Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 augustus 2020

Eindelijk weer eens...

Vorige week hadden we voor het eerst weer eens een museumbezoek. Een echt museumbezoek.
Nou ja, we zijn een keer in 'ons eigen museum' geweest, om te kijken of we het veilig genoeg vonden om weer te gaan werken. Nee, helaas, helaas...
Voor bezoekers is het er trouwens uitstekend geregeld hoor. Maar om daar zo langdurig binnen te zijn, dat zagen we nog niet zittten. En oh wat mis ik het, maar dit terzijde.

We waren ook eventjes in het Zuiderzeemuseum, het Buitenmuseum. Maar daar was helemaal niks geregeld, heel slecht. Niet reserveren, iedereen naar binnen, geen zicht op hoeveel mensen er uit gingen en vreselijk druk. Smalle paden daar, geen verplichte richting. Afstand houden was in het beginstuk onmogelijk. Verder heb ik het niet gezien, want we draaiden vrijwel meteen om, richting uitgang.

Déze tentoonstelling in Alkmaar wilde ik heel graag zien.
Werk van Jan Sluijters wil ik trouwens altijd wel zien. Echt altijd.
Bijzonder is dat het hier de collectie van Paul Rijkens betreft. De man was hartstikke rijk en op allerlei fronten actief. Maar na zijn dood viel zijn grote verzameling uiteen.
Een gastconservator zocht  jarenlang naar al dat verspreide werk en een deel van die collectie was nu bij elkaar te zien. Wat heerlijk hè, om dat als je werk te hebben.

Jan Sluijters, 1912. Interieur met halfnaakt in stoel- atelierhoek met model
Sluijters stuurde eens een paar werken naar de commissie voor de Prix de Rome . Prompt werd zijn toelage ingetrokken want te uitdagend en controversieel. Dat vond Sluijters een goed teken en ging op de ingeslagen weg voort
Ik laat niet alles zien hoor, een paar schilderijen maar. Het was goed geregeld in het museum, met een vastgestelde route, wat natuurlijk ook inhield: niet al te lang talmen bij een schilderij en de tijd gebruiken om te kijken en niet om foto's te maken.

Leo Gestel, 1915. Huis in de Beemster.
Dit vind ik ook zo mooi. Misschien omdat we de laatste tijd vooral in de Beemster hebben gefietst en het er echt prachtig vonden. Dit doek... dat licht en die kleuren...

Het was een stralende dag, maar het waaide behoorlijk hard en zelfs elektrisch trappen was pittig Op de heenweg hadden we wind tegen en deden we er een uur en drie kwartier over. We waren er zeker van dat we op de terugweg de wind weer tegen zouden hebben, want dat is altijd zo, hahaha.  Maar niks daarvan, we hadden wind mee en nu fietsten we  de afstand in ruim een uur

23 opmerkingen:

izerina zei

Fijn,dat je genoot. Ergens steeds om je heen moeten kijken is niet prettig

Sjoerd zei

Ik voel me ook nog niet overal veilig. Maar dat ligt vaak ook aan de mensen die gewoon langs je heen lopen terwijl er plaats genoeg is.

Judy zei

Wat jammer dat het in die musea niet prettig was corona-wijs. Maar prachtig, die werken van Jan Sluijters, ik geniet met je mee.

Iris Flavia zei

Glad you could visit the museum, as chaotic as it might´ve been, it´s a little step to normal life.
Beautiful work and great it all is back together for every visitor to see.

KnutzEls zei

Goed om weer te zijn geweest. Mooie werken.

Emie zei

Dat moet een perfecte dag zijn geweest!

miekequilt zei

Wat fijn dat jullie eindelijk weer naar een museum konden. En dat daar die prachtige werken hingen. Heerlijk.

anja zei

Wanneer was je naar het buitenmuseum? Wij waren er 14-8 en vonden het prima geregeld.

Bertiebo zei

Dat is denk ik een maand eerder geweest. Jullie boften en wij hadden pech.

Nietzomaarzooo zei

En heerlijk dat je daar 'gewoon' op de fiets heen kon. Geen mondkapjes in het OV. Heerlijk dat deze tentoonstelling en museum jullie goed bevallen is.

Anoniem zei

Jammer dat de Zuidermuseum niet volgens de coronaregels was aangepast.
Wel fijn dat jullie een museum hebben kunnen bezoeken. Slim van Jan Sluijter om zo zijn schilderrichting te vinden. Mooi geschilderd.
Gek he, dat we bijna altijd tegenwind hebben op de fiets, gelukkig dan nu niet. Dat fietst toch een stuk makkelijker.

biebkriebels zei

Ja wat fijn om weer in een museum te zijn, dat je dat zo kan missen. Het was altijd zo gewoon om in Amsterdam even ergens binnen te wippen en weer verder. Ik ben nog nergens geweest. Mooie tentoonstelling deze.

guusje zei

Ik ga er zeker ook nog heen. Aangezien ik nu heel veel loop en een goede conditie daardoor heb gekregen kan ik er zelfs lopend heen. Maar kan ook met de fiets, bus, trein of auto. Krijg last van keuzestress.
Alkmaar is en blijft een leuke stad, ondanks alle afgelaste zomeractiviteiten.

Floor zei

Altijd leuk om een dagje weg te gaan en mooie dingen te zien.
Wel een eind fietsen hoor, en dat met wind tegen.
Gelukkig ging het terug veel sneller.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat kun je dat missen inderdaad. Gewoon een bezoekje aan een museum.

Marthy zei

Werk van Jan Sluijters, dat zie ik ook graag.

sjannesblog.com zei

Leuk, dat het weer lukt om zo'n mooie tentoonstelling te zien en nog wel op de fiets!

elly zei

O wat een heerlijk blog. Ja ik ben ook weg van sluijter. Fijn dat ik even mee kon kijken.
Wij waren in kroller muller maar het beviel me niet echt. We waren met meer mensen. Dat beviel me ook al niet. Wat zal het heerlijk zijn gewoon spontaan weer te kunnen gaan. Bedankt voor het delen

hanneke zei

Ook wij hebben al sinds maart geen museum meer van binnen gezien. Dat zal voorlopig wel zo blijven. Wij hebben geen zin in tijdsloten, verplichte looprichtingen, afstand houden en andere dingen waar je voortdurend op moet blijven letten (want natuurlijk maken wij ons net zo goed schuldig aan ineens te dichtbij komen, omdat we zonder nadenken iets teveel stappen opzij deden).

Ageeth Mooij zei

Een bijzonder schilderij, Huis in de Beemster. Dat iemand het zo kan weergeven, vangen in kleuren!

Marleen zei

Het werk van Jan Sluijters is inderdaad prachtig. Fijn dat jullie daar heen konden.

In de weer zei

Schitterend, het werk van Jan Sluijters.
In december 2018 genoten wij in het Noord-Brabants Museum van zijn prachtige werken.
Haha, toen konden wij op de fiets.

Ferrara zei

Fijn dat jullie genoten hebben.