Totaal aantal pageviews

woensdag 12 augustus 2020

Ik HAAT barbecue

Op de verjaardag van mijn man zouden we 's avonds bezoek krijgen, maar onze buren gingen  barbecueën.
Ik ben zelf,  sinds ik een ernstige voedselvergiftiging opliep tijdens een bbq op de school van onze kinderen,  niet meer zo enthousiast. Maar in het verleden hebben we het vaak genoeg gedaan. 
Dus ik snap heel goed dat zij dat willen doen.
Het punt is: zij kunnen het niet. Geen idee wat ze fout doen, maar zij doen het zo dat ons hele huis blauw staat van de rook.
Echt hoor, niet overdreven. Natuurlijk: ik weet heus wel dat ik in een rijtjeshuis woon en niet op een eiland. Onze andere buren barbecueën ook regelmatig, dat ruik je als het ding aangaat en daarna nog een beetje, maar dat is het dan ook wel.
Maar bij déze buren: alle ramen moeten als de sodemieter dicht en moeten ook dichtblijven,  want ze gaan lang door.
Enfin dat en dan ook nog  in combinatie met de hitte, maakte dat ik ons bezoek afbelde.
'Kom maar bij ons'  zeiden zij, 'hier is het heerlijk'. Wat we in dank aanvaardden. De taart namen we mee.

In deze tijd met toch al weinig bezoek, is het niet leuk om huis en tuin uitgejaagd te worden.
Maar ja, je kunt er niks van zeggen.

Ik ben exact een week later jarig en zag de avond met angst en beven tegemoet. We zouden weer bezoek krijgen. Maar het liep goed af.
Een dag later echter,  afgelopen zaterdag, op de warmste dag van het jaar,  was het weer raak.
Weer een barbecue en weer moest bij ons in de hitte alles dicht. Het begon om half zes.
We zijn maar gaan fietsen,  op de vlucht geslagen, ruim veertig kilometer lang
Een paar uur later waren we terug en  was  de ergste stank weg, maar ze gingen door tot half twee.
Toen pas kon het raam in onze slaapkamer weer open, maar ik viel natuurlijk niet meer in slaap.

Ik vind dat echt aso in die hitte. Ik haat barbecue en mijn buren haatte ik ook op dat moment.
Ik wilde rotte eieren tegen hun raam gaan smijten, hun voordeur bekladden, ik wilde wraak!!!!!!!

De volgende ochtend met hoofdpijn en misselijk,  heb ik er wat van gezegd.
'Ja, het stonk wel een beetje hè'.  Maar dat lag aan de kooltjes van de Deka, daar konden ze niks aan doen, ze snapten het zelf ook niet.
Gemakshalve vergetend dat dit al de derde keer in successie was. Met die kooltjes!
En 'Ja, het was wel een beetje laat geworden en we dachten dat jullie niet thuis waren'.
Hoezo? Niet thuis waren? We zijn altijd thuis. We kunnen nergens heen.
'Nou sorry',  zei de buurvrouw, 'ik zal het doorgeven'.

Ik wil verhuizen!

Ps. Omdat er bezorgde vragen kwamen,  nog even voor alle duidelijkheid: ik haatte mijn buren die nacht hè, daarna niet meer hoor. En rotte eieren, die heb ik natuurlijk niet.  Het zijn lieve mensen ( die niet kunnen kunnen barbecueën).

29 opmerkingen:

Judy zei

Ik heb in een grijs verleden ook zulke buren gehad. Echt verschrikkelijk, ik leef met je mee. Zeker in deze hitte.

izerina zei

Dat snap ik helemaal. Wij hadden ook zo'n man in de straat. Waarschijnlijk kocht hij goedkoop vet vlees en dan duppelt er vet op het vuur. Dat in combinatie met harde muziek en zeker 3x per week,maakt het nu zo heerlijk rustig.

Marlou zei

Ohoh Bertiebo...

wat een vreselijk verhaal.
Ik leef met je mee, want ik HAAT ook barbecuen.
Vreselijk!
Mijn buren die het regelmatig doen kunnen het redelijk goed, maar soms... staat de hele buurt onder de rook.
Bah en nog eens bah!!

Maar ja... om daar nou om te verhuizen??

Sterkte!
Marlou

Marleen zei

Echt heel vervelend zoiets. Lezen je buren je blog ook?

