Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 augustus 2020

Gember en avocado

Ik ben grootverbruiker van gember. Ik vind het lekker en sinds ik jaren geleden heb gelezen waar het allemaal goed voor is, eet ik iedere dag een flink stuk door mijn kwark-bessenontbijt. Ik heb het stukje dat ik toen schreef even opgezocht, hier.  Dat was in 2012
Maar ja, dat is natuurlijk een prijzige zaak. Dus mijn man meende daar maar eens wat aan te gaan doen en begon een kleine gemberkwekerij. Dan zijn we zelfvoorzienend.
Nee hoor, onzin. Maar hij is wel degene die een poging waagde, nadat hij ergens had gelezen hoe dat moet, gember kweken. En kijk, het ziet er naar uit dat het gaat lukken!!! Ik vind het zo leuk, ik sta er iedere dag bij te kijken, nog net niet met een centimeter in mijn hand.

En dan dit, wat zeg je me daarvan?
Dit is iets wat ik een paar keer heb geprobeerd:  een avocadopit planten en dus een avocadoplant kweken.  Volgens verschillende methodes hoor. Ik was niet voor een gat te vangen. Het is mij nooit gelukt.
Mijn man probeert het  één keer en zie wat er gebeurde.
Onuitstaanbaar eigenlijk. Echt!  Maar superleuk!

24 opmerkingen:

izerina zei

Nooit geweten dat gember zomaar in een pot gekweekt kan worden. Zou het kersvers lekkerder zijn?

Iris Flavia zei

I love ginger, too.
And I grew two avocado-plants. One made it up to 50 cm but in winter she died. I won´t try it again, it was too sad (I drove her to a friend to Wolfsburg when we went on holiday, he took good care and I still have not braved up to tell him what´d happened...).

Judy zei

Nou heb ik toch ook een tijd verse gemberthee gedronken, maar ben vergeten waarvoor. Misselijkheid geloof ik. Het hielp wel.
Wat leuk, gemberplant en avocado! Eigen kweek is zo leuk!

Alet Venhuizen zei

Wat leuk om te zien. Ik heb hier dit jaar ook voor het eerst een gember knolletje gepoot. Het duurde even in het begin maar het groeit nu als kool ;-)
Een avocado plant is mij ook (nog) nooit gelukt. Toch nog maar eens proberen :-)

Floor zei

Leuk om "straks" je eigen avocado's te hebben :-)
Gember zelf kweken, daar heb ik nog nooit van gehoord. Heeft misschien wel veel warmte nodig?
In ieder geval heel veel ruimte, want het gaat natuurlijk om de wortel. Geen idee of de plant dan doodgaan na de oogst...
Maar je man heeft het vast allemaal goed uitgezocht. Succes met de kwekerij en houd ons op de hoogte!

Emie zei

Heb je wel eens goed naar de kleur van jouw man's vingers gekeken? Groen natuurlijk.

Sjoerd zei

Kwekerij Bertiebo en Co... Klinkt goed toch.

Kitty zei

Ik heb er net iets over opgezocht, over gember dan. Je moet wel even geduld hebben, maar wel leuk om eens te proberen. Ik gebruik niet zo heel vaak gember, maar toevallig afgelopen vrijdag wel weer eens, in een gerecht met zalm.

nicole orriens zei

Wat leuk voor je man, maar wel een beetje frustrerend voor jou inderdaad.

schrijfselsvanmij zei

Leuk om te proberen. Zo ben ik trots op de tomaatjes, boontjes en courgette uit eigen tuin 😀

Griemmank zei

Gemberwortel kost weinig bij de supermarkt, maar ik ben het ook aan het proberen voor de leuk. Mijn avocado is flink gegroeid. Heeft de winter overleefd. Ik zal een foto laten zien binnenkort van beide.
Groene vingers heb je of je hebt ze niet. Voortaan al wat geplant moet worden uitbesteden :-)

Jolande zei

Wat leuk dat het zo groeit.
Hier heeft Jasmine een aantal avocado planten opgekweekt en weggegeven als cadeautjes.
Het exemplaar dat wij hier in huis hadden heb ik om zeep geholpen, maar ik heb dan ook totaal geen groene vingers, behalve af en toe van verf of inkt :-)

Bertiebo zei

Net even gekeken en ja hoor: onmiskenbaar. Groen is altijd al mijn lievelingskleur geweest

Onliemie zei

Je krijgt echt heel groene vingers. Misschien moet ik toch ook maar eens een poging wagen. Je gaf me het laatste stootje. ;-)

s.c zei

Duidelijk dat er iemand met groene vingers thuis is.

biebkriebels zei

Leuk als het lukt met het kweken.

Miriam zei

Naar de ontwikkeling van de gember ben ik wel benieuwd! Met de avocadopitten hebben we twee geslaagde en een flink aantal niet-geslaagde pogingen gedaan. Zie bijvoorbeeld https://borduurblog.blogspot.com/2014/02/ot-kleine-wondertjes.html Uiteindelijk wordt het wel een hele grote plant. In één geval werden de bladeren aan de randen bruin. In het tweede geval groeide ie maar door en hebben we hem toch maar in de gft-bak gestopt toen de plant bijna een meter was!

Rianne zei

Gember is tot nu toe jammerlijk mislukt. Avocado gaat iets beter. De eerste werd gemold door een konijn,de tweede en de derde gaf ik weg.
Toch eens informeren hoe het daar mee gaat.

Marthy zei

Oh, wat leuk, ga ik ook eens proberen. Die man van jou heeft echt groene vingers, complimenten.

Elizabeth zei

Ja, gember is goed voor de weerstand las ik eens... Goed idee om het zelf te proberen.

miekequilt zei

Wat leuk, zelf gember kweken. Ik ben benieuwd of het echt gaat lukken.

Firma Fluitekruid zei

Die man van jou heeft ongelofelijk groene vingers, toverkracht, of een beetje van allebei. Bij mij mislukken dit soort experimenten meestal, maar je wordt er zo te lezen \o gelukkig van, misschien ga ik het toch maar weer een keer proberen!

Els04 zei

Hoe tof! Ik heb nu ook al een dadel en een lichi. Avocado's heb ik vaak en gember had ik ook al eens:)

elly zei

Deed ik lang geleden ook allemaal. Daar kpmt tegenwoordig niets meer van. Soms kriebelt het wel als ik dit zie.