Totaal aantal pageviews

woensdag 27 april 2022

De kinderen Meerkoet

 

Gistermiddag ging ik weer even kijken hoe het met Mevrouw Meerkoet was gesteld. 
Nou zo op het eerste gezicht was er nog helemaal niets veranderd. 
Ik weet wel hoelang ze móet broeden, maar ik heb geen idee hoe lang ze al 'zat' toen ik haar en haar nest en haar man voor het eerst zag.
Dus ik ben bijna iedere dag even gaan kijken. Behalve eergisteren want toen hadden we een oppasdagje. 
Ik sprak haar ook altijd eventjes toe. Bemoedigend en rustig, zodat ze aan me zou wennen. 
Dat deed ik ook gistermiddag. 
Ik vind haar nest zo mooi en op de achtergrond lammetjes en schapen, in de verte de bollen en hoewel koud een stralend zonnetje. Ik dacht ik ga er eens even bij zitten aan de slootkant. 
Beetje praten tegen mevrouw Meerkoet.  'Het gaat nou niet lang meer duren hoor', zei ik nog. 
Ze reageerde niet. Tot meneer Meerkoet kwam aangezwommen. 


Toen kwam ze voorzichtig in beweging. Ze wriemelde een beetje, wipte een klein beetje op en toen zag ik wat roods. En nog wat:


Dat waren de eerste twee. Maar er zijn er nog meer. Aan de zijkant, van onder moeders brede vleugels doken er nóg twee op toen vader kwam. Ze kregen gewoon een zetje van moeder. Zo schattig en hij... hij voerde zijn vrouw en twee van zijn kindjes



Ik denk dat er in totaal zes kuikentjes waren. Ik heb er zeker een half uur gezeten, superleuk. 
Maar als je denkt dat ze nu klaar is, mevrouw Meerkoet...nee hoor, zeker niet, kijk maar:


25 opmerkingen:

izerina zei

Wat heb je een schitterend moment vastgelegd

ella zei

Wat een mooie foto's. complimenten.

Sjoerd zei

Nou zeg, zo mooi...

Judy zei

Wat een schitterende reportage! Wat zien die jongen er leuk uit!

klaproos zei

prachtig om te zien bertie, wat heb je goed geholpen met kramen :-)

In de weer zei

Oh Bettie, wat zijn ze mooi en wat een moment zeg om mee te maken.
Je hebt het prachtig vastgelegd.

sjannesblog.com zei

Wat een schatjes zijn het toch!

KnutzEls zei

Zo lief en schattig.

Emie zei

Wat een wonder eigenlijk hè?

schrijfsels zei

Oh Bertie, wat mooi en lief!

guusje zei

O joh wat een mooie foto's. Met je telefoon genomen?

Kitty zei

Wat zijn ze leuk en wat heb je er een mooie foto's van gemaakt!

Mevrouw W. zei

Wat een dotjes!

Anoniem zei

Wat lief en wat heeft ze nog veel eitjes om uit te broeden.

Miriam zei

Het blijft een wonder!

Floor zei

Wat een schitterende foto's heb je gemaakt! Zo scherp en dichtbij, echt heel leuk om zo in het nest te kijken, waar haar kindjes en ook nog haar eitjes lekker warm liggen.
Lief van pappa dat hij zo goed voor zijn gezin zorgt.
Weet je wat ik zo leuk vind.... dat jij ook tegen dieren praat.
Dat doe ik ook, en mensen vinden dat best vreemd "want ze verstaan je toch niet"
Nou en, denk ik dan, ik vind het leuk, en ze horen toch de toon van wat je zegt.
Spreek mannetjes eenden ook vaak bestraffend toe als ze zich weer eens met 3 man op één vrouwtje storten :-)
Kan toch niet meer vandaag de dag?

mar zei

Mooi, dat je er zo dichtbij kon komen.

Jolande zei

Wat geweldig dat je de kuikens kon zien. Je geduld en praten zijn beloond.

miekequilt zei

Wat geweldig. Je hebt je als een echte kraamhulp gedragen. En als dank kreeg je deze schatten te zien. Geweldig!!

blauwruitje zei

Wat tof om dat zo te kunnen volgen. Gelukkig legt ze zoveel eieren want maar ongeveer 80% van de jongen overleefd het eerste jaar :(.

Koffie Digitalix zei

Je geduld en lieve praat worden gewaardeerd en beloond. Prachtige foto's.

Josephine zei

Och wat vertederend Bettie, wat maken die ouders toch geweldige nesten,
en wat zal je verrast gekeken hebben toen opeens een paar rode koppie's
tevoorschijn kwamen, zo lief. En wat heb je er SUPER mooie foto's van gemaakt.
Pffff 6 jongen en dan nog een hele rits eieren. Hoop zo dat die kleintjes
het overleven. Hier zien we ook elk jaar hele slierten kleintjes, en elke
dag zijn het 1 of 2 minder. Snoeken trekken ze zo onderwater en vreten ze
op, ook ratten natuurlijk, zo sneu altijd.

Marthy zei

Ze heeft het druk, mevrouw meerkoet. Wat een mooie foto's.

Alet Venhuizen zei

Echt geweldig! Zo werd je lange wachten wel beloond !

Jeanne zei

Wat een geweldige foto’s!