Bertiebo zei

Dat weet ik niet, maar ik dénk van niet. Overigens als zij dit wel zouden lezen kan het geen verrassing zijn want ik heb het precies zo gezegd. Behalve van die rotte eieren

Sjoerd zei

Dan zou je willen dat die lui van de ene op de andere dag vegetariër zouden worden.

Floor zei

Als je het goed doet, heb je niet veel rook, maar soms vinden mensen het leuk om na afloop er van alles op te gooien wat brandbaar is. Een soort van vuurtje stoken.
Misschien moeten jullie lief aanbieden om ze te leren het goed te doen?
Want niks is zo erg als ruzie met de buren!!!
Mijn buren zijn heel aardig, maar ze zitten vaak bij hun houtkachel in de tuin als het iets frisser wordt.
De rook komt altijd mijn kant op, en alles moet dan dicht, de hele nacht, want het smeult lang door.
Dat is niet fijn natuurlijk, dan baal ik ook. Gelukkig is het nu zo heet dat ze dat momenteel niet doen.
Geen ruzie maken hoor, anders moet je echt verhuizen, en wie weet wat de buren elders weer doen.

Elizabeth zei

Ik kan het me heel goed voorstellen dat je daar woest om wordt! Ik vind het ook aso om op deze manier te bbq. Snap ook niet dat ze het zelf lekker vinden om in die blauwe rooklucht te zitten.
Ik vind bbq sowieso al snel niks als je ziet dat de wind zo staat dat andere bewoners er last van hebben.
Maar zoals bij jullie.. dat kan toch niet de bedoeling zijn en misschien moet je de milieupolitie maar eens inschakelen of de buurtbemiddeling als je er met de buren niet uitkomt.

schrijfsels zei

ergerlijk!

Willy zei

Wat zul je er een moeite mee gehad hebben om je in te houden. Echt goed voor je bloeddruk is het ook niet. En de zomer is nog niet voorbij. Ik zou bij de gemeente eens navragen of je dit als overlast kunt beschouwen en als dat zo is er melding van maken. Foto's maken van die rookpluimen.

Griemmank zei

Jasses, wat is zoiets vervelend. Dat je je eigen huis moet ontvluchten voor de lol van anderen is wel erg, hoor. Er zijn sowieso maar weinig mensen die goed kunnen bbq-en. De meesten staan gewoon vlees te verbranden met van die grote grijze rookwolken.
Net als jij ben ik ook eens heel erg ziek geworden (in Engeland notabene) van vlees tijdens een bbq. Nooit meer meegedaan aan wat voor eten dan ook dat vanaf een bbq komt. Ik hou me dan wel bij een salade of wat brood met franse kaas of zo.
Sterkte met de buren. Ja, is moeilijk om er wat van te zeggen, omdat het natuurlijk maar zelden gebeurt.

marga zei

Ik herken het maar al te goed. Wij hadden buren met dezelfde liefde voor de bbq. Maar ook nog een yacuzzi in de tuin met muziek aan en daar hoorde natuurlijk een goed gesprek bij. Ook wij hebben meermaals de fiets gepakt. Uiteindelijk hebben wij ons huis verkocht en zijn toen ook kleiner gaan wonen. Ik weet hoe machteloos je je kunt voelen want het is toch niet zoveel wat je vraagt. Het woord respect is ver te zoeken. Ik wens je heel veel sterkte toe probeer het los te laten zodat het niet je hele leven gaat beheersen.
Groeten.
Marga

Jolande zei

Nou dan moet je maar niet in Belgie komen wonen, want hier is het de nationale volkssport in de zomer.
BBQ aan en gelijk het vlees erop, zodat de vlammen er aan alle kanten langs slaan en de hele omgeving vergaat van de stank.
En dan wonen wij niet in een rijtje, maar ook hier moet dan de boel dicht.
Ik snap je gevoelens helemaal, ik had hetzelfde toen we gisteravond eindelijk wat verkoeling kregen door de regen, alles open hadden gezet en toen bijna ons huis uit stonken door de open haard van een van de buren...

