Totaal aantal pageviews

zondag 17 april 2022

Opa-oma-Anna-uitstap

 


Nee, ik kan nou niet echt zeggen dat we op onze zevenmijlslaarzen naar de Efteling renden. Dat kon heeeel lang niet, door Corona. Erg jammer, vooral voor onze oudste kleindochter. 
We gaven haar namelijk een uitstap cadeau op haar zevende verjaardag, die begin maart 2020 gevierd werd. Een uitstap naar de Efteling.  
Vlak daarna ging alles op slot. Maar hoera, hoera, van uitstel kwam geen afstel en afgelopen donderdag hebben we het ein-de-lijk kunnen doen. Een opa-oma-Anna-uitstap.


Anna kwam de nacht tevoren al logeren, zodat we op tijd weg zouden kunnen de volgende ochtend. En dat logeren, dat was ook al niet meer gebeurd sinds Corona. Alles verliep super. Anna kookte bij ons, sliep uitstekend en we hadden er allemaal heel veel zin in.

Op Anna's school was er een studiedag en we hadden nogal naïef gedacht dat het niet zo druk zou zijn. Een volkomen misrekening zo bleek. Ik denk dat elke school in Nederland een studiedag had. En ook de Belgen.
Kijk,  de Efteling bestaat 70 jaar en ik schat dat ik er vanaf  mijn tiende,  toch wel minstens veertig keer geweest ben. In principe ieder jaar een keer, met een paar uitzonderingen. Met mijn ouders, met vriendinnen, met vriendjes, met mijn man, met onze kinderen en met de kleinkinderen. 
Ik hou verder ook helemaal niet van pretparken. Alleen van dit park. 

Zo druk als het nu was, zag ik het nog niet eerder. Echt overal gigantische wachttijden. 
Maar onze kleindochter maalde er niet om en bleek van de geduldige soort te zijn. Ze had meteen in de gaten dat het later op de dag rustiger zou zijn en dat we dan bijna nog alles wat ze wilde, zouden kunnen doen. En zo is het ook gegaan. 


'Goed nieuws' zei een jongen die de maat nam bij een attractie, tegen Anna, 'goed nieuws. Je mag nu overal in. Je hebt de juiste lengte'. 
Gelukkig wilde ze niet overal in, want er zijn dingen waarbij ik al misselijk word als ik er naar kijk. 

We hebben ook nog een deal gesloten. Als opa en oma mee gingen in de Max&Moritz, dan wilde Anna wel mee naar míjn favoriet: het Sprookjesbos. Want die sprookjes, die vond ze 'wel een beetje kinderachtig, oma!' 
Ha, kinderachtig... moet je kijken hoe leuk ze het toch weer vond, hoe aandachtig ze toch weer keek naar de Rode Schoentjes en Langnek. 

Ik heb door dit uitstapje nu weer het gevoel dat we Anna kennen. Een mooie dag, dat was het!


En die Max&Moritz... dat is zoals iemand achter me in de rij het noemde: Een achtbaan voor beginners. Een ding staat vast: Ik blijf een beginner!





25 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Wat leuk dat jullie een dag speciaal voor Anna hadden. Fijn dat het allemaal weer kan.

izerina zei

Ook fijn voor Anna,je grootouders een keer helemaal voor jezelf

Sjoerd zei

Een superdagje dus. Anne blij, jullie blij, wat wil je nog meer.

KnutzEls zei

Dat lijkt me een must voor elke opa en oma, met de kleinkinderen naar de Efteling. Superdag voor jong wn oud.

In de weer zei

Heerlijk zo’n dag en het is en blijft ook mijn favoriete pretpark.

Judy zei

Wat een leuk uitstapje, speciaal met Anne! Ben er al eeuwen niet geweest.

Emie zei

Wat een heerlijke dag, dit zal Anne zich altijd herinneren en is dus een cadeau voor de rest van haar leven!

pourquoi pas ??? zei

Wat heerlijke dagen zijn dat toch. Het zien genieten van je kind/kleinkind/neefje/nichtje. buurkind. In de dierentuin was het totaal niet druk, ze waren vast allemaal naar de Efteling toe. En inderdaad hadden hier de buurkinderen ook studiedag.

Anoniem zei

Efteling ia altijd leuk en een Anna dagje is dan superleuk.

mar zei

Heerlijk genoten van en de Efteling en van jullie kleindochter.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Die heerlijk Efteling. Daar zijn we ook vaak geweest; met onze kinderen en kleinkinderen. Jammer dat het zo ver weg is en, tja ook jammer dat het zo druk is. Jullie hebben lekker genoten met elkaar!

Kitty zei

Wat heerlijk. Pretparken zijn het voor mij ook niet hoor, alleen het sprookjesbos vind ik leuk. Ik word al misselijk op een draaimolen.

Jolande zei

Oh wat fijn dat jullie nu eindelijk dit lang geplande dagje konden gaan doen.
Tot aan corona gingen wij ook elk jaar zeker een keer naar de Efteling, het blijft een schitterend park.
Dat het druk was geloof ik best, in Belgie is het paasvakantie en veel mensen zijn ook lang niet geweest.
Jammer van de wachttijden, maar fijn dat Anna zoveel geduld had.
En het sprookjesbos is ook mijn favoriet, samen met Droomvlucht.

Neeltje zei

Mooie herinneringen gemaakt met je kleindochter. Goud waard!

Ferrara zei

Voor altijd in haar herinnering, hoe mooi is dat.

sjannesblog.com zei

Geweldige belevenis voor jullie allemaal, zo leuk!

elly zei

De laatste keer dat ik er was dat was met collega's in de jaren 80. Een uitstapje. Wat zal het veranderd zijn in tussen. Ik denk niet dat ik er met volwassen kleinkinderen nog zal komen. Maar heerlijk dat jullie er samen nog van konden genieten.

miekequilt zei

Een heerlijke dag voor Anna. Eindelijk naar de Efteling, wat super voor haar. En voor opa en oma. Ik denk dat oma het meest heeft genoten? Ben je nog even bij Roodkapje langsgegaan?

Floor zei

Heerlijk dat het dagje uit nu toch kon doorgaan.
Een achtbaan voor beginners.... denk dat ik een achtbaan voor kleuters nodig heb :-)
Het sprookjesbos, ja dat is wel leuk.
Gelukkig kon Anna daar ook nog van genieten, voor sprookjes ben je toch nooit te oud?

Marthy zei

Fijn dat het eindelijk kon. En nog fijner is zo'n speciale dag met jullie oudste kleindochter. Genieten voor alle drie.

Josephine zei

Heerlijk dat dit mooie uitstapje eindelijk weer eens beleefd kon worden.
Voor Anne is dat best lang wachten geweest, ze zal zich er zeker op verheugd hebben.
Super zo'n TOP DAG!!!

Mrs. T. zei

Mooie herinneringen gemaakt!

Jeanne zei

Wat fantastisch, zo n dag voor Anna alleen.
Wat zal ze later mooie herinneringen hebben aan opa en oma!

nicole orriens zei

Wat goed van je kleindochter dat ze de drukte zo laconiek opnam en niet moeilijk deed. De efteling vind ik prachtig, maar de drukte die je beschrijft vind ik horror.

Jeanette Renting zei

Wat een heerlijke dag zal het geweest zijn. Fijn dat het weer kan.