Totaal aantal pageviews

zondag 9 augustus 2020

Een bruggetje en een eenhoorn


Iedereen zal op school wel een en ander geleerd hebben over polders en droogmakerijen.
Ik kan niet zeggen dat ik daar als kind nou zo bijzonder in geïnteresseerd was.
Ik hoorde de uitleg aan,  leerde de definitie van een polder uit mijn hoofd (zoals er zoveel definities uit het hoofd geleerd moesten worden) en dat was het wel.
En ik leerde natuurlijk ook de namen.
De Wormer, de Purmer, de Beemster en de Schermer.
Ik kon ze aanwijzen op de (uiteraard) blinde kaart.
Maar het was een ver-van-mijn-bedshow.

Later, toen ik voor de klas stond, is het natuurlijk ook aan de orde geweest al hoefden de kinderen geen definities meer te leren. 

Tja en nu wil het geval dat ik in die buurt woon en dat we in deze periode fietsen en rondkijken. 
Kijk en nu interesseert het me allemaal wel. En vooral besef ik nu hoe bijzonder het allemaal is.
Dus als we dan zo'n bruggetje tegenkomen, met een bordje met de tekst: Fietsers afstappen, dan gehoorzamen we onmiddellijk en gaan op onderzoek uit.


De tekst was heel makkelijk te lezen hoor, al lijkt dat op de foto misschien niet zo. Dit staat er:

Licht overspannen
tel ik 88 passen

en verbind polders 
van wereldklasse

Reiziger vertoef op mij
een korte wijl

Hoog boven het
oppermachtig 
Schermer boezempeil 

Nou, is dat mooi of niet?
Ik heb de passen niet geteld, maar het zullen er vast wel 88 zijn geweest.
Ik heb ook echt bovenaan een  korte wijl stilgestaan en gekeken.
Prachtig vond ik het.
Aan de andere kant van de brug hadden we bij een vorige fietstocht al eens een prachtige eenhoorn gespot.
Toen waren we er niet voor gestopt. Nu wel.

 Dit is een zogenaamde banpaal. Een grenspaal die de grens aangeeft van de banne, het rechtsgebied van een stad.  Hoorn in dit geval.  Vandaar het wapen van Hoorn.
Ik vind eenhoorns geweldig en dit is wel een heel mooi exemplaar.



22 opmerkingen:

miekequilt zei

Tjonge jonge. Dankzij/ ondanks alle Corona ellende genieten jullie toch, denk ik zo. En ik vind het heerlijk om mee te gaan op alle fiets-en wandeltochten. Het bordje vind ik grappig , zou hier ooit iemand op de fiets overgaan?

sjannesblog.com zei

Het blijft fascinerend, al dat herwonnen land.

Sjoerd zei

Zeker te weten dat dat mooi is. Wij hoefden destijds niet al die polders te leren hier in Limburg. Bij de provincies hield het op. Ik meen ook dat er een heel aantal later pas is aangelegd.

Floor zei

Zo te zien zijn het geen treden op die brug, maar het lijkt me wel moeilijk om daar tegenop te komen met de fiets aan de hand.
Op school heb ik volgens mij nog nooit iets geleerd over polders en hun namen.
Als kind vind je dat natuurlijk ook niet zo interessant.

KnutzEls zei

Die eenhoorn is prachtig.

Judy zei

Ja, vaak worden de dingen die je vroeger op school leerde pas later interessant. Leuk bruggetje!

Bertiebo zei

Sjoerd: de polders waar we nu fietsen zijn allemaal eerste helft 17e eeuw

Marthy zei

Mooi, die eenhoorn maar het gedicht vind ik nog mooier.

Ferrara zei

Bertie, het wordt bijna saai, maar we hebben weer een raakvlak. Eenhoorns. Meneer F. liet er jaren geleden een in zilver uitvoeren voor mijn verjaardag. Als je nog eens naar zee fietst in Egmond aan den Hoef zit een hele fraaie die model stond voor het sieraad. Weg naar de Oude Veert 5. Er staan foto's op Google.
Heerlijk fietsen in de polder!

Jolande zei

Over polders heb ik ook moeten leren.
Die eenhoorn is schitterend.

Bertiebo zei

Wat een mooi en lief idee van meneer F.

Miriam zei

Ja, vorig jaar heb ik een dagje ingevallen in groep 5 als leerkracht en toen waren net de inpolderingen aan de beurt. Ik vrees dat de meeste kinderen er niet zo door geboeid werden, hoewel ik in Amsterdam werk en het dus dichtbij is. Eén kind zei bijvoorbeeld:'Mijn oma woont in de Beemster'. Tegenwoordig kun je trouwens wel een schooltv-filmpje of iets dergelijks via het digibord laten zien. Dan komt het al iets dichterbij.

Voor mij was het echt een eyeopener, ik vond het zelf reuze interessant. Dat komt denk ik ook omdat je het als volwassene verbindt aan allerlei dingen die je al weet.

Ageeth Mooij zei

Prachtige foto van de eenhoorn in het landschap en wolkenveld!

biebkriebels zei

Kan me vaag herinneren dat we iets over polders hebben geleerd op school, maar dat is me niet zo bijgebleven.

Ferrara zei

Bertie, ik schreef er in 2017 een blogje over inclusief foto. Ik zie dat je er toen op reageerde. Ik had het dus kunnen weten... https://ferrara-victoriene.blogspot.com/2017/10/op-en-rond-de-deur.html#comment-form

Rianne zei

Dit is veel leuker om te lezen dan definities leren.
Mooi die eenhoorn.

In de weer zei

Gedichten onderweg, altijd leuk !
Ha, mooi bruggetje, een uitdaging !
Mooi die eenhoorn.

Marleen zei

De eenhoorn is prachtig, net als het gedicht.

Willy zei

Wat een bijzondere grenspaal.

Bertiebo zei

Ha, ik ook!

Marga zei

Ik woon zelfs in een (oude) polder: de Dalempolder. In 1953 bleef die droog, omdat de slaperdijk het hield!

Els04 zei

Oh ja, heeeel mooi!