Totaal aantal pageviews

donderdag 27 augustus 2020

De school gaat uit.

Dit spel is nu meer dan zestig jaar oud. En het ziet er nog vrij behoorlijk uit. Voor zo'n oud spel.
Ik was er ook wel zuinig op, ik had niet heel veel spelletjes.
Het is een bordspel, het lijkt een beetje op  ganzenbord, maar dan zonder pot.

Ik heb het heel vaak gespeeld met mijn vader. Misschien ook wel met mijn moeder, of misschien met z'n drieën (ik ben enig kind). En ik vond het altijd leuk. Mijn exemplaar is uit midden jaren vijftig.
Ik heb er nog eentje, een paar jaar geleden gekocht op een rommelmarkt, omdat ik de plaatjes zo leuk vind en omdat er een blaadje spelregels bij hoorde. De spelregels van mijn spel staan in de deksel.



Wat was het een brave tijd. Het gaat over kinderen die blij uit school kwamen rennen. Natuurlijk waren ze blij, want school hoefde nog niet speciaal leuk te zijn in die tijd.
Blij uit school dus, maar ze moesten zich vanzelfsprekend wél gedragen.
Zo waren de spelregels en ik léés het ook in die spelregels.
Als je op 24 komt: Heb jij de nieuwste Jubileumzegel al. Postzegels ruilen is een mooie liefhebberij maar kost veel tijd. Eén beurt overslaan.
Of op 32: bokspringen is leuk werk en je bent er sneller door thuis. Daarom mag je doorgaan naar nr 37
Er is uiteraard een agent die je graag helpt bij het oversteken. Ik zie meteen zo'n kalm lopende agent voor me, die bij de school een oogje in het zeil houdt.
Je rapport laat je natuurlijk meteen aan moeder zien, want vader was niet thuis, die werkte.
En inderdaad had nog lang niet iedereen televisie, al helemaal niet ten tijde van mijn eigen spel. 

 De school gaat uit is een museumstuk geworden. Ook letterlijk bevindt het spel zich in verschillende Nederlandse musea.

20 opmerkingen:

KnutzEls zei

Een agent met een pet op, dat was gewoon zo. En de kinderen gingen alleen naar huis... Vervlogen tijden. Leuk spel, maar ik kende het niet.

Mevrouw W. zei

Dat spel heb ik nooit gekend. Wij deden Mens Erger Je Niet, Monopoly en kaarten vroeger thuis. Met mijn vader, want moeder hield niet van die 'ellendige spelletjes die lang duurden'. Ik ben nu hetzelfde als haar, want met Monopoly wil ik absoluut niet mee doen.

izerina zei

Dat spel ken ik niet. Mijn vader verkocht spellen in zijn winkel,maar dit had hij niet.

sjannesblog.com zei

Nooit gezien, dit spel. Het wordt nog een kostbaar collectors item. Leuk.

miekequilt zei

Wat een leuk tijdbeeld in een spel. Dankzij een tip van jou hoort het Roodkapjespel hier tot de favorieten. Maar dan vooral omdat opa en oma zo heerlijk spannend kunnen doen met de wolf.

Nietzomaarzooo zei

Dat spel ken ik niet. Wat een nostalgische plaatjes. Speel je het wel eens met de kleinkinderen?

Emie zei

Wat een mooi tijdsbeeld geeft dit spel.Ik ken het niet. Afgezien van kwartetten deden wij thuis nauwelijks gezelschapsspellen. Dat zal mede komen omdat wij als kinderen elkaar hadden om mee te spelen.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Leuk zeg. Het staat er zelfs in z'n Deens op. Ik ken het niet, maar wat een leuke "beurt overslaan" staan erop. Ja, vader werkt en tv was er niet veel ;-)

Judy zei

Ik ken het spel niet. Wat enig dat je zelfs twee verschillende versies hebt! Prachtig om die spelregels te lezen.

Sjoerd zei

Dat lijkt me een leuk spel. het is mij volkomen onbekend.

Onliemie zei

Wat een nostalgie. Zo leuk. Wat waren we toch snel tevreden met eenvoudige spelletjes. Hoe anders gaat het er tegenwoordig aan toe. En wat een leuke plaatjes.

Jolande zei

Ik ken het ook niet. De plaatjes zien er mooi en vrolijk uit.

Els04 zei

die herinneringen zijn het mooiste hé!

Marlou zei

Ha Bertieb,

haha... wat een gouden spel! Zuinig op zijn (maar dat hoef ik niet te zeggen...)
Ik wil het wel een keertje met je spelen...

Groetjes!

biebkriebels zei

Ik ken het spel ook niet, heel leuk dit om te zien hoe een tijdsbeeld kan veranderen.

Floor zei

Heb dit spel nog nooit gezien, ook niet toen ik kind was.
Maar leuk al die ouderwetse plaatjes en teksten.
Ik was vroeger ook dolblij als de school uit ging! :-)

Ageeth Mooij zei

Heerlijke nostalgie!

Marleen zei

Een pracht exemplaar voor zo'n oud spel. Als ik de bovenste foto zie is het ook heel internationaal. Kinderen uit allerlei landen hebben het dus gespeeld.

Neeltje zei

Wat leuk, zo'n spel van vroeger. Ik ken het niet.

Hannie1959 zei

Super leuk, ik speelde het toen ik 6 jaar was. Ben nu 63. Ga hem voor het eerst met mijn kleindochter van 4 spelen.