Kitty zei

Nee joh, je wilt helemaal niet verhuizen! Laat hullie maar verhuizen... tja, dat zou mooi zijn, maar dat zit er niet echt in natuurlijk.
Wij barbecueën ook graag. Erger nog: wij roken ook nog wel eens kippenborst of zalm... en bij het aansteken rookt dat allebei behoorlijk Ik heb Rob al eens gevraagd of dat niet anders kan, maar volgens hem niet, sjúcht... Het gaat ook wel eens te hard, maar eigenlijk moet het volgens mij met een goede bbq en een goede kok nauwelijks problemen geven. Wij en de directe buren waarschuwen over en weer altijd wel even, want al zetten we de bbq achter in de tuin, het kan toch de slaapkamer in waaien.
Overigens heel dapper dat je er toch iets van gezegd hebt!

Iris Flavia zei

Oh, I understand! I once lived in a place where a restaurant caused this - every darn evening in a very hot summer.
I contacted the city, they closed the place down after inspection. Not an option for you but how about "presenting" your neighbour with proper coal?
Better than those eggs you planned ;-)

Ageeth Mooij zei

Oh, wat kan dat aan je vreten! Dapper dat je er naartoe bent gegaan, maar ik denk niet dat het veel uithaalt.
Hier staan goede tips: https://www.appartementeneigenaar.nl/tuin/tuinmeubilair/bbq-en-op-het-balkon---zo-braai-je-veilig-en-rookvrij
Misschien goede briketten als kadootje aanbieden?

biebkriebels zei

Ja je hebt mensen die het kunnen en mensen die er een kampvuur van maken. Dat is het zomerse Nederland tegenwoordig. Hier valt het gelukkig mee, is wel eens erger geweest. Sterkte ermee...

Nietzomaarzooo zei

Doe ze een electrische BBQ kado.

Denk inderdaad dat ze geen goed vuur kunnen maken, te vroeg hun (te vette) spullen erop leggen of in worsten etc gaan prikken, waardoor ze gaan lekken. Als de kooltjes nog niet grijs en heet zijn, zodat het gaat vlammen en branden, niet gezond ook. En dat de hele avond door. Niet fijn.

Hou wel van BBQ, maar doe het (vrijwel) nooit, want in je uppie is dat nogal veel werk voor 1 sateetje en een hamburger.

Ferrara zei

Lastig, lastig. Wel goed dat je het gesprek bent aangegaan, wie weet helpt het voor de volgende keer.

sjannesblog.com zei

Al onze buren, onder ons, tegenover ons en links en rechts van ons houden van bbq en een paar ook nog van heel regelmatig houtkachel stoken. Wij wonen boven met als consequentie, dat alles dicht moet. Vooral als ze té lang doorgaan en het té vaak doen denk ik er wel over om er iets van te zeggen. Maar dat is zo ingewikkeld. Zo jammer dit.

Els04 zei

Wij hadden dezelfde buren :) En toen kwamen er nieuwe en die blijken het ook zo te doen :(

Koffie Digitalix zei

Valt me nog mee dat de buurvrouw niet zei, 'we dachten dat jullie niet thuis waren.... want de ramen zaten dicht..'

Matroos Beek zei

Lastige situaties zijn dat... en zo ergerlijk...

Marthy zei

Dit zou ik heel erg vinden, ik begrijp je ergernis. En ik zou ook niet meer slapen, alleen al door het feit dat ik me op lag te vreten over die buren.

Mrs. T. zei

He gats, dat is allemaal niet fijn zeg! Zeker met dit weer. Er moet toch een oplossing te bedenken zijn? Andere plek van de bbq of zo?

anja zei

Ik houd ook absoluut niet van bbq. Zeker als je buren hebt die het slecht kunnen als die van jullie, is het een grote ergernis. Dapper dat je je buren erop durfde aan te spreken. Ik heb tot nu toe nog niet durven doen bij mijn buurman, die niet barbecuet maar wel de muziek altijd keihard aan heeft staan, en dan luidkeels mee zingt/erbovenuit probeert te komen. Tja, rekening houden met elkaar zou zo fijn zijn!

Emie zei

Onverdraaglijk als je je eigen huis moet verlaten door de overlast van buren.

Bertie zei

Vreselijk, ik weet precies wat je bedoelt....

Erika zei

Ooit woonde ik in een rijtjeshuis met voor- en achtertuinen. Nooit meer, doe mij maar een appartement. Ik begrijp sowieso niet dat deze stinkende activiteit in particuliere tuinen wordt toegestaan.