Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 augustus 2020

Genadeschot

Genadeschot is een boek, een thriller, die werd aangeraden door Mrs. T. op haar blog. Zij was zeeer enthousiast en vond dat wij het boek echt echt echt moesten lezen.
Dat deed ik dus.
En ik moet zeggen inderdaad een goed en spannend boek. De schrijver,  Felix Weber,  kán schrijven, hij won ook niet voor niets de Gouden Strop natuurlijk.

Het verhaal:
Eden Lumas, een Nederlander, was lid van de Waffen SS. Hij deed mee aan alles, vocht  en zag gigantisch veel ellende. Nadat hij gezien had dat een Joodse vrouw met haar baby werd vermoord, wilde hij niet meer mee doen. Hij wordt daardoorzelf terechtgesteld en voor dood achtergelaten. Zijn doel wordt om degene die zijn executie regelde en daar lachend bij stond, te vermoorden. Julius Liedtke
Na de oorlog komt hij terecht in het Argentinië van Juan Peron en zijn vrouw Evita. Hij ontmoet Sophie, wordt verliefd en wil samen met haar een nieuw leven beginnen. Maar eerst Liedtke vermoorden, de man die inmiddels, als zoveel oorlogsmisdadigers, ook in Argentinie is aangekomen.

Er volgt een onverwachte,  (voor mij onverwachte),  ontknoping.
Toen een vriendin laatst  tips vroeg en wilde weten wat ik aan het lezen was, vertelde ik haar over dit boek. Ze haakte ze meteen af.
En dat snap ik. Het is nogal gruwelijk en daar moet je tegen kunnen.
Het is fictie, maar het had heel goed zo gebeurd kunnen zijn.
De schrijver heeft zich ook echt in de achtergronden en gebeurtenissen verdiept en dat merk je. Maar  al met al vind ik  het toch niet echt echt echt een aanrader, niet voor iedereen. 



10 opmerkingen:

Emie zei

Het blijft een thema die tweede wereldoorlog. Maat ik heb er ook geen behoefte meer aan.

KnutzEls zei

Niet op mijn lijst, te gruwelijk.

Rianne zei

Ik houd wel van dit soort boeken, en al is dit fictie... Het gebeurde zo wel!!

blauwruitje zei

Ik lees het al, inderdaad niet voor mij. Maar zoveel boeken zoveel smaken. Fijn weekend.

Sjoerd zei

Dat waren geen lieve jongetjes... eerder een moordenaarsbende. Daar zit niet iedereen op te wachten.

Marleen zei

Ik zou het wel op mijn lijstje zetten.

schrijfselsvanmij zei

Thrillers lees ik graag, omdat het fictie is, maar van deze weet ik nog niet of ik ‘m wil lezen

Mrs. T. zei

Ben blij dat jij het toch 'echt, echt, echt' hebt gelezen. En natuurlijk is het niet een boek dat iedereen ziet zitten.

Marthy zei

Bedankt, ik lees dit wel. De wereld is hard, keihard.

mirjam kakelbont zei

Afgelopen weekend las ik Mijn Naam Is Sara. Vond ik heel indrukwekkend.