Totaal aantal pageviews

dinsdag 25 augustus 2020

Westfries groen...

Deze kleur, dat zachte mintgroen, zie je heel vaak op boerderijen, hier in Westfriesland. Het hèèt zelfs Westfries groen.
Er bestaat ook Zaans groen en Bergens (olijf)groen.
Dat Westfriese groen, wordt dan vaak gecombineerd met donkergroen. Het was me vroeger nooit zo opgevallen, maar toen fietsten we ook nog niet zo vaak in deze omgeving.
We zien nu echt veel. Bovendien was er iets blijven hangen van een blogje dat blogvriendin Jeanne er jaren geleden over schreef.
Zoals ik bij wandelingen graag iets heb om naar uit te kijken, zo heb ik dat ook bij fietstochten.
En wederom constateer ik dat ik geluk heb met een man die op mijn kreet: STOPPEN, ook daadwerkelijk stopt. Sterker nog, hij ziet inmiddels ook van alles.
Deze keer zag ik eerst dat kerktorentje en daarna ging ik opletten.

 De kleuren als van de huizen op de tweede foto, zie je hier ook veel in de omgeving. Het is een soort oker, gecombineerd met donkergroen. Ik dacht eerst dat het zwart was, maar nee, donkergroen. Ik weet niet of dit ook iets is dat van oudsher in de streek werd gebruikt. Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen het zagen bij iemand en dachten hee, dat is aardig, dat doen we ook. De oker/groen  foto's zijn wel allemaal in hetzelfde dorp gemaakt, dus dat zou best kunnen.



27 opmerkingen:

KnutzEls zei

Het ziet er leuk uit als zoveel het zelfde geverfd is.

izerina zei

Hier in Zeeland zie je ook veel een bepaalde tint donkergroen

sjannesblog.com zei

Het geeft die dorpjes iets speciaals. Leuk, dat je je mijn blog over de kleur nog herinnerde.

Judy zei

Leuk om het blogje van Sjanne te lezen. Zij sprak over een voorvader die het okergeel zat was en Westfries mintgroen uitvond. Dus dat verklaart het oker, denk ik. Leuk!

Onliemie zei

Heel mooie kleurtjes en wat is het toch allemaal "verzorgd" in Nederland. Hoe anders is het in Frankrijk. Daar vinden we dat nonchalante dan weer mooi maar bij ons zouden we dat "verwaarloosd" vinden. :-) Je hebt wel geluk met een echtgenoot die reageert op "stoppen". De mijne zou zeggen "we zijn nu wel aan het fietsen hé". :-)

nicole orriens zei

Ik vind het echt prachtig! En die paardjes op de gevel zijn ook echt schitterend!

Sjoerd zei

Zo kom je nog eens wat tegen. Mooi deze combinatie van foto's.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

mooi... dat mintgroene.
In Oostenrijk hebben we dat hele donkergroene van je laatste foto's op de kozijnen en deuren.
Ikzelf vind het te donker.
Het is inderdaad bijna zwart.
Geef mij maar licht!

Groetjes! Marlou

.

Iris Flavia zei

Nice colors indeed! The house we live in is grey, so sad.

Jolande zei

Mooi dat mint groen en mooie foto's.

s.c zei

In amsterdam wordt dat donkergroen grachtengroen genoemd en eens waren alle voordeuren op de grachten in die kleur ook omdat die kleur het langs stand houdt tov van alle andere kleuren . Vandaar ook de naam standgroen.

Floor zei

Hou wel van groen. Ziet er mooi uit als huizen een echte streekkleur hebben.
Dat hebben we hier in Utrecht natuurlijk niet :-)

mar zei

In Hoorn heb je Hoornsgroen.

Bertiebo zei

Hahaha, ja in het gemeenteplantsoen bij mij voor de deur.

elly zei

Prachtig die kleuren. 👍 Hoornsgroen is er tot nog toe genoeg hihihi

Emie zei

Heb ook Jeannes blog gelezen en weet nu dus hoe dat mintgroen is ontstaan. Erg mooie kleur en leuk dat het je op de fietstochten opvalt.

Nietzomaarzooo zei

Leuke weetjes over dat kleurgebruik. Ik kende wel Zaans groen en via mijn Opa (schilder) hoorde ik vroeger al dat groen een kleur is die lang houdt.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Mooi, die mintgroene kleur. Dat donkergroene is echt Nederlands. Je ziet het in grachtenpanden, herenhuizen en boerderijen. Het hoort bij Nederland. Die okere kozijnen zie je vaak in Brabant. Vroeger zei men dat het de vliegen weghield. Ik zou h

Mormorsweb.blogspot.com zei

Het echt niet weten. Hier in Denemarken zijn er veel gekleurde huizen. Zandgeel, rood, en pastel.

Elizabeth zei

Echt mooi om te zien! Het geeft de huizen zoveel extra's... En het past ook!

Marleen zei

Dat mintgroen vind ik prachtig!

Neeltje zei

Mooi sfeertje ontstaat er zo!

Marthy zei

Dat van die man die trouw halt houdt als jij 'stoppen' roept ken ik ook, ik begrijp af en toe niet waar hij het geduld vandaan haalt. Mooi, dat Westfries groen, dat kende ik niet.

Matroos Beek zei

Prachtig. Helemaal mijn kleur!

Ageeth Mooij zei

Prachtig, die streekgebonden kleuren!

In de weer zei

Schitterend !

Anoniem zei

Prachtig en daarom is Westfries Kookboek in deze kleuren gemaakt. www.westfriesekeuken.nl