Totaal aantal pageviews

zaterdag 23 april 2022

Helm

 

Het was weer heerlijk aan het strand. Alweer enige tijd geleden trouwens. Prachtig weer, blauwe lucht, zonnetje
Het leek wel of we in twee verschillende werelden waren. Die van de zee, met binnenzeetjes en golfjes en ribbeltjes. En die van de duinen, met licht en schaduw en ... helm.
Op de foto hieronder kun je een beetje zien hoe duinen ontstaan en groeien, onder andere dankzij helm of helmgras.





Wat een interessant spul is dat ook:


 
Van helm weet ik iets af,  lang geleden geleerd op school: 
lange wortels, er moet wel zoet water in de bodem zitten, kan tegen harde wind,  houdt zand vast en vooral: belangrijk bij de vorming van duinen.
Ja, belangrijk o.a dus omdat de duinen dat ook zijn en zo kenmerkend voor onze kust. 

18 opmerkingen:

Judy zei

Prachtige foto's!

Sjoerd zei

Mooi in beeld gebracht, ik moet ook weer eens naar de kust...

Emie zei

Het meedeinen op de wind is ook zo leuk aan helmgras!

Iris Flavia zei

Thank you - beautiful pictures to dream away.

Tine de Jong zei

Ben al eel lang niet meer aan zee geweest of in de duinen maar ik vond ook altijd die ribbels op zand zo mooi. En soms zie je hen ook in andere patronen.Het spel van wind en water noemde ik hen altijd. En ja Helmgras is echt een pioneer te noemen maar ook heel mooi daarbij. Je fotografie vond ik heel mooi. Ditmaal groetjes (reageer met de link nu )vanaf mijn natuurwebsite wat je wellicht ook wel mooi zal vinden.

KnutzEls zei

Al op de lagere school over geleerd. Nog steeds prachtig en krachtig.

Jolande zei

Die foto's doen me denken aan vroeger, met vriendinnen op de fiets naar de zee en dan een plekje zoeken in de duinen om daar handdoeken neer te leggen.
Vanuit ons huis kijken we uit op een soort helmgras, ik denk dat het festuca petraea is.
Mooi als een soort border voor de zee en het danst altijd zo leuk in de wind.

Marthy zei

Ben er als het ware mee opgegroeid. Het is scherp, je hebt zo maar een snee in je hand. Mijn vader werd in de crisisjaren te werk gesteld in de duinen om helm te planten.

Ferrara zei

Foto 1 vind ik de mooiste, maar het nut van helmgras laat je ook duidelijk zien.
Ik dacht even bij de titel Bertie gaat de fietshelm promoten, ik hoop zo dat we niet verplicht worden zo'n lelijk ding te dragen.

Floor zei

Prachtige foto's, vooral die eerste.
Lekker even uitgewaaid en foto's maken.

Charlie zei

Bedankt Bertie voor de recensie van de film Elizabeth, portrait in parts, lijkt mij heel bijzonder, ik ga er 10-05-22 heen!

Bertiebo zei

@Ferrara: Daar wilde ik het toevallig morgen maar eens over hebben. Maar promoten?

In de weer zei

Wat een schitterende foto’s heb je gemaakt.
Ik zou er zo heen willen.

schrijfselsvanmij zei

Scherp spul, dat helmgras

Mevrouw W. zei

Mooie foto's!

sjannesblog.com zei

Mooie beelden van strand en duinen!

Jeanette Renting zei

Heerlijk, even aan zee door jouw foto's. Dank je wel.

Els04 zei

Mooi hé, hoe dat werkt.