Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 augustus 2020

Puzzel


Wij lezen de Volkskrant alleen in het weekend. Dat wil zeggen mijn man leest de Volkskrant en ik blader soms een beetje. En ik ontferm me over het magzine dat ook in het weekend verschijnt. Lekker traditioneel hè. Het vrouwtje leest het tijdschrift (want dat is het) en het mannetje de krant.

Enfin in het magazine stond de laatste zes weken een zomerpuzzel.

Typex design

Elke week moest je een aantal vragen beantwoorden en daar per vraag een aangewezen letter van bewaren. Met die  letters kon je dan een woord maken.
Dat woord moest je invoeren op de site van de Volkskrant en als het correct was, kreeg je daar weer een opdrachtje dat een letter opleverde als je het goed deed.
Die letter moest bewaard worden, samen met een zegel uit het Magazine. Zo had je na de eerste week een woord, een letter en een zegel. Na zes weken had je naast zes woorden dus zes letters die ook weer een woord vormden.
Zeven woorden.
De zes zegels die je moest uitknippen vormden samen als je ze omdraaide en goed neerlegde ook weer een aanwijzing.
En tenslotte kon je ook nog in de etalage van een boekwinkel gaan kijken en daar was dan in de vorm van een afwijkend boek ook nog een aanwijzing te vinden. Er was een lange lijst van boekhandels die meededen. Ook eentje in Hoorn.
Negen aanwijzingen in totaal en dan kon je komen tot een overkoepelend woord, een begrip. Dat was de oplossing.


Afgelopen zaterdag was de laatste aflevering en we vonden de oplossing vrijwel meteen.
Voor de zekerheid gingen we op onze wandeling gisteren even in de etalage van boekhandel Stumpel kijken. We zagen het afwijkende boek en toen waren we helemaal zeker van de oplossing.
Grappig was dat er een jonge man foto's stond te maken van die etalage. Zijn ouders woonden ergens waar geen boekhandel was en hadden hem dringend verzocht te gaan kijken.
Vandaag geen puzzel. Help! Ik val in een gat...

20 opmerkingen:

KnutzEls zei

En....ook nog wat gewonnen??

sjannesblog.com zei

Wat knap, ik ben na de eerste keer al afgehaakt.

Bertiebo zei

Uitslag pas in september geloof ik

miekequilt zei

Ik heb ook meegedaan. Samen met een zwager. Af en toe een hele uitzoekerij maar we hebben ook de oplossing ( hopen we). Nu maar wachten op de uitslag.

Emie zei

Leuk om aan zo'n quiz mee te doen en slim van de krant om lezers aan zich te binden.

Judy zei

Dat houd je wel een tijd bezig, zeg, leuk bedacht. Hoop dat je iets wint!

Sjoerd zei

Haha, ik lees gelukkig geen krant, hoef ik ook niet mee te doen. Voor mij moet zoiets af, als ik daar zeven weken over moet doen ben ik na week twee ook het spoor bijster.

mar zei

Wel een puzzel voor de aanhoudende doorzetter.

izerina zei

Daar was echt over nagedacht

Kitty zei

Zo te zien is het al een puzzel om het plaatje te ontleden... maar dat zal wel 'part of the plan' zijn ;P

elly zei

Prachtig, wat een mooi verhaal. Vooral je conclusie
Help.... hihihi

Jeanette Renting zei

Leuke puzzel. Maar het allerleukste is de jongeman die foto's moet maken voor zijn ouders.

In de weer zei

Kan niet missen, jij bént van de puzzels !

Iris Flavia zei

A clever concept and weee, "Bicycle Race" is in my mind now!

Marleen zei

Wat leuk van die jongen. Succes met afkicken van de puzzel! ;)

Marthy zei

Jullie zijn echte puzzelaars.

Nietzomaarzooo zei

Leuke actie. Mijn krant kwam zo'n beetje binnen met zegel 3, dus kon niet meer meedoen.

blauwruitje zei

Haha dat klinkt als een leuke feuilleton.

Onliemie zei

Super zo die puzzel. Knap dat je dat al die weken volhield. Dat vooral. Ik zou het opgeven wanneer iets zo lang duurt. Kwestie van weer niet veel geduld zeker. ;-) Lief van die jongen dat die foto's ging nemen voor zijn ouders. Hebben jullie hem ook nog een tip meegegeven? :-)

Els04 zei

Wow, wat een werk! Knap gedaan!