Totaal aantal pageviews

zaterdag 9 april 2022

Dochters van een nieuwe tijd

Kijk dit is nou zo'n boek dat ik al gekozen zou hebben als ik het had zien liggen, om de voorkant. Zo leuk zou ik gedacht hebben, jonge vrouwen in de jaren twintig. 

Maar ik hoefde niet te selecteren op voorplaat, want een van de leden van onze boekenclub had dit boek al getipt en ik ga heel vaak af op wat zij zeggen. 

Neemt niet weg dat ik de voorplaat geweldig vind. 

Het boek vind ik oké,  genoeg oké om het helemaal uit te lezen. En dat waren toch vijfhonderd bladzijdes. 

Het is bovendien deel 1 van een trilogie en ik ga zeker het volgende deel daarvan ook lezen en dan zou het wel heel raar zijn als ik het derde deel niet zou doen. Aan die voorplaten zal het niet liggen, want je ziet de tijd er al aan af.

Dit deel dus begint in 1919 en eindigt in 1949. En precies zoals je ziet zijn jonge vrouwen de hoofdpersonen.  Twee zijn vriendinnen al verschillen ze ontzettend van elkaar. Dat zijn Käthe en Henny en zij doen de opleiding tot vroedvrouw en werken later in een vrouwenkliniek. Henny krijgt een relatie met de broer van Lina, de derde vrouw en dan is er nog Ida, een rijk,  verwend en nogal verveeld meisje. 

In zeer korte stukjes leren wij deze vier steeds beter kennen en met hen ook hun partners, ouders, vrienden, de manier waarop zijn in het leven staan. En dan is er natuurlijk de Tweede Wereldoorlog. 

Ik moest in het begin wennen aan de korte stukjes, op z'n hoogst een paar bladzijdes. Maar het wende en dus genoot ik toch van het boek. Het eindigt met een enorme cliffhanger. Maar ik was na een paar honderd bladzijden toch al van plan het vervolg te lezen en nu helemaal!



En nu vind ik het een heerlijke gedachte dat ik deel 2 en deel 3 nog helemaal voor me heb

16 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Uh-oh, this sounds really interesting!!!

KnutzEls zei

Beslist een topboek, ook de andere twee. Je wordt gewoon er in getrokken.

Emie zei

Aan deel 2 en 3 ben ik nog niet toegekomen maar het 1e boek uit deze serie boeide mij ook.

Sjoerd zei

Hier pas ik even... Niet mijn type boek.

Nietzomaarzooo zei

Bedankt voor de tip. Zou dit boek ook hebben meegenomen alleen al om de coverfoto.

Floor zei

Leuk die omslagen inderdaad. De tweede vind ik zo mooi door die jurken.
In een boekwinkel grijp ik altijd naar een boek met een voor mij aantrekkelijke omslag.
Dat is toch het eerste wat je aantrekt, net als het gezicht van een mooie aantrekkelijke man :-) :-) :-)

Mormorsweb.blogspot.com zei

De tijd, net voor onze tijd, is altijd leuk om te lezen. Ik las een boek over het hospitaalschip Jutlandia dat in 1951 naar Korea voer. Goed geschreven.

Rajani Rehana zei

Lovely post

Céline zei

Bedankt voor de tip, ik heb deze boeken op mijn verlanglijst van de bibliotheek gezet. Nu nog tijd vinden om te lezen.

Firma Fluitekruid zei

Die voorkanten zijn inderdaad heel uitnodigend! Lijkt me wel leuk om te lezen hoe de tijdsgeest verandert.

Mrs. T. zei

Bedankt voor de reminder. ;-) https://www.triltaal.nl/2020/11/29/dochters-van-een-nieuwe-tijd-het-dilemma/ Want ik heb het ook over die cliffhanger, maar ben nog niet in deel 2 begonnen.

miekequilt zei

Dank voor de tip. Zo'n voorkant ziet er aantrekkelijk uit. Zou ik zeker ook naar kijken.

Marthy zei

Ik heb ze inmiddels alle drie op mijn e-reader staan, bedankt. Heb bijna Ik ben een eiland uit.

elly zei

Klinkt goed maar ik lees niet zo snel. En ik ben nog in 2 boeken bezig.

Anoniem zei

dank voor de tip. Als ik geniet van een boek wordt dat altijd nog extra versterkt door het idee dat er nog meer komt, ik ben dol op reeksen dus. Ik lees nu de Reizigerreeks van Diana Gabaldon, niets diepgravends, maar heerlijk. En 9 delen :)

Nicole Orriëns zei

De cover spreekt mij ook erg aan. Die ziet er heel leuk uit. Maar de beschrijving van maar liefst 4 karakters en kleine stukjes vind ik wat minder.