewaardeerd trouwens, ook zonder Buisman. Blijkbaar heb ik een goeie hand van doseren.

izerina zei

Inderdaad je laat mijn jeugd terugkomen. Een schepje Buisman maakte de koffie sterker en daardoor goedkoper

Jolande zei

Zo'n blikje stond in de kast bij mijn opa en oma.
Google is toch zo handig om zulke dingen op te zoeken.
En nu ben ik wel nieuwsgierig naar wat jullie eigenlijk aan het speuren waren.

Jeanette Renting zei

Zeker herken ik het. Mijn ouders en opa's en oma' s gebruikten het ook.

biebkriebels zei

Ja mijn moeder deed dat ook altijd, ik dronk toen nog geen koffie, dus heb geen idee waarom dat er in moest. Ze stond ook altijd die bonen te malen in een aan de keukenmuur hangende koffiemolen met zo'n slinger eraan.

miekequilt zei

Wij gebruikten het geloof ik niet, thuis. Maar bij mijn schoonmoeder wel. Ik proefde echt niet of het wel of niet in de koffie zat.

Ageeth Mooij zei

Ik ben opgegroeid met Buisman in het keukenkastje. De Buisman fabriek staat in Zwartsluis, vlakbij de plaats waar ik opgroeide. Bij een bepaalde wind konden we de koffiestroop ruiken.

Marthy zei

Ik voel me nu wel heel oud maar ook ik gebruikte het de eerste jaren van mijn trouwen. Maar ik ben dan ook bijna vijftig jaar getrouwd!

Ferrara zei

Buisman en het pruttige lepeltje. Plop ik zit weer met de koffiemolen tussen mijn knieën.

Sjoerd zei

Ik herinner me vooral dat speciale lepeltje erbij. Zo'n blikkerig geval. Mijn ouders dronken koffie en ik alleen maar thee in die tijd.

Marleen zei

Ik ken de naam wel, maar kan me niet herinneren dat mijn ouders het vroeger hadden.
Wel een leuke ontdekking voor een speurneus!

Mrs. T. zei

Oh, zo'n leuke blikjes!

In de weer zei

Bij onze ouders ook altijd Buisman in de koffie. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar heb wel de blikjes in mijn blikken verzameling.
Leuk die link , dankjewel.

blauwruitje zei

O ja Buisman, zelf ook nooit gedronken, ik houd niet van koffie maar mijn ouders vonden het vies. Mijn oma had het altijd. Ik heb natuurlijk direct (op maps) gekeken op welk gebouw het staat maar niet op het gebouw dat ik dacht dus als ik binnenkort in de stad ben, ga ik de straat even afspeuren.
Fijn weekend.
Groetjes Sandra

Nietzomaarzooo zei

Inderdaad herkenbaar. Mijn moeder maakte ook koffie met Buisman. Nu niet meer, maar volgens mij nog heel lang wel gedaan. Zo 'leerde' je dat kennelijk.
Doet mij ook denken aan de DE fabriek in Utrecht. Als ik op weg naar mijn werk daar over de brug was, dan rook het altijd zo heerlijk naar koffie!

Rianne zei

Yup. En ineens was er geen Buisman meer in huis. Volgens mij toen het eerste koffiezet apparaat haar intreden in de keuken deed. Maar ik kan mij vergissen.

Die lepeltjes werden altijd enorm goor.