Totaal aantal pageviews

dinsdag 5 april 2022

Roodkapje (271)

 

Een mooie kunstkaart kreeg ik,  met een fraai Roodkapje. Een afbeelding van een schilderij van John Everett Millais. Uit 1864.

En de tweede kaart vind ik ook prachtig. De kunstenaar heet Gari Melchers en hij schilderde dit Roodkapje in 1897. 
Bijzonder,  dat bekende kunstenaars (in die tijd) Roodkapje schilderden. Het sprookje maakte toen dus ook al indruk. En tot op de dag van vandaag verschijnen er nog Roodkapjes. 

De naam van de eerste schilder, Millais, kende ik. Maar van Gari Melchers had ik nog nooit gehoord.
Het schilderij leek me impressionistisch. 
En natuurlijk ging ik even googelen. 

Het blijkt dat die Melchers een Amerikaan was die lange tijd in Nederland heeft gewerkt. 
Hij woonde in Egmond en werkte daar in een kleine kunstenaarskolonie, met ene George Hitchcock. Er is zelfs sprake van 'De Egmondse School'. Ik had er nog nooit van gehoord. Wel van de Bergense school, maar dat is hoewel erg dichtbij, toch niet hetzelfde. Mooi werk maakten ze wel. Hier een voorbeeldje van die Hitchcock:


En toen was er zomaar weer een uur voorbij. Maar wel leerzaam hoor, Roodkapje.

Dit waren de nrs. 271 en 272. (273, 274 en 275 had ik al laten zien, dat waren die kaarten van Hanneke)

25 opmerkingen:

izerina zei

Weer wat geleerd van je

Emie zei

Deze Hitchcock is heel wat lieflijker dan de producten van de filmer!

Judy zei

Mooi, ik kende de Egmondse School ook niet.

miekequilt zei

Dat onderste schilderij vind ik werkelijk prachtig. En weer twee aparte Roodkapjes voor je serie. Leuk dat je nu echt richting 300 gaat.

sjannesblog.com zei

Waar Roodkapje je niet brengt!

nicole orriens zei

De ene kaart is nog mooier dan de andere zeg! Ik vind ze allebei echt prachtig.

Jeanne zei

Hele mooie kaarten zijn het

Nancy Chan zei

All the paintings are beautiful. The Little Red Riding Hood used to be my all time favourite story when I was a kid.

Sjoerd zei

Heel mooi het verhaal erbij. Op naar de driehonderd... Langzaam maar zeker lukt dat ook wel.

Kitty zei

Erg mooi, vooral de bovenste! Het is gewoon bizar hoeveel je er al hebt, en het einde is nog niet in zicht denk ik. :)

Tine de Jong zei

Weer een leuk blog met de fotografie van de mooie kaarten en ook daarbij een mooie hobby. Zo leren we nog eens wat hiervan. Je zal er eens een Yt filmpje van kunnen maken van alle kaarten die je al hebt. De onderste trok ook mijn aandacht.

Jolande zei

Tijdens de sprookjesroute reis was het me al opgevallen dat de meeste souveniers, kaarten enz van Roodkapje waren en jouw verzameling bewijst dat ook maar weer: de 300 begint toch al in de buurt te komen!

Bertiebo zei

@ Tine: je kunt alle kaarten zien als je aan de rechterkant van mijn blog op het geborduurde Roodkapje klikt. En ze staan ook allemaal op Pinterest. Want eer ik snap hoe je zo'n filmpje moet maken zijn we weer een jaar verder, hahaha

biebkriebels zei

Zo mooi geschilderd en dat er zoveel Roodkapje afbeeldingen zijn, verbazingwekkend!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Fijn dat jij het voor me uitzoekt. Mooie en vooral rustgevende schilderingen.

Ferrara zei

De Roodkapjes zijn prachtig! Mooi je aandacht voor de Egmondse school. Koos je bewust voor de afbeelding van het meisje met de Zeeuwse kap.

Floor zei

Roodkapje houdt dus ook de kunstschilders al bezig, dat wist ik niet.
Vind het onderste schilderij met "witkapje" ook heel erg mooi.

Bertiebo zei

Nee, want ik wist helemaal niet dat dit een Zeeuwse kap is. Weet jij welk deel van Zeeland? Ik herken het niet

In de weer zei

En het gaat maar door, bijna niet te geloven !

Marthy zei

Plaatjes zijn het.

Hans zei

Zeg roodkapje waar ga je heen?
Naar het Zeeuwse meisje op de thee. Hans

Josephine zei

De eerste is werkelijk PRACHTIG geschilderd. Ook de tweede is bijzonder,
ongelooflijk eigenlijk dat je al flink op weg bent naar de 300.
Mooi verhaal er ook weer bij, en deze man kon ook fantastisch mooi
schilderen, zo heerlijk romantisch!!!

Ferrara zei

Oeps, misschien onhandig van me om aan te nemen dat dit een Zeeuwse kap is. Egmonds is het in elk geval niet. Ik vond nog wel deze. http://www.artnet.com/artists/george-hitchcock/a-zeeland-peasant-OJBcN_PRDqawOE7y4wrT1g2

Iris Flavia zei

Beautiful cards. Kinda crazy, I keep my eyes open but here I just don´t find her. Crazy, as it´s a Germany fairy tale after all.
Do you get KIKA (German TV-programme)? If so I can let you know when they bring on the super-cute version again.
P.S. those pee-helpers... can you let me know where you got those? (no idea if I would dare to use them here in Germany, but that then...)

Anoniem zei

Zuid-Bevelandse dracht, kan niet goed zien of het katholiek is of protestants gr, Miranda